Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Mere papir med elektronisk journal

EPJ-besvær. Efter at Odense Universitetshospital har indført den elektroniske patientjournal, bruger sygeplejerskerne 20 pct. mere tid på dokumentation.

Sygeplejersken 2006 nr. 25, s. 36-37

Af:

Katrine Birkedal Christensen, journalist

SY-2006-25-22u
Foto: Søren Svendsen 

"Hvornår blev patienten indlagt?" spørger læge Søren Kasch sygeplejerske Bettina Hansen under stuegangen på Geriatrisk afdeling. Foran dem står to rulleborde med to bærbare computere, der er opkoblet til det trådløse netværk og den elektroniske patientjournal (EPJ).

Bettina Hansen klikker et par gange på musen for at få det rigtige skærmbillede frem med oplysningerne om indlæggelsestidspunkt. Men før computeren når at hente oplysningerne frem, har hun allerede tjekket svaret på et stykke papir, som hun har med sig rundt på stuegangen. Hun giver svaret til lægen, og først alt for sent popper svaret også op på computerskærmen.

"Vi bruger alt for meget tid på stuegang, og fordi der er så mange klik mellem forskellige skærmbilleder, hvor computerens reaktion er forsinket, tager det meget længere tid med EPJ," forklarer Bettina Hansen.

Papir-parallelsystem

I stedet for at hente patientoplysningerne direkte i den elektroniske patientjournal har sygeplejerskerne derfor set sig nødsaget til manuelt at lave en oversigtsplan med basale oplysninger om afdelingens aktuelle patienter. Et såkaldt parallelsystem til den elektroniske patientjournal.

To gange dagligt opdateres oversigtsplanen manuelt i Microsoft Word og printes ud. Den printede plan giver sygeplejerskerne det hurtige overblik, som de savner i EPJ.

"Det er et redskab, som jeg ikke ville kunne leve uden," siger Bettina Hansen. Det er også i denne printede plan, at Bettina finder oplysningen om indlæggelsestiden til lægen under stuegangen.

Den svære omstilling

Egentlig er tanken med EPJ, at sygeplejerskerne skal kunne leve uden papir. Men det har været en svær omstilling for de to pilotafdelinger på Odense Universitetshospital (OUH), der siden september 2005 har fungeret med EPJ i dagligdagen.

"Det har været en udfordring at gå fra papir til skærm, bl.a. fordi vi samtidig omsatte Sundhedsstyrelsens nye vejledning fra 2005 om sygeplejefaglige optegnelser til en ny dokumentationsmodel.

EPJ bruges til journalføring og dokumentation, men det påvirker også arbejdsgangene på afdelingerne," forklarer Henrik Lindholm, EPJ-konsulent på OUH.

Det er de to pilotafdelinger enige i. "Jeg skal kunne sidde på mit kontor og læse al dokumentation om alle patienter på afdelingen. Det kræver en stor stringens i dokumentationen af sygeplejeprocessen," siger oversygeplejerske Birthe Lindegaard fra Afdeling G.

En sygeplejerske fra Afdeling F uddyber: "Jeg skal tænke meget mere over, hvordan jeg formulerer mig. I stedet for at skrive en enkel sætning i papirjournalen, skal jeg dele sætningen op i elementer af observation, mål, planlagt indsats, udført handling og evaluering. Det bruger man meget tid på," siger Christina Jonsen.

At skabe denne stringens i dokumentationen har betydet, at afdelingerne har oplevet et markant merforbrug af tiden ved skærmen. Men også faktorer som den forsinkede responstid og det manglende overbliksbillede giver ifølge oversygeplejerskerne problemer i hverdagen. Konsekvensen er, at det kliniske personale bruger 15-20 pct. mere tid på administration og dokumentation, efter EPJ er blevet indført.

Flere klik, mere tid

"Vi bruger længere tid på at dokumentere, bl.a. fordi vi skal klikke mellem forskellige emner i journalen, hvor der hele tiden er forsinkelser," siger sygeplejerske Christina Jonsen. En situation, som ikke er tilfredsstillende.

"Det har absolut ikke lettet arbejdsgangene. Vi bruger i gennemsnit 15-20 pct. mere tid på journalføring og dokumentation," siger oversygeplejerskerne samstemmigt. De lægger dog samtidig vægt på, at der er mange positive sider ved EPJ.

"Sygeplejerskerne på afdelingen har taget overordentlig godt imod EPJ," tilføjer Lis Søgaard Jakobsen, oversygeplejerske på Afdeling F.

Hun bakkes op af Christina Jonsen, der siger: "Det er en fordel, at vi hele tiden kan se journalen, og man kan se svarene på blodprøverne med det samme."

Sygehusdirektør beklager

Men ifølge sygehusdirektøren er der ikke dokumentation for, at sygeplejerskerne nu bruger længere tid ved computerskærmene, end de brugte med papirjournalerne.

"Jeg vil naturligvis ikke afvise, at det i afdelingerne opleves som om, at man bruger mere tid på dokumentation og journalføring end hidtil. Men det hører med til billedet, at man sparer tid på andre ting - som eksempelvis at lede efter papirjournalerne," siger sygehusdirektør på Odense Universitetshospital Jens Otto S. Jeppesen.

Han erkender dog, at det er utilfredsstillende, at responstiden, fra sygeplejersken klikker på musen, til det ønskede skærmbillede vises, er for lang.

"Det er helt klart ikke tilfredsstillende, at der er så store problemer med at sikre de fornødne responstider. Desværre har det vist sig at være vanskeligere end det niveau, vi er blevet stillet i udsigt," beklager sygehusdirektøren. Selv om han forsikrer, at der arbejdes intensivt med at finde en løsning, så er sygeplejerskerne bekymrede.

"Det er langsomt allerede i dag. Det bliver nok ikke bedre af, at hele huset skal kobles op," konstaterer Christina Jonsen fra Afdeling F.

Det forventes dog først, at hele sygehuset er koblet op på den elektroniske patientjournal i 2009. Netop nu er Afdeling D ved at få EPJ implementeret, og derefter vil afdelingerne løbende blive koblet op over de kommende to år. Samlet koster det Odense Universitetshospital og Fyns Amt 420 mio. kr. at etablere og implementere EPJ. 

I dette nummer af Sygeplejersken tog hele redaktionen til Odense. Find alle artiklerne under indholdsfortegnelsen til højre.