Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Dekan: De studerende skal vide, hvor de kan få hjælp

Dekan på Københavns Professionshøjskole Randi Brinckmann genkender billedet af usikre sygeplejerskestuderende. Hun mener, det er en evig opgave at forbedre og udvikle uddannelsen.

Sygeplejersken 2022 nr. 14, s. 48

Af:

Mai Rathje Skovgaard, journalist

sy14-2022_stud-i-klinik_randi-brinckmann

Usikkerhed blandt sygeplejestuderende kan ikke undgås fuldstændigt, men uddannelsesstederne kan gøre en del for at skabe de bedste rammer for de studerendes praktikforløb.

Randi Brinckmann, som er dekan ved det sundhedsfaglige fakultet på Københavns Professionshøjskole, fortæller, hvordan de på deres sygeplejerskeuddannelse sikrer, at praktikstederne lever op til kvalitetskravene. 

Hvad tænker du om undersøgelsen, som bl.a. viser, at mange studerende føler sig usikre på, om de bliver dygtige sygeplejersker, og oplever at stå alene med ansvaret for at blive det samt føler, at de i perioder bliver brugt som ren arbejdskraft? 
”Vi kan sagtens genkende billedet, og vi er opmærksomme på, at der er et forbedringspotentiale ude i klinikken. Jeg tror dog ikke, man kan undgå at være alene nogle gange som studerende, så det forbereder vi dem også på. Men det skal aldrig føles som om, der ikke er læring. Og så skal de desuden vide, hvor de kan hente hjælp, hvis de bliver usikre på noget. Vi ved også fra vores egne dimittendundersøgelser, at mange studerende er usikre, når de er færdige på studiet. Samtidig mener jeg også, at man aldrig kan være 100 pct. klar, for der er bare forskel på at være under uddannelse og stå på egne ben. Derfor er det vigtigt med gode on-boarding-forløb, så man bliver taget godt imod på sit første job.”

Hvad gør I for at sikre, at praktikstederne lever op til deres ansvar? 
”Vi følger praktikforløbene nøje. Dels godkendelsen af dem, dels sikrer vi, at der bliver lavet en aftale med de studerende, når de begynder, og så evaluerer vi forløbet bagefter. Det er helt systematisk. Når de studerende laver evalueringer, følger vi nøje med i, om der er praktiksteder, som gentagne gange får dårlige evalueringer. Gør de det, tager vi fat i stederne for at høre, om der f.eks. er brug for, at de en periode ikke har studerende.”

Støtter I de studerende anderledes i øjeblikket, hvor der er mangel på sygeplejersker? 
”Vi gør ikke noget anderledes, for vi har hele tiden holdt øje med de enkelte praktiksteder, og vi arbejder altid på at forbedre og udvikle uddannelsen. Vi er f.eks. begyndt at bruge mere simulationstræning for at give de studerende endnu bedre forudsætninger, til når de skal ud i de kliniske forløb. Og så har vi også haft et indsatsområde, som har handlet om at gøre endnu mere ud af at forberede de studerende på, hvad de kan forvente ude i klinikken.”