Vi hædrer ledende sygeplejersker:
JEG FÅR MOTIVATION, NÅR NOGET LYKKES, SOM MAN TROR, IKKE KAN LYKKES...
Som afslutning på 2024 spurgte ledelsesmagasinet FORKANT, hvem du helt personligt synes fortjener lidt ekstra opmærksomhed. Distriktsleder Henriette Siv Holm Kristensen har overblik, tør gå forrest og sætte gang i nye tiltag og sætter faglighed, patientsikkerhed, trivsel og arbejdsmiljø øverst. Her bringer vi det tredje portræt af én af de ledere, som har fået ros.
LEDELSESMAGASIN FORKANT - Aktuelt
Tekst: Journalist Malene Mølgaard, forkant@dsr.dk
Henriette er en fantastisk leder, som lytter til medarbejderne og sætter gang i nye tiltag efter behov. Hun tør at gå forrest, og sætter altid faglighed, patientsikkerhed, trivsel og arbejdsmiljø øverst.
Sådan lyder indstillingen af distriktsleder Henriette Siv Holm Kristensen fra lederkollega Tonje Fromreide, som hylder evnen til at lede opad, hendes overblik og hittepåsomhed.
”Der er mange opgaver, og man skal kunne prioritere. Jeg har altid haft meget øje for at skabe god faglighed og kompetenceudvikle personale og være nærværende i borgersparring og kunne understøtte det gode forløb. Men man løber også hurtigere og hurtigere som leder, synes jeg, og har gang i mange udviklingstiltag. Jeg har i mange år gået og faktisk haft dårlig samvittighed, og jeg kunne godt tænke mig, at vi også lærte af de her UTH’er og af vores fejl. Jeg synes bare, man kunne gøre det bedre,” siger hun og forklarer:
”Der er jo et flow i personalet, vi har elever, vi har studerende, vi har nye hjælpere, vi har nye assistenter og nye sygeplejersker. Men når vi tog imod nye, var det meget forskelligt, hvad de fik at vide, og hvem de fulgtes med. Vi havde lavet et introduktionsprogram, men hvordan man så formidlede det, var meget personafhængigt ud fra, hvordan de selv forstod det.”
Henriette Siv Holm Kristensen er leder for omkring 70 medarbejdere på tværs af fagligheder. Her er vi med på et tværfagligt møde med alle faggrupper, visitator og terapeuter.
Dårlig samvittighed væk
Som en del af frikommuneforsøget fik Henriette Siv Holm Kristensen mulighed for at eksperimentere med at frikøbe en af sine sygeplejersker først én, så to dage om ugen, som udviklede sig til tre dage og til sidst fuldtid, som står for koordinering og understøttelse i kompetenceudvikling og introduktion og oplæring af personalet i distriktet.
Til den funktion har hun opfundet en ny titel, nemlig en ’K.O.K.’, som står for Kompetencer, Onboarding og Kvalitet.
”Hun kaldes ’K.O.K.’ fordi hun gerne skulle skabe det bedste Michelinniveau af pleje inden for sundhedsvæsenet,” siger den ambitiøse distriktsleder.
I løbet af tre år har de arbejdet med at opbygge funktionen og lavet en masse materiale, der understøtter ensartethed og synliggør, hvordan de arbejder i distriktet, og hvor de gerne vil hen. Tilsyneladende har det virket.
”Min dårlige samvittighed er væk. Og jeg lykkes med helt vildt mange ting igennem hende. Hun får medarbejderne oplært ud fra det niveau, vi har som kommune, men også ud fra et individuelt behov for hver enkelt medarbejder. Og de føler sig set og godt modtaget. Alle mine assistenter kan nu give injektioner, så vi skal ikke tage hensyn der, når vi laver ruteplanlægning. Mange ting kører bare nu,” siger distriktslederen og gør opmærksom på, at hendes ’KOK’ er en sygeplejerske, der er hevet ud af driften, så sygeplejerskerne har mistet en kollega i den funktion.
”Men hun aflaster dem også så meget, så nu skal de ikke tænke på introduktion af nye, for de ved, at det bliver taget sig af på en ordentlig måde. Vi har sat nogle mål for, hvad man skal kunne, og det klæder hun de nye medarbejdere på til uafhængigt af faggruppe. Hun tager dem med i læringslab, hvor de øver på en dukke og senere ude hos borgerne, så de hurtigere bliver selvstændige og dygtige til at udføre det arbejde, de er ansat til,” siger hun og understreger, at det kræver ekstremt meget struktur i en organisation at sikre de arbejdsgange.
”Men der sker færre fejl og giver mere borger- og medarbejdertilfredshed. Jeg vil også vove at påstå, uden at have data på det, at vi kan forebygge indlæggelser. Så det har virkelig været en succes. Jeg plejer at sige, at nu kan jeg sove godt om natten, for jeg ved, mit personale har alle kompetencerne til at varetage de behov, der er.”
Det handler om som leder at skabe synlighed for alt personale om, hvad er det, vi arbejder hen imod. Hvad forventer jeg af jer? Hvad forventer I af mig?
Optaget af kvalitet
Kvalitet og læring af data har været en rød tråd i Henriette Siv Holm Kristensens karriere. Kort tid efter, at hun blev uddannet sygeplejerske i 2003, flyttede hun til England og fik arbejde i det engelske sundhedsvæsen.
”Jeg oplevede, de dengang var noget foran det danske sundhedsvæsen i forhold til at arbejde med kvalitet,” siger hun og fortæller, at det var her, hendes interesse for kvalitetsarbejde opstod.
”De lavede statistik i forhold til UTH’er for at lære af fejl og mangler og arbejdede med data for at forbedre sundhedsvæsenet. Det havde jeg ikke stødt på som nyuddannet sygeplejerske herhjemme, som jeg gjorde i England, hvor vi blev inddraget i læring og var med til at skabe forbedringstiltag,” uddyber hun og tilføjer:
”Og så oplevede jeg også, at man lavede man sammenhængende patientforløb og accelererede patientforløb, hvor vi måske snakkede om, at det var den vej, man skulle i Danmark, men det skete i England.”
Efter fem år rejste hun hjem til Danmark og delte sine oplevelser med sine kollegaer.
”Jeg kunne hive på nogle erfaringer, som blev taget for givet i England, men var nytænkende for os. Det har sådan set været med mig i hele livet som sygeplejerske,” siger hun og sammenligner de to lande, hvor vi i Danmark er fem regioner til fem millioner mennesker, mens England med 60 millioner borgere forsøger at arbejde i ét sundhedssystem.
”Vi er jo lille, men jøsses hvor kan vi nogle gange skabe problemer for os selv i Danmark!” sukker hun.
”Min verden blev større af at rejse ud, og det satte noget i perspektiv. Jeg tror, det kendetegner mig i dag som leder at kunne perspektivere og sige, hvad er så det kloge skridt, hvis man skal tage det som det første? En perspektivering hjælper meget for at få overblik, og en af mine styrker som leder er at kunne skabe overblik.”
Master og nyt job
Tilbage i Danmark fik hun job på Mave- tarmkirurgisk afdeling i Viborg nogenlunde samtidig med, at Den Danske Kvalitetsmodel for Sundhedsvæsenet blev udrullet. Den opgave tog Henriette Siv Holm Kristensen på sig og fik stillingen som sygeplejerske med kvalitetsansvar for urologisk, mave- tarmkirurgisk og karkirurgi.
”Jeg kom virkelig til at arbejde meget mere med sammenhæng og ensartethed og datatræk og alt det, jeg havde med mig i rygsækken fra England".
For at udvikle sig tog hun en Master i Ledelses- og Organisationspsykologi i 2013 – en uddannelse, som de jokede med, enten fører til skilsmisse eller nyt job, fordi man flytter sig.
”Men jeg var blevet skilt, så jeg fik nyt job som distriktsleder i Viborg Kommune,” smågriner hun, som siden er blevet godt gift og har fået tre børn.
En omorganisering i 2017, hvor kommunen gerne ville skabe en stærkere rød tråd i borgernes forløb ved at skabe større sammenhænge på tværs af fagligheder, kalder hun en forløber for tankerne i den nye ældrelov.
”Viborg var meget fremsynet med, at sygepleje og ældrepleje skulle arbejde under samme vinge og samme ledelse, og vi har haft fokus på helhedspleje siden 2017,” siger hun.
Det betød nye distrikter, hvor hjemmepleje og sygepleje blev lagt sammen under tværfaglig ledelse. Og Henriette Siv Holm Kristensen blev distriktsleder for Distrikt Viborg Midt, hvor hun i dag er leder for omkring 70 medarbejdere på tværs af fagligheder.
”Den nye ældrereform taler jo endnu mere ind i de vinde, hvor vi skal have terapeuter og visitatorer tættere på os, så vi tager beslutninger tættere på borgeren. Det er vi startet med hos os 1. marts, og det er bare fantastisk at have været i en kommune, der har været så fremsynet, så vi er meget klar til den nye ældrereform,” slår hun tilfreds fast.
Jeg får motivation af at se noget lykkes, som mange ville slå sig på at være vidne til.”
Henriette Siv Holm Kristensen, distriktsleder hos Distrikt Viborg Midt, Viborg KommuneSmag på ledelse
Hun har netop fejret 10års jubilæum i kommunen og er glad for at have bevæget sig fra hospitalet og det regionale til ældreplejen i det kommunale.
”Her fik jeg virkelig smag på ledelse, og at man kan forbedre fagligheden ude hos borgeren gennem andre mennesker og ens egne arbejdsprocesser. Det passer til mig at være lidt tættere på de her borgerforløb i kommunal regi, fordi vi får hurtigere at se, når noget det lykkes end i det regionale system, hvor forløbene ofte også er kortere,” understreger hun.
Ifølge Tonje Fromreide, der også er distriktsleder i Viborg og har indstillet sin lederkollega til hæder og en buket, er Henriette Siv Holm Kristensen også opmærksom på at lede opad i ledelseskæden og har et enormt overblik og kendskab til det kommunale, men også det regionale. Henriette er altid opdateret på, hvad der venter os og er god til at dele viden med os andre, skriver hun til Forkant.
”Der er tit mange interessenter inde over at skabe det bedste forløb for en borger, og det er der mulighed for at få skabt i Viborg Kommune, hvor vi arbejder tæt sammen. Når man har været her 10 år, så begynder man at kunne jonglere mellem alle de værktøjer og hylder man kan bruge for at skabe et godt borgerforløb. Det er absolut der, jeg får min motivation, når jeg ser noget lykkes, som mange ville slå sig på at være vidne til og ikke får borgere hen i den retning, man gerne vil. Men det synes jeg, vi lykkes med,” forklarer Henriette Siv Holm Kristensen og understreger, at det ikke mindst skyldes et fantastisk hold, der gerne vil rykke.
Synlighed og lytte
For den dygtige distriktsleder er særligt ét greb vigtigt i ledelse og følgeskab – tydelighed.
”Det handler om som leder at skabe synlighed for alt personale om, hvad er det, vi arbejder hen imod. Hvad forventer jeg af jer? Hvad forventer I af mig? Og at være nærværende, se dem i øjenhøjde og sige: Ja, det kan jeg godt se, du har behov for at lære, det skal vi da have gjort noget ved! Og omvendt være tydelig og sige: Nej, det forventer jeg faktisk slet ikke af dig, det skal du slet ikke kunne,” forklarer hun og peger på tre ledelseskvaliteter hos sig selv, som hun er stolt af.
”Jeg er god til at lytte, understøtte og guide folk. Jeg ser mig som en autentisk leder, der tænker højt, brainstormer højt og er iderig,” siger Henriette Siv Holm Kristensen, der dog på ingen måde synes, hun er fuldkommen.
Derfor har hun netop søgt og fået lov til at tage en coachuddannelse.
”For jeg kan altid blive bedre…” siger hun.
***
Læs også de to andre portrætter i serien "Vi hædrer ledende sygeplejersker":
ALTING STARTER I RELATIONEN! - Læs her!
LEDELSE FORTJENER DA OGSÅ ROS! - Læs her!