Nyhed
Emblemet er en del af uniformen
Emblemet afføder faglig respekt og symboliserer sammenhold, fortæller to sygeplejersker, der altid har nålen på på job.
Publiceret:
15. december 2025
Senest opdateret:
16. december 2025
Foto:
(Marcus Emil Christensen og Nikolai Linares) Sygeplejerskerne Jette El-Azem (tv.) og Mo Stine Bjerkesmoen Rønne.
(I første version af denne nyhed bragte vi desværre et forkert foto af Jette El-Azem, hvilket vi beklager.)
Jette El-Azem, sygeplejerske, Akutafdelingen, Holbæk Sygehus:
Har du altid emblemet på?
”Ja, jeg ville føle mig bar, hvis jeg ikke havde det på.”
Hvad betyder emblemet for dig?
”Jeg føler, at det giver mig en form for ret eller anledning til at kontakte mine patienter, når jeg har det på. Det er jo en lidt mærkelig fornemmelse, for det er jo ikke stort og som sådan ikke meget synligt. Men jeg synes, det giver mig en form for tilladelse til at være tæt på de patienter, jeg har.
Patienterne bemærker det normalt ikke. Men på et tidspunkt havde jeg lagt det i min lomme, fordi jeg skulle ind til en patient og udføre en opgave, hvor jeg ikke kunne have det hængende. Og her spurgte patienten efter det. Her gik det op for mig, at der er nogen, der efterspørger det og måske tænker, er det nu rigtigt, det hun siger.
Jeg har været medlem af Dansk Sygeplejeråd, siden jeg fik min autorisation, og for mig er nålen også symbol på, at jeg bidrager til, at Dansk Sygeplejeråd kan forhandle overenskomster for os sygeplejersker. Man kan være uenig og utilfreds med resultaterne, og nogle gange tænker jeg lidt over, hvad jeg egentlig får ud af det.
Jeg vil ikke sige, det er min pligt at være medlem, men det har jeg en gang for alle valgt, at jeg vil være, så længe jeg er sygeplejerske.”
Mo Stine Bjerkesmoen Rønne, hjemmesygeplejerske, Næstved Kommune:
Har du altid emblemet på?
”Ja, den sidder på mit navneskilt, som jeg også altid har på. Det er en del af min uniform. Det står også på mit navneskilt – at jeg er sygeplejerske. Men med meget lille skrift, som er svær at læse. Emblemet kan de fleste borgere afkode med det samme.”
Hvad betyder emblemet for dig?
”Når jeg træder ind ad døren hos borgerne, kan de se, at jeg er sygeplejerske. De fleste genkender emblemet og bemærker, at jeg er sygeplejerske. Jeg behandler en del pensionerede sygeplejersker i eget hjem, og her får jeg nogle gange kommentarer som ”Ej, du er rigtig sygeplejerske, hvor er det godt at se, at du går med emblemet."
Da jeg arbejdede på et sygehus, var den ikke lige så vigtig, her var vi jo alle i hvid uniform, og patienterne ved, hvem vi er.
Men når jeg træder ind i private hjem, giver emblemet en form for øjeblikkelig respekt og anerkendelse, som gør, at jeg kan træde ind i min professionelle rolle og begynde mit arbejde med det samme. Det betyder virkelig meget for mig, da jeg kommer i mange forskellige hjem og skal forholde mig til mange forskellige mennesker.
Emblemet symboliserer også sammenhold, og at vi sygeplejersker står sammen i en fagforening, som arbejder for at skabe bedre løn- og arbejdsvilkår. Det er vi rigtig gode til. Når vi står sammen, kan vi jo endnu mere, og det synes jeg er godt.”
22. juni 2026
Annette har uddannet sig fra SOSU til sygeplejerske
Annette Mørch er en af de over 30 social- og sundhedsassistenter, der nu kan kalde sig sygeplejerske efter en 2½ år...
Afsender
Sygeplejersken
15. juni 2026
Sygeplejerske for psykisk sårbare asylansøgere
I et krydsfelt mellem somatisk, social- og psykiatrisk sygepleje er Jeanne Tybrind et håb i håbløsheden for traumat...
Afsender
Sygeplejersken
11. juni 2026
Snart færdiguddannet: ”Det er et tveægget sværd”
Tusindvis af nyudklækkede sygeplejersker springer snart ud i verden. En af dem er Bolette Bjerre. Hun glæder sig ti...
Afsender
Sygeplejersken
08. juni 2026
Fik pris for at give syge børn hverdagen tilbage
For Helena Hansson handler god sygepleje ikke kun om behandling, men også om at gøre plads til patienternes daglige...
Afsender
Sygeplejersken