Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken - 2006 - 25

Download
Sygeplejersken_2006_25 - magasinforsiden

Den rejsende redaktion

Kronisk syge er den store udfordring

Kronisk tendens. Antallet af kronisk syge stiger støt og øger trykket på sundhedsvæsenet. Patientskoler kan være med til at aflaste både patienter og hospitalerne. Men det er vigtigt, at opgaverne fordeles korrekt mellem kommuner og sygehuse.

Den sunde åndenød

Sociale prust. Patientskolen for KOL-patienter på Odense Universitetshospital lærer patienterne at håndtere sygdomme bedre. Især fysisk, men også socialt er der gevinst.

Fri for den kroniske bekymring

Behersket diabetes. Kursisterne skal lære at leve med deres sygdom uden løftede pegefingre. Sådan lyder en af parolerne på Diabetesskolen i Odense.

Sygeplejersker skal yde service

En øjenåbner. 40 medarbejdere på Endokrinologisk Afdeling har været på serviceskole, og det har givet mere tilfredse patienter og lavere sygefravær.

De kan blive bedre til at lytte

Patientoplevelser. Personalet har travlt, men har altid tid til at lytte, synes den ene. Det er svært at være patient, hvis man ikke har pårørende, der kan støtte, synes den anden. Så delte var meningerne, da fagbladet Sygeplejersken spurgte fire patienter: Synes du, at du får god service på Odense Universitetshospital?

Hun skal matche eksperterne

Coach og koordinator. Jeg har Danmarks mest interessante job som sygeplejerske, siger traumekoordinatoren i Odense.

24 timer på C7

Døgndrift. Fra solopgang til solopgang ruller patienterne ind på det akutmedicinske modtageafsnit C7 på Odense Universitetshospital. Tre sygeplejersker deler døgnet, mens tropesyge isoleres, cigaretter inddrages, og rastløshed sætter ind.

Sygehuse overser alkoholmisbrugere

Forsømte promiller. Odense Universitetshospital gør ikke længere en systematisk indsats for at opspore patienter med alkoholproblemer. Det beklager alkoholkonsulent i Fyns Amt, Marianne Peter.

Børneafdeling spørger til drikkevaner

Tidligt, tak. Børn er oftere syge og indlagt, når forældrene har et stort alkoholforbrug. Et pilotprojekt på Børneafdeling H på Odense Universitetshospital skal identificere børn og unge i risikozonen.

Hygiejnesygeplejerskens ønskeseddel

Rent sygehus. Dobbelt så mange hygiejnesygeplejersker. Registrering af hospitalsinfektioner. Vand og sæbe til gulvene. Sprit til hænderne. Rene og urene bækkener hver for sig. Hygiejne er altafgørende for kvalitete på et sygehus, og fagbladet Sygeplejersken har bedt de tre hygiejnesygeplejersker på Fyn om deres ønskeliste for de næste år.

To kokkehuer til kantinen

På dumpegrænsen. Personalets kantinemad prioriteres alt for lavt, konstaterede kokken Jonas Vedø Kennet, da han prøvesmagte retter på Odense Universitetshospital.

Mere papir med elektronisk journal

EPJ-besvær. Efter at Odense Universitetshospital har indført den elektroniske patientjournal, bruger sygeplejerskerne 20 pct. mere tid på dokumentation.

Sygeplejersker bliver sekretærer

Rent skrivebordsarbejde. Sygeplejersker tager sig til hovedet over et forslag om, at social- og sundhedsassistenter ikke skal have direkte adgang til oplysninger i den elektroniske patientjournal.

Det faglige forsvar

Samspil om sygepleje. Medarbejdersiden og ledelsen må arbejde sammen om den faglige kvalitet på Odense Universitetshospital. Driftshensyn må ikke overskygge alt andet.

I HVERT NUMMER

Synspunkt: Tag vægten i den anden hånd

Selvransagelse. Sundhedsplejersker er børne- og familiespecialister med stor viden og erfaring både somatisk, psykisk og socialt og med et stort kontaktnet til samarbejdspartnere på alle niveauer og faglige områder. Hvorfor er det så, at vi bliver mål for nedskæringer og visse steder så meget, at tilliden og kontakten til familierne er i fare?

Synspunkt: Kvinderne taber

Pensionsordninger. Kvinder taber kampen om pensionerne med den nye lov, som træder i kraft den 1. januar 2007. Skal pensionen eller ægteskabet ofres som konsekvens?

5 faglige minutter: Traktorterapi

Kontaktfamilien har ingen særlige kompetencer i forhold til at hjælpe mennesker med sindslidelser. De arbejder ud fra deres sunde fornuft.

Fag

Når patienten vågner

Artiklen henvender sig til sygeplejersker på opvågningsafsnit. Hovedbudskabet er, at kvaliteten af plejen kan forbedres, hvis man spørger patienterne om deres ønsker til og oplevelse af sygeplejen i opvågningsperioden. Artiklen er baseret på en patienttilfredshedsundersøgelse fra 2005, hvor 1.076 ud af 1.500 mulige patienter besvarede et spørgeskema om sygeplejen.

Et forfærdeligt sted for mennesker

Artiklen henvender sig til sygeplejersker, der arbejder med kronisk syge patienter. Hovedbudskabet er, at et sygehus er et umenneskeligt system uden tydelige værdier. Artiklen er baseret på en samtale med en patient i dialyse.

Mønsterbrydere i kommunikation

Artiklen henvender sig til sygeplejersker, der arbejder med kronisk syge patienter. Hovedbudskabet er, at kommunikationen med disse patienter skal foregå uden løftede pegefingre og være præget af viden og vilje. Artiklen er baseret på et besøg på en dialyseafdeling på Odense Universitetshospital.

Dagbog til kritisk syge patienter

Artiklen henvender sig til sygeplejersker med interesse for patientdagbøger. Hovedbudskabet er, at brug af dagbøger i intensiv afdeling giver patienterne mulighed for at mestre en svær periode i livet og minimerer risikoen for posttraumatisk stresssyndrom. Artiklen er baseret på seks års anvendelse af patientdagbøger på Odense Universitetshospital, afdeling VITA.

Tema: Den rejsende redaktion

Faglig information