Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Receptionisten er sygeplejerske

Hotelsygeplejerske. Som leder af receptionen på Patienthotellet arbejder den 53-årige Birte Hagen fuldtids med at yde service.

Sygeplejersken 2006 nr. 25, s. 22-22

Af:

Britta Søndergaard, journalist

2506-22-01Foto: Søren Svendsen

Sygeplejerskenålen har sin faste plads på Birte Hagens sorte jakke. Birte Hagen tilhører en lille gruppe sygeplejersker, der har skiftet den hvide kittel ud med stilig buksedragt. Som receptionschef på Odense Universitetshospitals Patienthotel har den 53-årige sygeplejerske ansvaret for at lede de ni sygeplejersker i hotellets reception.

Patienthotellet blev oprettet i 1997 og har 120 værelser. Fælles for gæsterne er, at de er selvhjulpne nok til at bo på et hotelværelse, samtidig med at de modtager behandling.

"Det har været spændende at kombinere det bedste fra hotelverdenen, service og kvalitet, med det bedste fra sundhedsvæsenet, patientsikkerhed og kvalitet," fortæller Birte Hagen, der har 30 års erfaring som hospitalssygeplejerske.

Patienthotellet har ansat sygeplejersker af hensyn til patienternes sikkerhed. Derfor kan gæsterne døgnet rundt kontakte en sygeplejerske via telefon og alarmknap på værelset. Det er også sygeplejerskerne, som har overblik over, hvilke gæster der bor på hotellet, og om de f.eks. har særlige behov i forhold til kost eller værelsesindretning.

"Vores sygeplejersker har en bred klinisk baggrund og bliver oplært som receptionister ved ansættelsen. De skal være servicemindede og have på rygraden at give lidt mere end forventet, og det uddannes de til," siger Birte Hagen. 

I dette nummer af Sygeplejersken tog hele redaktionen til Odense. Find alle artiklerne under indholdsfortegnelsen til højre.