Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Sikker viden om patientskoler savnes

Spredt fægtning. Der oprettes stadig flere patientskoler, men der mangler retningslinjer for, hvordan undervisningen skal foregå.

Sygeplejersken 2006 nr. 25, s. 19-19

Af:

Britta Søndergaard, journalist

På den ene diabetesskole får patienterne 52 timers undervisning i, hvordan de kan lære at leve med deres sygdom. På den anden modtager diabetikere kun fire timers undervisning. I det hele taget er spredningen i danske patientskolers tilbud meget stor. Det viser en ny undersøgelse udført af konsulentfirmaet Muusmann for Sundhedsstyrelsen.

Udviklingsleder og sygeplejerske, MPH, Ingrid Willaing, kortlagde sidste år de eksisterende undersøgelser af patientskoler for Sundhedsstyrelsen. Hun fremhæver, at undervisningen af kronisk syge foregår vidt forskelligt, og uden at der er videnskabeligt belæg for, hvilken type patientskole der virker bedst. Der er også et stort behov for undersøgelser, som kan afklare, om patienternes livsstilsændring holder i det lange løb.

"Vi ved fra undersøgelser, at patientskoler er mest effektive, hvis patienterne henvises til et struktureret forløb, hvor de selv er med til at sætte dagsordenen. Desuden er det vigtigt, at der indgår vidensformidling og psykosocial støtte i tilbuddet, samt at de pårørende inddrages. Men vi mangler mere præcis viden om, hvilken type pædagogik og hvilket setup der giver de bedste resultater," fortæller Ingrid Willaing.

Svage er svære at nå

Et andet problem er ifølge Ingrid Willaing, at de socialt dårligst stillede patienter med et ringe netværk i mange tilfælde ikke har gavn af den gruppebaserede undervisning.

På Odense Universitetshospital har patientskolerne flere videnskabelige forsøg i gang, der skal måle, hvad undervisningen betyder for patienternes sygdom. Samtidig forsøger f.eks. Diabetesskolen at tage hensyn til den enkelte patients særlige behov ved at tilbyde individuel rådgivning og undervisning.

"Vi prøver så vidt muligt at imødekomme behovet hos hver enkelt patient. Hele grundlaget for vores skole er en pædagogik, der netop tager højde for, at patienterne selv er med til at sætte dagsordnen for undervisningen. Det skulle meget gerne bidrage til, at tilbuddet er åbent for alle," siger sygeplejerske Jytte Højgaard fra Diabetesskolen på Odense Universitetshospital.

Odense Universitetshospital:
1.068 normerede senge.

I dette nummer af Sygeplejersken tog hele redaktionen til Odense. Find alle artiklerne under indholdsfortegnelsen til højre.