Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

5 faglige minutter: Fis i en hornlygte og fem trut i trompeten

Det mindste, man kan forlange af en kvalitetsreform, er, at den handler om kvalitet.

Sygeplejersken 2007 nr. 10, s. 64

Af:

Birgitte Harild, ­sygeplejerske, leder af visitationsafdelingen i Halsnæs Kommune

Kom så i gang!

Alt har handlet om fusionen det sidste år, og nu må det være nok. Her i årets femte måned må kommuner og regioner se at gøre sig færdige, for hvor svært kan det være at flytte lidt opgaver i tilpasningsvante organisationer? Det betyder heldigvis, at vi kan tage en dejlig lang sommerferie og så trække i arbejdstøjet, når vi skal implementere kvalitetsreformen. Hvor er det godt, den kommer. Længe nok har kommuner og amter/regioner kun fokuseret på kvantitet, nu er det slut!

Hvad handler kvalitetsreformen om?

Det offentlige servicetilbud skal løbende og konstant tilpasse sig nye krav, og et af kravene er øget service - i takt med antal borgere, der har behov for hjælp, og i takt med forventningerne om øget service. Ikke mindst forventningerne er et vigtigt omdrejningspunkt i det politiske manifest, som regeringen præsenterer i deres pjece "På vej mod en kvalitetsreform - debatpjece om udfordringerne." Pjecen er suppleret med skriftlige debatoplæg, hvor der fremsættes forslag til initiativer, der skal fremme kvalitet i sundhedsbehandlingen. Fælles for dem alle er, at det er smukke hensigtserklæringer, og at langt de fleste forslag til konkrete initiativer sker på pc'en som en skriftlig og mental oplevelse. Det handler ikke om konkrete kvalitetstilbud til patienter og brugere - det er dokumentation og administration, der igen er løsningen, og det er jo herligt. Så kan vi blive siddende på de polstrede kontorstole og pleje hæmoriderne. For hvert eneste indsatsområde har målinger med som et epokegørende og skelsættende forslag til at ændre kvaliteten - eller måske nærmere borgernes oplevelse af den. Ja, nu skal der måles, dokumenteres, evalueres, informeres, vejledes, sammenlignes og registreres i hoved og hæmoride. Det er nemlig kvalitet.

Eksempler på, hvordan kvalitetsreformen vil flytte bjerge

Mobil teknologi fremhæves som et kvalitetsredskab. Mobile løsninger leverer data og ikke nødvendigvis kvalitet. For rigtig mange borgere er tid med personalet kvalitet, og den leverer mobile løsninger ikke. Alene implementering og vedligeholdelse af system og viden svarer til mange årsværk - men ingen kommune har turdet regne på det eller har kunnet dokumentere, at det har øget kvaliteten i sygeplejen. Andre overraskende og grundvoldsrystende forslag er kortere indlæggelser og evaluering af sundhedsaftalerne. Nærmest genialt og tæt på "tanker, der ikke er tænkt før."

Det er dybt alvorligt - så forhold dig til det

Det mindste, man kan forlange af en kvalitetsreform, er, at den handler om kvalitet. Kvalitet kan defineres på mange måder, og i de distribuerede forslag og oplæg er der et meget stort DJØF-fagligt fingeraftryk. Regeringen definerer kvalitet som en blanding af den faglige kvalitet, den oplevede kvalitet og den organisatoriske kvalitet; alle tre dimensioner skal være i orden, siger de. Men det er uendelig svært at få øje på den sygeplejefaglige dimension, ja, den er nærmest fraværende. Med vanlig manglende tillid til, at kvaliteten kan løftes af dem, der kender opgaven, er der igen dømt dokumentation og tal. Og hvem skal så skaffe alle disse data, fodre hjemmesiderne, undersøge, notere og indberette? Det skal du.

Reformkvalitet

Derfor skal der nu indføres et ord i din faglige ordbog: Reformkvalitet. Det er dækkende for det arbejde, som ikke foregår med og hos borgeren, og - som for størstedelens vedkommende - beskrives i et Excel regneark, i en arbejdsgruppe eller som et notat. Reformkvalitet betyder, at borgerne kan forvente mindre af dig, men i stedet flere hjemmesider, pjecer og budskaber fra topplacerede figurer. Dermed ved du nu, hvad du skal svare, når Hansen ringer og spørger, hvor du bliver af: "For søren, Hansen, jeg har ikke tid til at komme i dag. Jeg laver kvalitet, Hansen. Reformkvalitet."

Klummen "Fem faglige minutter" er en personlig tekst, som gør rede for sit indhold ved hjælp af fortællinger, skrøner, citater m.m. En klummeskriver skal ikke følge almindelige journalistiske krav om saglig, objektiv gengivelse af kendsgerninger. Redaktionen.