Ernesto Spinelli
Oversat fra engelsk af Lisbeth W. Sørensen

Terapi ­ magt og mystifikation

En afdækkende analyse
København: Hans Reitzels Forlag 1998
364 sider, 368 kroner

SY-1999-16-49-1'Prøv at forestil dig en verden, hvor psykoterapi og psykologisk rådgivning ikke findes. Hvordan ville folk da håndtere den vrimmel af forskelligartede problemer, som psykoterapeuter er eksperter i at forholde sig til?' Med disse ord prøver psykoterapeuten Spinelli at fange læseren i indledningen til en spændende og mættende bog.

Psykoterapien har op gennem dette århundrede gennemgået en stor udvikling. I begyndelsen var der tale om, at terapi var en kontroversiel 'talekur'. Siden er den blevet en accepteret og uundværlig form for omsorg til det moderne menneske. I takt med at det er blevet mere acceptabelt og tilgængeligt at gå i terapi, er betænkeligheder i forhold til terapiens farer, effektivitet, mystik, muligheder for overgreb og misbrug også blevet tydeligere. Kritikken af terapiens rolle er tiltaget. Terapeutens uddannelse, kvalifikationer, ekspertise og disse faktorers indflydelse på den terapeutiske proces og terapiens resultater er ifølge Spinelli blevet stadig mere aktuelle.

Forfatteren konfronterer sig selv og læseren med en række mystifikationer og grundlæggende antagelser om terapi inden for forskellige terapiretninger. Han retter kritik mod forskellige forestillinger om terapi for at afmystificere nogle grundlæggende forestillinger. Han beskæftiger sig med forskellige former for magt i den terapeutiske situation, med magtens farer, fordele og muligheder og med misbrug af magt i den terapeutiske situation. Han fremstiller psykoanalysen, kognitive og humanistiske terapeutiske modeller grundigt og systematisk og argumenterer for, at disse tre terapeutiske tilgange har haft stor indvirkning på det terapeutiske møde. Til sidst præsenterer Spinelli den eksistentielle-fænomenologiske, terapeutiske model. Han argumenterer for, at essensen i den terapeutiske proces og de terapeutiske muligheder er 'værensbaserede' holdninger eller egenskaber med afsæt i den eksistentielle-fænomenologiske tankegang. Spinelli fremhæver de værensbaserede egenskaber hos terapeuten frem for terapeutens 'gørefærdigheder'. Terapeutens magt og autoritet bliver ophøjet, når der fokuseres på gørefærdigheder, og dermed øges risikoen for overgreb og misbrug. Værensegenskaberne er derimod baseret på selve det terapeutiske møde mellem terapeut og klient.

Bogen er blevet til på baggrund af Spinellis egen refleksion over sin funktion som terapeut. Han beskæftiger sig med klient-terapeut forholdet og den magtudøvelse, der kan præge et sådant forhold. På den måde henvender bogen sig til alle, der vover at forholde sig kritisk og selvreflekterende til egen rolle som hjælper, og den er derfor relevant for sygeplejersker og udviklingen af faget. Relationen til et andet menneske kræver konstant selvkritiske overvejelser: På hvilken måde står jeg den enkelte i vejen for den andens muligheder i livet? Som en mulig løsning på dette og andre spørgsmål, der præsenteres, anbefaler Spinelli den eksistentialistiske-fænomenologiske terapimodel.

Bogen er ikke let tilgængelig, trods dens afsæt i en personlig konflikt. Den er lang og komprimeret med teoretisk stof, men det bør ikke afholde én fra at læse den, hvis man da ellers er interesseret i terapiens processer, relationen mellem terapeut og klient og i øvrigt ønsker at udvikle sig i forhold til medmenneskelige relationer.

Af Bente Appel Esbensen, sygeplejerske, cand.cur. og projektleder ved Amtssygehuset Roskilde.