Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Sygeplejersker i Tivoli

Tivolis sygeplejerskevagt havde ca. 4.000 henvendelser i 1999 fra besøgende og ansatte.

Sygeplejersken 2002 nr. 3, s. 38

Af:

Vibeke Hald, sygeplejerske,

Lotte Hugge Smidt, sygeplejerske

Siden 1987 har der været en sygeplejevagt i Tivoli bemandet med sygeplejersker i hele åbningstiden. De ansatte sygeplejersker har erfaring fra skadestue eller anæstesiafdeling.

  • Tivoli har ikke nogen egentlig målsætning for sygeplejevagten, men det forventes, at sygeplejerskerne, som Tivolis øvrige personale, efterlever Tivolis servicefilosofi: enhver gæst føler sig velkommen
  • Tivolibesøget er let, overskueligt og enkelt
  • Enhver gæst behandles som VIP med individuelle behov
  • Enhver gæst er glad og tilfreds, når Tivoli forlades
  • Enhver gæst i Tivoli føler sig tryg.

Ved store arrangementer og koncerter er der altid mindst en sygeplejerske og 1-2 samaritter på vagt. Sygeplejevagten er en lille selvstændig bygning tæt på den ene udgang, hvor der er bekvem adgang for ambulancer. Sygeplejevagten er udstyret med to lejer, to blodtryksapparater, en transportabel kuffert med ilt og sug, en defibrillator, en kørestol, diverse forbindingsmaterialer og håndkøbsmedicin.

Sygeplejersken og samaritten er, via bærbar radio, hele tiden i kontakt med den ansvarshavende servicemedarbejder og havens personale. Henvendelser ved sygdom eller tilskadekomst kan også ske ved direkte henvendelse i sygeplejevagten.

I sygeplejevagten har vi opgjort antallet af samtlige henvendelser fra 1999. I sæsonen 23. april til 26. september 1999 havde Tivoli 3,7 mio. gæster.

Tivoli har 244 fastansatte, 936 sæsonansatte, og 1.600 er ansat i restauranter og boder.

I alt henvendte 3.909 personer sig i sygeplejevagten. 2.126 gæster og ansatte havde kun brug for plaster eller smertestillende håndkøbsmedicin. 1.783 henvendte sig med behandlingskrævende skader eller sygdomme, og af disse var 461 ansatte i Tivoli.

Af de 1.783 personer med behandlingskrævende skader blev 1.637 færdigbehandlet i sygeplejevagten, heraf blev 85 rådet til at søge læge eller skadestue. I 61 tilfælde var det nødvendigt med en ambulance, og af disse var 16 med udrykning.

Analyse

De fleste skader og tilfælde af sygdom fandt sted i selve haven, på havens stier og pladser og drejede sig hyppigst om forvridninger/forstuvninger af ankler og håndled samt om hudafskrabninger efter fald.

I de hurtigtkørende forlystelser med pludselige og voldsomme bevægelser, f.eks det flyvende tæppe og rutsjebanen, kom 33 personer til skade, mens kun få personer kom til skade i børneforlystelserne.

Fra restauranternes køkkener henvendte 226 ansatte sig med forbrændinger og snitskader, efterfølgende kom flere af disse til forbindingsskift i sygeplejevagten.

Mere end 28 pct. af henvendelserne var andet end egentlig tilskadekomst. 117 personer blev akut syge med brystsmerter, mavesmerter, epilepsianfald og ildebefindende. 54 udkald var til bevidstløse gæster, en fik hjertestop og døde.

Diskussion

Med mere end 3 mio. gæster og 2.000 ansatte kan det ikke undgås, at der er nogle, der bliver syge eller kommer til skade under deres besøg i Tivoli.

Vi fandt det påfaldende, at næsten en fjerdedel af henvendelserne til sygeplejevagten var fra havens ansatte. Dette skal muligvis ses på baggrund af deres særlige arbejdsforhold. I de fire måneder, sæsonen varer, har de mange og lange arbejdsdage (fra sæsonen 2001 må ansatte kun have 45 timer om ugen), så det kan være vanskeligt for dem at gå til egen læge, derfor søger de råd og vejledning i sygeplejevagten.

Det har ikke været muligt at undersøge grunden til, at gæster og ansatte henvender sig med gamle og ikke akutte sygdomme, men det er vores indtryk, at sygeplejevagten er en let og bekvem adgang til sundhedsfaglig hjælp.

Da veje og stier er smalle og svært fremkommelige, er kørsel med ambulancer i haven til stor gene for både gæster og ansatte.

Vi er ikke i tvivl om, at tilstedeværelsen af sygeplejersker og samaritter nedsætter behovet for ambulancer i haven. Hvor andet personale ville se sig nødsaget til at tilkalde en ambulance, kan sygeplejersken vurdere skaden på stedet og beslutte, om det er nødvendigt at tilkalde en ambulance.

Ikke sjældent viste det sig, at skaden ikke var så alvorlig som antaget.

Vibeke Hald er ansat på Skadestuen/modtagelsen på Nykøbing Falster Sygehus, og Lotte Hugge Smidt er ansat på Specialambulatoriet i København.