Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken - 2007 - 10

Download
Sygeplejersken_2007_10 - magasinforsiden

Tema om fejlkultur

Ulykkens andet offer

Selvbebrejdelser. Arbejdet handler om liv eller død. En tilfældig forstyrrelse på et forkert tidspunkt, en simpel regnefejl eller en tanketorsk kan få katastrofale følger. For både patient og sygeplejerske.

Det forkerte medicinglas fik fatal konsekvens

Forfærdeligt. Frygt, flovhed og mindreværd. Følelserne er mange og nogle gange vanvittige, fortæller en anonym sygeplejerske, der for fem år siden kom til at give en patient forkert medicin, som patienten efterfølgende døde af.

De rigtige ord

Handlingsplan. Som leder har man ofte kun ét skud i bøssen til at få sagt det rigtige. Et forkert ord til medarbejderen, og tilliden er svær at genoprette.

Et ansigt på statistikken

Patientambassadør. Birgit Hartoft er en af de 15 nye patientambassadører. Hendes mission er at fortælle sin egen historie. For at sundhedsvæsenet kan lære af sine egne fejl.

Baggrund

På job: Timeout før operationen

Det korrekte snit. På Centraloperationsgangen på Frederiksberg Hospital arbejder sygeplejersker og kirurger systematisk på at mindske risikoen for forvekslingskirurgi bl.a. ved at holde timeout lige før operationen.

Fem enkle trin hindrer fejloperationer

Fuldt forebyggelig. Forvekslingskirurgi kan forebygges ved hjælp af fem enkle tiltag, som det bl.a. beskrives i en vejledning fra Sundhedsstyrelsen fra juni 2006. På hospitalerne i hovedstadsregionen har man med succes arbejdet med metoderne siden maj 2005.

Sygeplejersker bag national sundhedshotline

Hjælp. Den britiske sundhedstelefonrådgivning er på få år blevet en solid succes. Rådgivningen bidrager til en bedre udnyttelse af ressourcerne i det samlede sundhedsvæsen og frigiver sygeplejerskernes talenter, fastslår en af de sygeplejersker, der har været med fra starten.

Fag

Store krav til kontaktpersonens rolle

Artiklen henvender sig til psykiatriske sygeplejersker med interesse for skærmning og kontaktpersonens rolle i den forbindelse. Artiklen er baseret på forfatternes arbejde med begreberne. Hovedbudskabet er, at det kan tage lang tid at opnå en relation til en psykiatrisk patient, og at det kræver veluddannede kontaktpersoner at opnå og opretholde denne kontakt.

Farveplanche i vurderingen af hæmaturi

Artiklen henvender sig til sygeplejersker, der observerer og beskriver hæmaturi i deres arbejde. Hovedbudskabet er, at en farveplanche med seks grader hæmaturi og en tilhørende skriftlig procedure med fordel kan anvendes som et klinisk vurderingsredskab, men ikke skal betragtes som konkurrent til et måle instrument. Artiklen udspringer fra et blindet studie af farveplanche og procedure på Urinvejskirurgisk Afdeling, Århus Universitetshospital, Skejby Sygehus.

Ingen akut mangel på anæstesisygeplejersker

Artiklen henvender sig til sygeplejersker og beslutningstagere, der er interesseret i at følge variationen i antallet af aktive anæstesisygeplejersker. Hovedbudskabet er, at uddannelseskapaciteten modsvarer afgang på grund af alder. Alligevel mangler halvdelen af amterne anæstesisygeplejersker. Artiklen er baseret på en kortlægning af området.

Faglig information

Hjemmesygeplejersker vil gerne indberette utilsigtede hændelser

Artiklen henvender sig til hjemmesygeplejersker og andre med interesse for utilsigtede hændelser i hjemmeplejen. Den er baseret på en rapport om emnet, og hovedbudskabet er, at hjemmesygeplejersker gerne vil indberette utilsigtede hændelser, hvis bestemte betingelser bliver opfyldt.

Sundhedstiltag og folkeskoleelevers dagligdag

Artiklen henvender sig til sundhedsplejersker og sygeplejersker beskæftiget med børn og unge. Hovedbudskabet er, at der mangler et samspil mellem folkeskolens sundhedstiltag og elevernes dagligdag. Artiklen er baseret på forfatterens antropologiske speciale.

I HVERT NUMMER