Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Historier, der bider sig fast

Sygeplejersken 2007 nr. 10, s. 22-23

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

Beretninger fra mennesker om, hvordan de har været tæt på at dø, eller hvordan de har mistet deres nærmeste pga. en unødvendig fejl, går ind under huden og bider sig fast.

Ud fra den filosofi har Dansk Selskab for Patientsikkerhed dannet et korps af 15 patientambassadører, der skal tage ud og fortælle om deres erfaringer på temadage og konferencer.

De kan også bruges som bisiddere af andre patienter. Patientambassadørerne er kommet med anbefalinger til, hvordan sundhedsvæsenet kan inddrage patienter og pårørende. Og tage ansvar, når skaden er sket. 

TAG ANSVAR OG SIG UNDSKYLD

Vis os patienter og pårørende respekt.

  • Tal med os, mød os som vi er, se os i øjnene.
  • Brug vores viden og erfaringer.
  • Samarbejd med os.

Når skaden er sket, så håndtér skaden her og nu.

  • Tag ansvar, også når vi oplever, at der er noget galt.
  • Begræns skadens omfang og følgevirkninger.

Fortæl os sandheden og tilbyd hjælp.

  • Sig undskyld.
  • Tilbyd krisehjælp.
  • Giv os mulighed for at tale uforstyrret med lederen og de involverede.
  • Følg op, når I ved mere.
  • Inddrag os i jeres kerneårsagsanalyse.
  • Forebyg at skaden sker for en anden patient.