Vejledning i digitale valg
Sådan organiserer du digitalt valg af ny (fælles)-tillidsrepræsentant.
Sådan organiserer du digitalt valg af ny tillidsrepræsentant:
Kontaktperson i Kreds Nordjylland:
Morten Lykke Væver, mail: moh@dsr.dk - tlf.: 4695 4855
1. Forberedelse og annoncering:
Dansk Sygeplejeråd bruger Survey Xact fra Rambøll til digital valghandling.
Udsend en mail (download forslag her), der informerer alle stemmeberettigede om den kommende valgproces, herunder datoer, kandidatkrav og selve valgproceduren.
Sørg for, at meddelelsen er tilgængelig på arbejdspladsens interne kommunikationskanaler og opslagstavler.
2. Kandidatopstilling:
Set en frist for indsendelse af kandidaturer til tillidsrepræsentantposten.
Kandidater skal opfylde de fastsatte kriterier for valgbarhed, herunder medlemskabskrav og anciennitet.
Opfordr alle interesserede til at registrere deres kandidatur digitalt (download formular her).
3. Valgperioden:
Fastlæg en klar tidsramme for valgperioden, hvor stemmeberettigede kan afgive deres stemmer. Send mailliste/oversigt af de stemmeberettigede til Kreds Nordjylland.
Sikr, at valgperioden er tilstrækkelig lang til at give alle mulighed for at deltage, og at systemet er tilgængeligt for stemmeafgivelse i hele denne periode.
4. Afstemning:
Kredsen vil facilitere den digital afstemning, hvor stemmeberettigede kan logge ind på det digitale valgsystem og afgive deres stemme.
Husk at informere kolleger om, at der lægges vægt på anonymitet og fortrolighed under hele valgprocessen for at sikre integriteten af afstemningen.
5. Valgresultat:
Efter afslutningen af valgperioden offentliggøres valgresultatet digitalt for alle interesserede parter. Offentliggørelsen foretages af Kreds Nordjylland.
I tilfælde af stemmelighed eller uforudsete omstændigheder kan der arrangeres omvalg.
6. Efterfølgende kommunikation:
Efter valget skal alle involverede informeres om resultatet via mail.
Den vindende kandidat skal anmelde sig via dette link.