"Det afleder mine tanker fra alt det mørke"

Odense Psykiatrisk Afdeling har erfaring med, at computer-simulerede miljøer kan være et middel i behandlingen af patienter med depressive symptomer og fobier. Det understøtter konklusionerne i forskningen.
Bag det der ligner en blændet dykkermaske, morer Tina Simonsen sig i den parallelle verden, hvor hun suser afsted i en slags togvogn på et spor. Men det er ikke bare for sjov. Det virtuelle spil hjælper den 38-årige til at komme ud af det mentale mørke.
Foto: Robert Wengler

Vognen kører langsomt ind i tunnelen. Tina Simonsen kan se sporene foran sig, da den kommer ud på den anden side. Der er blå himmel med hvide skyer til begge sider. Toget begynder at tage fart. Tina griner. Hun holder vejret et øjeblik, da det ser ud som om sporet fortsætter ud i den blå luft. Hun ånder lettet op, da toget drejer skarpt og fortsætter ad sporet….

Vognen står stille og Tina Simonsen tager VR-brillerne af. Hun sidder på en stol i et lokale på Odense psykiatriske afdeling. Ved siden af hende står specialsygeplejerske Louise Bach og sygeplejerske Zinat Ansari.

”Blev du bange?” spørger Louise Bach. Tina ryster på hovedet:

”Nej, men det var godt den stoppede. Den var altså sjov og jeg vil prøve den igen. Men da jeg var ved at køre ud over kanten, blev jeg nødt til at lukke øjnene. Jeg kunne virkelig mærke det.”

Siger 38-årige Tina Simonsen, der er indlagt på affektivt afsnit. Hun har glædet sig til rutsjebanen:

”Det elsker jeg at gøre med mine børn.”

Virtual Reality giver i det hele taget Tina Simonsen mulighed for at forsvinde i en anden verden.

”VR-spillene afleder mine tanker fra alt det mørke. Vi var i Venedig i går. Når jeg så op, kunne jeg se mælkevejen på himlen. Bagefter var jeg helt ”hold da op” og var glad resten af dagen. Jeg var også med ude at gå aftentur, hvilket jeg ikke plejer,” siger Tina.

Supplement til andre metoder

Psykiatrisk afdeling på Odense Universitetshospital har brugt Virtual Reality-spillene til Tina Simonsen og andre psykiatriske patienter i lidt over et år, både for patienter på åbent afsnit og det lukkede afsnit.

Patienterne kan vælge mellem spillene, der spænder lige fra oplevelser som rejser til f.eks. Italien, køre racerbiler og rutsjeture, interaktiv slå-frugt-i-stykker med sværd, til at gå i butikker og parker.

Erfaringen er, at det er et godt middel både som underholdning og terapeutisk som et supplement til andre beroligende metoder som kugle- og tyngdedyner, beroligende musik, sanserummet og massagestole.

”Mange af mine patienter har meget ulyst. Vi kan bruge VR-spillene til at lade dem prøve situationerne på forhånd og se, at de godt kan, f.eks. hvis de skal købe ind eller gå en tur i byen. Vi havde også en patient med svær OCD, der virkelig havde arbejdet med sine ritualer og godt kunne lide at spille spillene.

Han skulle introducere spillene til nogle studerende og gjorde det, selv om det var svært for ham,” forklarer Louise Bach.

Det kan også bruges til unge mænd, der bruger meget tid på computere derhjemme: ”Det er sjovere for dem at køre racerbil end en stilleaktivitet.”

Effektivt ved behandling af fobier og PTSD

Det stemmer godt overens med en ny gennemgang af 36 studier om brugen af virtuelle verdener til behandling i psykiatrien, der næst efter lindring af børns smerter er bedst beskrevet i forskningen.

Artiklen blev offentliggjort i tidsskriftet Frontiers in Psychiatry i juli 2019 af sydkoreanske forskere.

Her fremgår det, at Virtual Reality kan hjælpe patienter til at forbedre kvaliteten af deres liv.

Det har vist sig særlig effektivt til brug ved behandling af fobier og PTSD og har vist potentiale for at mindske depressive symptomer og ændre tankeprocesser.


Louise Bach, Zinat Ansari
Caption 
Specialsygeplejerske Louise Bach og sygeplejerske Zinat Ansari bruger ikke Virtual Reality på patienter med meget svære psykoser.
Attribution 
Foto: Robert Wengler
Effekten af Virtual Reality er dog meget afhængig af patienten og spillene kan i nogle tilfælde give bivirkninger i form af køresyge. Desuden kræver et, at der gives en ordentlig introduktion af brug af Virtual Reality til både patienten og personale.

”Det er vigtigt, at behandlingen afpasses efter den enkelte patient og at der bliver givet en ordentlig introduktion, f.eks. kom vi til at give en patient, der var bange for at befinde sig under vand, et VR-spil, der foregik under vandet. Vi var ikke klar over, at patienten havde denne frygt, hvilket resulterede i, at patienten flåede brillerne af med det samme,” siger Søren Tønder, der er specialsygeplejerske og har fulgt introduktionen af VR-spillene til brug i behandlingen fra begyndelsen.

Louise Bach og Zinat Ansari bruger heller ikke Virtual Reality på patienter med meget svære psykoser.

”Deres tilstand skal være noget bedre. De kan ikke koncentrere sig om spillet, hvis de hører stemmer eller hallucinerer og Virtual Reality kan provokere psykosen. Dem, der afprøver, er dem, der er langt henne i forløbet og kan kommunikere,” siger Zinat Ansari.

Breder sig i psykiatrien

Andre steder i landet er sygeplejersker i psykiatrien også begyndt med at bruge Virtual Reality i behandlingen. Sandra M. Jensen, der er afdelingssygeplejerske på Psykiatrisk Center Nordsjælland, fortæller, at centret i dette efterår starter et nyt tværfagligt projekt på de intensive afsnit, hvor metoden skal indgå i behandlingen og som en del af aktivitetstilbuddet.

Den virtuelle verden skal bruges til at øge aktivitetstilbuddet i afsnittet, hvor de tilpasser det ud fra den enkelte patients behov, interesser og modtagelighed for sanseindtryk.

Læs også:

Virtuel verden snyder smerten

Iskoldt parallelunivers hjælper brandofre

Hjernen kan blive køresyg.

Emneord: 
Smerte