Tabt arbejdsfortjeneste
Hvis du har et barn under 18 år, der har nedsat funktionsevne/handicap som betyder at forældrene helt eller delvist er nødt til at passe barnet i hjemmet, kan du søge om tabt arbejdsfortjeneste hos kommunen.
Råd og svar om tabt arbejdsfortjeneste
Sager om tabt arbejdsfortjeneste kan være komplicerede, både for dig som ansøger og kommunen, da vurderingen og fastsættelsen af tabt arbejdsfortjeneste beror på et konkret og individuelt skøn ud fra en helhedsvurdering af de samlede oplysninger i sagen.
Her på siden kan du læse om
- Hvornår det er relevant at søge
- Hvordan du søger og processen efterfølgende
- Klagemuligheder i forbindelse med afslag
- Særlige opmærksomhedspunkter i forbindelse med tabt arbejdsfortjeneste
- Muligheder for ret til fravær fra din arbejdsplads
Hvem kan søge tabt arbejdsfortjeneste?
Hvis du vurderer, at du har et barn med en nedsat funktionsevne, kronisk eller langvarig lidelse eller et handicap, og barnet har vanskeligheder ved fx at være i skole, sfo, daginstitution og lignende, bør du overveje, om det er relevant at søge om tabt arbejdsfortjeneste. Det er en betingelse for at opnå ret til tabt arbejdsfortjeneste, at kommunen vurderer, at barnet helt eller delvist skal passes i hjemmet af dig eller den anden forældre, som en følge af barnets vanskeligheder.
Hvis du har et barn, der skal gennemgå undersøgelser, ambulante behandlinger og lignende, og det er i et forventet omfang på mere end tre dage om året, kan du muligvis opnå dækning af tabt arbejdsfortjeneste for de dage, barnet skal til undersøgelser, kontroller m.v. Der kan, hvis der er tale om en funktionsnedsættelse eller langvarig lidelse, ydes tabt arbejdsfortjeneste til undersøgelser, kontroller, ambulant behandling og lignende.
Er dit barn indlagt i længere tid og forventer du, at der bliver tale om et langvarigt forløb med indlæggelser, ophold i hjemmet for barnet, ambulante kontroller, undersøgelser og lignende, kan det være relevant at overveje at søge om tabt arbejdsfortjeneste. Det kan også være relevant, selvom du i første omgang i forbindelse med indlæggelsen eventuelt er omfattet af barselsdagpenge (barselslovens § 26). Selvom du er omfattet af barselslovens § 26 fra Udbetaling Danmark, kan du søge om tabt arbejdsfortjeneste samtidigt hos kommunen. Hvis du bliver omfattet af begge ordninger, har du valgfrihed mellem ordningerne. I udgangspunktet vil du være bedst kompenseret med tabt arbejdsfortjeneste, samt at du har ret til en længere orlov, fx inden for det kommunale og regionale område.
Reglerne: Barnets Lov om tabt arbejdsfortjeneste
Reglerne om tabt arbejdsfortjeneste er at finde i § 87 i Barnets Lov.
I § 87 fremgår følgende af stykke 1:
”Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet eller den unge passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer barnet eller den unge.”
Se hele bestemmelsen i Barnets Lov § 87
Bestemmelsen betyder, at dit barn skal være omfattet af én af nedenstående situationer for muligvis at være i målgruppen til tabt arbejdsfortjeneste:
- Nedsat fysisk funktionsevne
- Nedsat psykisk funktionsevne
- Indgribende kronisk lidelse
- Indgribende langvarig lidelse
Barnet kan opfylde flere af betingelserne, men blot ét af dem behøver være opfyldt.
Dernæst skal den nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne, eller kroniske eller langvarige lidelse medføre, at det er nødvendigt, at dit barn skal passes hjemme, enten af mor eller far, eller at I begge kan dele pasningen mellem jer. Barnets lidelse skal være indgribende i barnets funktionsevne og hverdag.
Det er derfor ikke tilstrækkeligt i sig selv, at barnet har en nedsat funktionsevne eller kronisk/varig lidelse. Funktionsnedsættelsen eller lidelserne skal medføre et behov for, at mor eller far skal passe barnet hjemme, helt eller delvist. Kommunen skal i behandlingen af ansøgningen om tabt arbejdsfortjeneste også undersøge, om barnet kan opholde sig i daginstitutionen, skolen og lignende med ekstra støtte.
Ansøgningsprocessen
Hvis du vurderer at dit barn kan være inden for målgruppen, skal du ansøge om tabt arbejdsfortjeneste i din kommune.
De fleste kommuner har en onlineformular, hvor du kan søge om tabt arbejdsfortjeneste. Hvis ikke din kommune har en onlineformular, kan du kontakte din kommune, eller du kan vælge at sende en ansøgning via e-mail med din beskrivelse af, hvorfor du søger og hvor mange timer, du søger om m.v.
Der er ingen formelle krav til, hvordan du ansøger om en ydelse hos kommunen. Ansøgningen kan derfor også være telefonisk eller ved personligt fremmøde.
Vi vil anbefale at søge skriftligt for at sikre dokumentation for det ansøgte, hvis sagsbehandlingen trækker ud eller lignende. Den skriftlige dokumentation for ansøgningsdatoen kan også senere få betydning angående fra hvilken dato, du kan være berettiget til at modtage tabt arbejdsfortjeneste.
Hvis du kontakter eller har kontaktet din kommune mundtligt, og du direkte eller indirekte får indtryk af, at du afvises i din forespørgsel, behøver du ikke acceptere det. En kommune kan ikke vurdere en sag på et så komplekst område i en telefonsamtale. Sagen skal oplyses tilstrækkeligt, inden der kan træffes en afgørelse, og derfor bør du insistere på, at du ønsker at søge, uanset om du mundtligt er oplyst om, at du ikke kan forvente at få tabt arbejdsfortjeneste. Du har ret til en skriftlig afgørelse med konkrete begrundelser og en klagevejledning.
Når du ansøger skriftligt, har du dermed dokumenteret ansøgningstidspunktet, som er af betydning for, hvor lang tid kommunen har til at behandle sagen, og kan i nogle tilfælde have betydning for, hvilket tidspunkt du kan have ret til tabt arbejdsfortjeneste fra.
Du bør efter god forvaltningsskik modtage et brev eller e-mailkvittering på, at din ansøgning er modtaget af kommunen.
Hvad kan der stå i ansøgningen
Der findes ikke nogen lovbestemte formkrav til en ansøgning om tabt arbejdsfortjeneste. Har kommunen en online løsning eller sender dig et ansøgningsskema, vil det typisk fremgå af felterne, hvad du kan svare på i ansøgningen.
Det vil naturligvis være en fordel at udfylde skemaet så grundigt og fyldestgørende som muligt på ansøgningstidspunktet. Vent ikke med at søge, fordi du vil samle flere oplysninger. Det vigtigste er at få ansøgt af hensyn til, at sagsbehandlingstiden og en eventuel bevilling gælder fra ansøgningstidspunktet, hvis du har et dokumenteret indtægtstab.
Når kommunen modtager ansøgningen, får de ansvaret for, at sagen oplyses tilstrækkeligt, før de kan træffe en afgørelse på din ansøgning. Derfor ligger ansvaret hos kommunen for at indhente relevante oplysninger, fx udtalelser fra daginstitutionen, skolen, PPR eller hospitalet.
Du vil blive indkaldt til en samtale med henblik på at uddybe din ansøgning omkring de behov, du søger tabt arbejdsfortjeneste til. Du er en vigtig oplysningskilde i sagen for, at afgørelsen træffes på et oplyst grundlag. Samtalen kan foregå på kommunen eller holdes hjemme hos dig. Hvis det vurderes at være tilstrækkeligt, kan kommunen også tale med dig over telefonen.
Af relevante informationer i ansøgningen/samtalen kan du fx oplyse om:
- Barnets diagnose (hvis barnet har en diagnose, der er ikke krav om diagnose).
- Er barnet under udredning, under behandling, afventer udregning, undersøgelser eller andet.
- Barnets funktionsevne i hjemmet (lav eventuelt et skema, logbog over dagligdagen).
- Barnets funktionsevne i fx daginstitutionen, skolen, sfo, fritiden og lign. (i det omfang du ved det).
- Er der andre involveret i barnets problematik, fx skole, PPR, sygehus, familieafdeling o.a.
- Forslag til, hvor kommunen kan indhente relevante oplysninger om barnet.
- Vurder behovet for tilstedeværelse (fuldtid, morgen, eftermiddag, både morgen-eftermiddag).
- + andre oplysninger, du synes er relevante for dit barns behov.
Vejledningen til tabt arbejdsfortjeneste nævner eksempler på, hvilke behov og situationer, tabt arbejdsfortjeneste kan dække:
- børn og unge, som har et stort behov for pleje og overvågning, fordi de fysisk er svage eller ofte får sygdomsanfald,
- børn og unge, som har et stort behov for tilsyn, fordi de ikke kan overskue konsekvenserne af deres handlinger og derfor risikerer at komme til skade eller at skade andre,
- børn og unge, som sover meget uroligt eller sparsomt, så forældrene ofte skal tilse og hjælpe dem i løbet af natten,
- børn og unge, som skal deltage i mange behandlinger og undersøgelser,
- børn og unge, hvis sygdom er meget varieret med hensyn til kræfter, smerter og anfald, og det derfor må vurderes fra dag til dag, om barnet kan være i dagtilbud eller skole,
- børn og unge, som på grund af nedsat immunforsvar eller stor sygdomsrisiko ikke kan være i et dagtilbud eller skole
- Hensynet til søskende kan også indgå, hvor behovet for forældrenes omsorg ikke kan tilgodeses på grund af ekstra opgaver i forhold til barnet med funktionsnedsættelsen eller den indgribende kroniske eller langvarige lidelse.
Du kan anvende ovenstående punkter som inspiration til, hvad du kan skrive i ansøgningen og/eller fortælle kommunen om det ved en samtale om ansøgningen. Husk, at de nævnte eksempler ikke er udtømmende.
Du kan også søge om ad-hoc bevilling af tabt arbejdsfortjeneste, hvis der ikke er et fast behov for din tilstedeværelse, men fraværet er lejlighedsvist til fx ambulante undersøgelser eller behandlinger.
I det øjeblik, du har sendt ansøgningen til kommunen, har de en forpligtigelse til at behandle sagen frem til de kan træffe en afgørelse om retten til tabt arbejdsfortjeneste.
Barnets Lov har ingen regler for sagsbehandlingstiden. Hver enkelt kommune skal fastsætte en sagsbehandlingsfrist, som de skal offentliggøre. Du kan se fristen på din kommunes hjemmeside, fx ved at søge på tidsfrister, sagsbehandlingsfrister og lign. Eller du kan spørge din sagsbehandler.
De fleste kommuner har en sagsbehandlingstid på 12-13 uger, enkelte har kortere frister og andre lidt længere frister.
Inden for sagsbehandlingstiden skal kommunen oplyse sagen.
Du har ret til at bidrage med yderligere oplysninger til sagen, så længe den ikke er afsluttet hos kommunen.
Hvis dit barn går i daginstitution, skole, sfo og lign., skal kommunen undersøge, om de har et ansvar at løfte for at rumme barnet trods funktionsnedsættelsen. Skoler, herunder private skoler, børnehaver og lign. har et ansvar efter et sektoransvarlighedsprincip. Du kan derfor opleve, at kommunen involverer fx skoleafdelingen for at undersøge, om skolen har gjort, hvad de kan for at kompensere for barnets nedsatte funktionsevne inden for deres område. For skolers vedkommende kan det fx være en ekstra støttelærer, støttepædagog og eventuelt delvis hjemmeundervisning, transport m.v. Det kan fx også være en daginstitution, der skal stille ekstra personale til rådighed og andre skånehensyn, for at barnet videst muligt kan rummes på lige fod med de andre børn.
Kommunen kan og må ikke kompensere med tabt arbejdsfortjeneste inden for de områder, hvor skolen, daginstitutionen og lign. ikke løfter deres sektoransvar for at rumme barnet. Et eksempel kan være, at tabt arbejdsfortjeneste normalt ikke kan dække kørsel til og fra skole, da den forpligtigelse ligger i Folkeskoleloven, medmindre helt særlige hensyn taler imod. Det vil være en konkret og individuel vurdering mellem fx skolen og sagsbehandleren, om sektoransvarlighedsprincippet er opfyldt.
Har du intet hørt inden for sagsbehandlingsfristen, bør kommunen give dig besked om årsagen, samt hvornår du kan forvente et svar. Hører du intet, vil det være rimeligt og relevant at kontakte sagsbehandleren for et svar.
Når kommunen skønner, at sagen er tilstrækkeligt oplyst til, at de kan træffe afgørelsen, starter processen med at afgøre sagen med en eventuel forudgående partshøring inden afgørelsen træffes.
Når kommunen vurderer, at de har tilstrækkeligt med oplysninger i sagen, vil de som hovedregel sende dig en partshøring med oplysninger om grundlaget, som de agter at træffe afgørelsen på. Af partshøringen vil det oftest fremgå, hvilken afgørelse de agter at træffe efter partshøringsfristen.
Hvis du ikke er enig i de faktuelle oplysninger i partshøringen eller vurderer du, at der mangler relevante oplysninger, er det vigtigt, at du reagerer på partshøringen og svarer på den inden for fristen.
Partshøring er en sikring af, at du kender grundlaget for afgørelsen og giver dig mulighed for at komme med flere oplysninger eller yderligere kommentarer til sagen, inden kommunen afgør sagen. Modtager kommunen oplysninger om, at der er kommet nye oplysninger hos en ekstern part fx hospital, psykolog eller andre, kan kommunen vælge at udskyde afgørelsen, indtil de har indhentet de nye oplysninger og inddraget dem i en ny partshøring med påtænkt afgørelse.
Kommunen kan i særlige tilfælde undlade partshøringen, hvis de giver dig fuldt medhold i det, du ansøger om. Har du søgt om fuldtids tabt arbejdsfortjeneste og kommunen er enig i dette og vil bevilge dig fuld tids tabt arbejdsfortjeneste, behøver de ikke at partshøre dig først. Du bevarer stadig klageretten, fx hvis du ikke er enig i beregningsgrundlaget for den tabte arbejdsfortjeneste, se mere under punktet ’Afgørelse og klagemulighed’.
En partshøringsfrist på en uge anses for passende i praksis. Kommunen kan have en praksis for give dig en længere periode, fx 14 dage. Du kan bede om at få forlænget fristen, hvis du har særlige grunde til det, fx har behov for ekstern bistand til at besvare høringen, eller du ønsker aktindsigt i hele sagen, inden du kan svare. Efter praksis bør en kommune i al almindelig imødekomme et ønske om en længere frist.
Afgørelse og klagemulighed
Afgørelsen kan være et medhold i det, du ansøgte om, eller et delvist medhold. Det kan også være et afslag, hvis kommunen ikke finder dig berettiget til tabt arbejdsfortjeneste. Afslaget kan enten være begrundet i, at barnet ikke vurderes at være i målgruppen, eller at dit barn kan være i målgruppen, men at kommunen vurderer, at der ikke er behov for, at du er helt eller delvist er hjemme hos barnet.
Afgørelsen skal indeholde, hvilke begrundelser, der ligger til grund for afgørelsen. Kommunen skal vejlede om, hvordan du klager og oplyse klagefristen.
Klage
Du har fire ugers klagefrist fra den dato, du modtog afgørelsen. Det er vigtigt at klage inden for fristen. Afgørelser fra Ankestyrelsen fastslår, at en klage, der fx sendes et par minutter over midnat på klagefristens sidste dag, anses for at være for sen. Overskrider du klagefristen, har du som udgangspunkt mistet muligheden for at klage over afgørelsen, medmindre der er helt særligt undskyldende omstændigheder.
Der er ingen formkrav til en klage, du kan klage både mundtligt og skriftligt.
Hvis du har modtaget fuldt medhold i det ansøgte, vil der som hovedregel ikke være anledning til at klage. Selvom du har fået fuldt medhold i afgørelsen, kan der midlertidigt være situationer, hvor du alligevel kan klage, fx over udmålingen af hjælpen. Det kan være, at du ikke er enig i beregningen af indtægtstabet, eller de har medtaget for store udgifter i besparelse som følge af barnet skal være hjemme og lign. Se mere herom i afsnittet ’Økonomi’.
Hvis du har modtaget delvis medhold i afgørelsen (fx ikke fået det timeantal du ansøgte), kan du klage over dette, hvis du er uenig i kommunens vurdering. I klagen kan du anke over, at timerne ikke er tilstrækkelige og argumentere for, hvorfor du vurderer dette. I klagen anbefales det, at du argumenterer konkret for de timer, du mener, du bør have, fx hvor på dagen de ligger, hvorfor du vurderer at din tilstedeværelse er nødvendigt for barnet m.v.
Har du modtaget afslag på tabt arbejdsfortjeneste, enten fordi barnet ikke vurderes at være i målgruppen (Barnets Lov § 87), eller at kommunen vurderer din tilstedeværelse ikke er nødvendig for barnet, kan du klage over det. Beskriv så præcist som muligt behovet for din tilstedeværelse og hvorfor du vurderer, at dit barn er omfattet af tabt arbejdsfortjeneste.
Kommunen skal genvurdere din klage
Hvis du klager rettidigt, skal kommunen se på din klage og forholde sig til de klagepunkter, du har fremsendt. Kommunen skal genvurdere deres afgørelse med udgangspunkt i din klage.
Kommunen har fire uger til at foretage genvurderingen.
Kommunen kan give dig medhold i klagen, og de vil i så fald sende dig en ny afgørelse.
Kommunen kan også give dig delvist medhold i din klage og sende dig en ny afgørelse med klagevejledning, som du på ny kan klage over, hvis du heller ikke er tilfreds med den nye afgørelse.
Sagen kan ende i Ankestyrelsen
Fastholder kommunen deres afgørelse i genvurderingen, vil du modtage besked om det, og kommunen skal oplyse dig om, at de sender sagen og dens akter til Ankestyrelsen, hvorfra du vil høre nærmere.
Hvordan Ankestyrelsen behandler din sag, kan du læse mere om her: Sådan behandler vi din sag — Ankestyrelsen (ast.dk) Via linket kan du læse om, hvilke afgørelser Ankestyrelsen kan træffe.
Ansættelse og orlov
Orlov fra arbejdspladsen
Kommunalt og regionalt ansatte
Hvis du er kommunalt eller regionalt ansat, er du omfattet af en særlig aftale, der hedder ’Aftale om fravær af familiemæssige årsager’, der giver dig ret til at være fraværende i en periode, når du modtager tabt arbejdsfortjeneste.
Aftalerne findes på forhandlingsfællesskabet hjemmeside (Barselsaftale, familiepolitik mv. (forhandlingsfaellesskabet.dk)
For kommunalt og regionalt ansatte fremgår aftalerne i § 34 med ens ordlyd, som eksemplet herunder fra KL’s aftale om fravær af familiemæssige årsager:
”§ 34. Pasning af børn med nedsat funktionsevne mv.
Ansatte har ret til tjenestefrihed svarende til det antal arbejdstimer, hvortil bopæls kommunen yder tabt arbejdsfortjeneste, når den ansatte i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, og som i henhold til § 42 i lov om social service* er berettiget til tabt arbejdsfortjeneste. Arbejdsgiveren har dog mulighed for at begrænse retten til tjenestefrihed til 1 år pr. barn. Der kan herudover aftales yderligere tjenestefrihed.”
*) Det skal bemærkes at aftalerne benævnes med tabt arbejdsfortjeneste efter Servicelovens § 42. Siden 01.01.24 er reglerne overgået til Barnets Lov i § 87, uden at der er ændret i bestemmelsens indhold, bortset fra sproglige justeringer. Det har derfor ingen reel betydning, at der i aftalerne står Serviceloven og ikke Barnets Lov.
Du har, som det fremgår af ovenstående, ret til fraværet fra din arbejdsplads, svarende til det timeantal, kommunen har bevilliget. Retten til fraværet gælder i op til et år pr. barn.
Hvis du har behov for orlov i mere end et år, skal der indgås en individuel aftale mellem dig og din arbejdsgiver. Om du kan få yderligere orlov, vil afhænge af, om din arbejdsgiver vil være villig til at indgå en aftale om dette. Du kan eventuelt inddrage din tillidsrepræsentant i dialogen og forhandlingen med din arbejdsgiver.
Er der ikke mulighed for yderligere orlov, udover forhåndsaftalen på et år, kan du være nødt til at ophøre med din ansættelse for at fortsætte pasningen af dit barn med tabt arbejdsfortjeneste, medmindre barnets far har mulighed for orlov, eller barnet kan passes på anden vis.
Ophører din ansættelse, og hvis du fortsat er berettiget til tabt arbejdsfortjeneste, vil det ikke ændre på det beregnede bruttobeløb pr. måned, du modtager i tabt arbejdsfortjeneste.
Privatansat
Hvis du er ansat i det private, vil dine eventuelle rettigheder til orlov afhænge af din overenskomst eller individuelle aftaler med din arbejdsgiver. Hvis du er i tvivl, om du er omfattet af nogle forhåndsaftalte rettigheder til fraværet, kan du kontakte din lokale tillidsrepræsentant. Hvis ikke din arbejdsplads har en tillidsrepræsentant, kan du kontakte Dansk Sygeplejeråd for modtage konkret råd og vejledning.
Statsansat
Er du ansat i staten, skal du kontakte enten din lokale tillidsrepræsentant eller Dansk Sygeplejeråd for konkret råd og vejledning om, hvordan du er stillet med hensyn til orlov ,da staten har nogle cirkulærer herom.
Hvis du ophører med fuldtids- eller deltidsarbejde
Mistet arbejde ved fuldtids tabt arbejdsfortjeneste
Hvis du ophører i dit ansættelsesforhold og modtager fuldtids tabt arbejdsfortjeneste, vil der ikke ske en ny beregning af den tabte arbejdsfortjeneste. Du vil fortsat være berettiget til den tabte arbejdsfortjeneste, selvom du måtte ophøre i den ansættelse, du har orlov fra. Det kan fx være i en situation, hvor din arbejdsgiver ikke ønsker at forlænge din orlov, udover hvad der er aftalt (for kommuner- og regionsansatte ret til orloven i et år pr. barn). I så fald du derfor ophører, hvis du fortsætter pasningen af barnet med tabt arbejdsfortjeneste, vil du fortsætte med at modtage samme kompensation i tabt arbejdsfortjeneste, som du er vant til.
Mistet arbejde ved deltids tabt arbejdsfortjeneste
Hvis du modtager deltids tabt arbejdsfortjeneste og har et deltidsarbejde ved siden af bevillingen og mister deltidsarbejdet, vil du have mulighed for at få en særlig supplerende ydelse ved ledighed i op til tre måneder.
Betingelsen for at få ydelsen er at du er:
- Arbejdsløshedsforsikret
- Ikke har ret til arbejdsløshedsdagpenge
- Ikke er selvforskyldt ledig
- Ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i et deltidsarbejde
- Ikke modtager andre ydelser til forsørgelse efter anden lovgivning
Den særlige supplerende ydelse svarer til højeste sygedagpengebeløb. Ydelsen kan dog højest udbetales med et beløb, der udgør 90% af din arbejdsfortjeneste i det tidligere arbejde.
Formålet med ydelsen er at kompensere for indtægtstabet i op til tre måneder, mens du søger efter et nyt deltidsarbejde.
Du har mulighed for at melde dig ledig og oprette et CV på jobnet.dk, selvom du ikke er modtager af arbejdsløshedsdagpenge fra en a-kasse. Se mere herom her: Jobnet uden ydelse
Det kan anbefales at anvende jobnet.dk ud over andre jobsøgningsmetoder, da du har mulighed for at gøre dit CV søgbart for arbejdsgivere, hvor de kan se, hvilke kvalifikationer, du kan tilbyde og i antallet af timer, du kan tilbyde mv.
Særligt om
Ansøgningstidspunktet kan være afgørende for, hvornår du tidligst kan have ret til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Du kan tidligst modtage tabt arbejdsfortjeneste fra ansøgningstidspunktet, og kun hvis du kan dokumentere, at du har haft et indtægtstab som følge af barnets behov.
Det kan fx være i en situation, hvis du har holdt fri uden løn for at passe dit barn, deltaget i undersøgelser på sygehuset og lign. Det kan også være i en situation, hvor du har søgt om midlertidig orlov uden løn for akut at passe barnet. Hvis barnet har været indlagt, herunder hjemmeindlagt, og du har modtaget dagpenge efter barselslovens § 26 (indlæggelse af barn) og tilkendes tabt arbejdsfortjeneste efterfølgende, har du valgfrihed mellem ordningerne, og du vil som udgangspunkt være bedst dækket med tabt arbejdsfortjeneste.
For at få tabt arbejdsfortjeneste med tilbagevirkende kraft (tidligst fra ansøgningstidspunktet), skal du have et løntab, som fremgår af din lønseddel. Det vil sige, at du skal have afholdt fri fra arbejdet uden løn for de timer, du har anvendt i forbindelse med barnets behov. Du kan ikke blive kompenseret for perioder, hvor du eventuelt har anvendt afspadsering, ferie- og fridage med løn og lignende frihed med løn.
Indkomsttab
Tabt arbejdsfortjeneste skal dække dit indtægtstab. Der er ikke et krav om, at du skal være i et aktuelt ansættelsesforhold for at søge om tabt arbejdsfortjeneste. Du kan søge, selvom det er stykke tid, siden du har haft en ansættelse.
Udgangspunktet for kommunens fastsættelse af, hvor meget du har ret til, tager udgangspunkt i seneste lønindkomst ved overgangen til at modtage tabt arbejdsfortjeneste. Har du en varierende månedsløn på grund af tillæg m.v., vil kommunen i praksis tage udgangspunkt i gennemsnittet af fx de seneste tre lønsedler.
Hvis du ikke er i et ansættelsesforhold, vil kommunen tage udgangspunkt i seneste arbejdsindtægt fra arbejdsmarkedet, også selvom det måtte ligge lang tid tilbage.
Der er et lovfastsat indtægtsloft på 35.247 kr. om måneden (2024). Indtægtsloftet betyder, at du højest kan modtage 35.247 kr. om måneden ved fuld tids (37 timer) tabt arbejdsfortjeneste, også selvom din månedsløn er højere.
Din indkomst fastfryses ved overgangen til tabt arbejdsfortjeneste og stiger ikke i takt med lønstigningerne på arbejdspladsen. Den tabte arbejdsfortjeneste satsreguleres derimod én gang årligt i januar måned med et satsregulerings- og tilpasningsprocent, der fastsættes af Finansministeriet.
Hvis du er uenig i kommunens beregning af indtægtstabet, kan du klage over dette.
Pensionsbidrag og ATP
Kommunen skal indbetale dit tab af det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag. Ifølge loven skal kommunen indbetale arbejdsgiverbidraget til din pensionskasse hver måned, dog med et maksimalt loft på 10%.
Derfor skal kommunen i bevillingen anvende den andel af pensionsbidraget, som din arbejdsgiver indbetaler. Loven giver ikke mulighed for at dække din egen pensionsbidragsbetaling.
Hvis du ønsker at opretholde en fortsat egen betaling af tabet af eget pensionsbidrag, kan du kontakte PKA pension og høre om mulighederne for egen indbetaling til din pensionsordning.
Det er en god ide at logge ind på PKA pension og tjekke, at pensionsbidraget bliver indbetalt.
Kommunen indbetaler 2/3 af det beregnede ATP bidrag af ydelsen, og du betaler selv de resterende 1/3 af ATP bidraget.
Sparede udgifter
I forbindelse med bevillingen af tabt arbejdsfortjeneste, skal kommunen indregne eventuelle besparelser ved, at barnet helt eller delvist passes i hjemmet. Det kan være besparelse i udgifter til daginstitution, sfo og lign. Hvis dit kørselsbehov reduceres, fx i forbindelse med hel eller delvis orlov, skal kommunen indregne besparelsen. Vær opmærksom på, om besparelserne er beregnet korrekt, fx må en kommune ikke beregne besparelsen til kørsel ved at tage udgangspunkt i statens takster for kørsel. Kørselsudgifterne og derved besparelsen i den tabte arbejdsfortjeneste skal afspejle de reelle udgifter ud fra dit transportmiddel, forbrug til benzin, skattefradrag m.v.
Kommunen må ikke pålægge dig at udmelde dig af fagforeningen og a-kasse i forbindelse med tabt arbejdsfortjeneste, ligesom de derfor heller ikke må medregne besparelse af fagforenings- og a-kasse kontingent i tabt arbejdsfortjeneste.
Er du i tvivl om, hvordan kommunen er kommet frem til besparelserne, kan du bede om at se beregningerne, hvis det ikke fremgår tydeligt af afgørelsen, hvordan kommunen er kommet frem til beløbet (du har ret til aktindsigt i egen sag, inden for syv hverdage).
Du kan klage over kommunens beregning af sparede udgifter, hvis du ikke er enig.
Optjening af ferietillæg 1. maj
Når du modtager tabt arbejdsfortjeneste, skal kommunen ved årsskiftet beregnet et tillæg til feriemål på en procent af ydelsen i forringe kalenderår. Du vil modtaget beløbet den 1. maj på din bankkonto.
Tabt arbejdsfortjeneste er en løbende ydelse
I udgangspunktet er tabt arbejdsfortjeneste en løbende ydelse, der kun kan ændres ved en fornyet afgørelse, efter aftale, eller når barnet fylder 18 år.
En tilkendelse af tabt arbejdsfortjeneste må derfor som udgangspunkt ikke være tidsbegrænset, fx må kommunen ikke bevilge ydelsen med en på forhånd fastsat slutdato. Vi vil fraråde at indgå en frivillig aftale om en ophørsdato for bevillingen, da det forventede forløb kan ændre sig undervejs.
Kommunen må og skal derimod følge op på ordningen løbende. Der er ingen lovfastsatte regler for, hvornår kommunen skal følge op. Kommunen kan derfor beslutte, ud fra en konkret vurdering, at der skal følges op på ordningen efter fx et halvt eller helt år. Opfølgningsdatoen må ikke være en ophørsdato.
Nedsættelse af timeantallet
Hvis der skal ske ændringer i bevillingen i forhold til antallet af timer, kan det kun ske, hvis der er sket væsentlige ændringer.
Hvis timeantallet reduceres, skal kommunen træffe en afgørelse om nedsættelsen og begrunde, hvorfor timerne reduceres. Er der tale om en kraftig reducering af timerne, kan du muligvis være berettiget til at få udbetalt et særligt ferietillæg, læs mere herom længere nede.
Du kan klage over nedsættelsen af tabt arbejdsfortjeneste.
Ophør af bevillingen
Hvis kommunen vil bringe bevillingen af tabt arbejdsfortjeneste til ophør, skal det ske med en afgørelse med klagevejledning. Hvis kommunen afgør, at bevillingen skal stoppe, vil du have ret til en varslingsperiode på 14 uger, hvor du fortsat vil modtage tabt arbejdsfortjeneste, selvom kommunen har afgjort, at du ikke længere er berettiget.
Hvis der klages over ophøret og sagen overgår til Ankestyrelsen, vil du yderligere have ret til 14 ugers afviklingsperiode, når varslingsperioden på 14 uger er udløbet.
Ferietillæg ved ophør eller væsentlig nedsættelse af hjælpen
Hvis din bevilling ophører, skal kommunen ved ophøret udbetale et særligt ferietillæg på 12,5% af det, du brutto har modtaget i tabt arbejdsfortjeneste i det foregående år samt for året, hvori bevillingen ophører.
Tillægget kan også udbetales, hvis kommunen træffer en afgørelse om en betydelig nedsættelse af hjælpen.
Pengene udbetales direkte til dig, og du kan gemme dem til senere feriebrug eller til andre formål. Der er tale om et ferietillæg efter Barnets Lov og har derfor ikke noget at gøre med ferieloven, og det er derfor, de ikke anvises til Feriekonto men udbetales direkte til dig.
Læs også
Orlov og anden tjenestefrihed
Du har mulighed for orlov i din ansættelse, hvis du skal på barsel eller skal afholde såkaldt anden orlov.
Barsel
Barselsloven og din overenskomst giver dig en række rettigheder og muligheder, når du skal være forælder og på orlov.
Råd og svar om arbejdsvilkår
DSR rådgiver og vejleder om sygeplejerskers vilkår, ansættelse og arbejdsliv.