Læring på arbejdspladsen

Kit Sanne Nielsen

Fortællinger i organisationer

Narrativ praksis

København: Gyldendal 2004
200 sider, 199 kr.

SY-2005-20-47a"At fortælle er lige så meget en del af den menneskelige natur som blodets cirkulation." Citatet af A.S. Byatt, som møder læseren, når bogen åbnes, svarer til erhvervspsykolog Kit Sanne Nielsens hovedbudskab om udvikling, forandring og læring i organisationer. Udvikling af menneskers potentiale foregår gennem en sproglig og fortællende form, den narrative praksis. Bogen er et ledelsesværktøj til proceskonsultation og generel læring på arbejdspladsen.

Et vigtigt kapitel, "Praksis," handler om den praksis, som anvendes i den narrative teori og forståelse. Særligt her kan sygeplejefaglige vejledere, kliniske sygeplejersker og ledere hente inspiration til at sætte gang i udviklende og lærende processer på arbejdspladserne. Beslutningen om at gøre noget for at skabe forandring kan betyde, at ledere og medarbejdere begynder at reflektere anderledes over sig selv og omgivelserne. Ledere i organisationer spiller en central rolle i historiefortælling og som kulturudviklere.

Kit Sanne Nielsen anviser måder til at udvikle et kreativt arbejdsmiljø på ved med en særlig spørgeteknik at undersøge historier, få nye og ændre historier. Bogens øvelser hænger sammen med den teoretiske gennemgang og giver læseren mod på at afprøve metoden i praksis. Kit Sanne Nielsens egne erfaringer med metoden videregiver hun i fortællinger om, hvordan arbejdet med de virkelige historier kan anvendes i fire konkrete konsulentopgaver.

Ordet "narrativ" har for mange af os flere betydninger. Kit Sanne Nielsen bruger den socialkonstruktivistiske teori til at folde begrebet ud. Det særlige ved det socialkonstruktivistiske udgangspunkt er, at verden opfattes som en række udsagn, som mennesker får mening i ved hjælp af tolkninger. I den narrative praksis søger man efter betydningen af de sproglige udsagn, som er lederens/konsulentens/medarbejderens eneste vidnesbyrd om, hvad der er vigtigt i en relation. Især de psykologiske aspekter i historiefortælling, at historier forbinder krop, følelser, og psyke med fornuft, beskrives og illustreres inspirerende.

I appendiks beskrives postmodernisme og socialkonstruktionisme som narrativ teori. Denne del kan forekomme meget tung, men relevant, hvis man er meget nysgerrig på den teoretiske baggrund.

Af Annette Adelhardt, sygeplejerske og konsulent i Adelhardt Kommunikation.

Støtte til mestring er i forgrunden

Helle Bowall, Dorthe Dessau, Helle Høstrup, Carsten Lenstrup, Lene Lundvall, Dorte Taxbøl

Obstetrik og gynækologi

2004: Dansk Sygeplejeråd, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
482 sider, ill. 549 kr.

SY-2005-20-47b"Obstetrik og gynækologi" samler den nyeste viden inden for området. Anatomi og fysiologi, sygdomme og afvigelser fra normaltilstanden følges detaljeret op af kliniske symptomer, undersøgelser, behandling og pleje.

Det historiske perspektiv og udviklingen inden for svangreomsorg og fødselshjælp er en god optakt til den obstetriske del, som også omfatter de psykiske processer, den gravide, parret, det nyfødte barn og søskende gennemgår. En gennemgang af forskellige trosretninger og traditioner i forbindelse med graviditet, fødsel og sygdom og et afsnit om kulturelt bestemte aspekter ved gynækologiske problemstillinger giver gode forudsætninger for at forstå, at kvinder og familier fra andre kulturer har særlige behov, som skal medtænkes i pleje- og behandlingsplaner.

Cases i den gynækologiske del understøtter forståelsen af behandlingsforløbet og kvindens og familiens behov. Sygeplejen tager udgangspunkt i, at kvinder ikke kun søger sundhedsvæsenet for at få behandling for noget konkret, men også når de er bange og for at få råd og vejledning om bl.a. antikonception.

Udgangspunktet for sygeplejen er problemstillingen, som kvinden beskriver den, og hendes forventninger til forløbet, og den tilrettelægges ud fra en tankegang, hvor støtte til hensigtsmæssig mestring er i forgrunden. Sygeplejens fokus er på hendes ressourcer og handlemuligheder, og en stor del af sygeplejen består af information og vejledning. Lærebogen bidrager med den nødvendige viden og har forslag til sygeplejediagnoser og mål. Bogen er opdateret, men da udviklingen foregår hastigt, er helt nye undersøgelses- og behandlingsmetoder ikke medtaget eller har kun fået beskeden omtale. Det betragter jeg dog som en bagatel.

Medicinske benævnelser og anvendte forkortelser forklares efterhånden, som de optræder i teksten. Endokrinologi og fysiologi er godt forklaret, og der er fin konneks mellem beskrivelserne og klinikken. De enkelte temaer er placeret, så hvert afsnit opleves som en naturlig følge og udbygning af det foregående. Der er gode og relevante henvisninger til anden litteratur og mange fine illustrationer, som medvirker til at forstå teksten.

Lærebogen er et godt teoretisk fundament for sygeplejestuderende, nye sygeplejersker i specialet og erfarne sygeplejersker, der har behov for at ajourføre deres viden.

Af Inge Lise Hermansen, oversygeplejerske, MHS, Kvindeafdeling Y, Sygehus Viborg.