Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Der skal fagligt perspektiv på opgaveløsningen

Kerneopgaver. Ikke-sygeplejerelevante arbejdsopgaver har stor betydning for sygeplejerskers arbejdsmiljø og fastholdelse. Tre amtsbestyrelsesmedlemmer kortlagde problemet.

Sygeplejersken 2007 nr. 22, s. 28-29

Af:

Søren Palsbo, journalist

2207-29-01Foto: Simon Knudsen

Det begyndte med, at tre medlemmer af Hovedstadens amtsbestyrelse, Yvonne Dilling, Rigshospitalet, Leif Nielsen, Frederiksberg Hospital, og Jørn Thomasen, Bispebjerg Hospital, gerne ville have et præcist billede af, hvor mange arbejdsopgaver sygeplejersker påtager sig, som ikke har noget med den direkte sygepleje at gøre.

Derfor gennemførte de en rundspørge i tillidsrepræsentantkollegierne ved tre hospitaler i hovedstadsområdet. Se opgaveliste på næste side. Resultaterne af undersøgelsen danner nu grundlaget for et politisk holdningspapir fra Hovedstadens amtskreds om brugen af sygeplejerskers arbejdsressourcer.

Yvonne Dilling: "Man kan nok ikke sætte skarpe grænser for, hvad sygeplejersker skal udføre, og hvad de ikke skal udføre, når de arbejder tæt på patienten. Men når vi er i en situation, hvor vi mangler rigtig mange sygeplejersker, så må vi interessere os for, om vi bruger ressourcerne rigtigt."

Leif Nielsen: "Vi ønskede med undersøgelsen af sygeplejerskernes faktiske arbejdsopgaver at få gang i diskussionen om, hvad sygeplejersker skal bruge deres tid på. Tilsyneladende har andre faggrupper lettere ved at sige fra ud fra deres faglighed, end sygeplejersker har.

Vi har talt med tillidsrepræsentanter, som alle har hørt om kollegernes frustrationer over de opgaver, sygeplejersker påtager sig."

Jørn Thomasen: "Det er vigtigt, at man gør sig klart, hvad man løser af opgaver som sygeplejerske, og det afhænger naturligvis også af, hvilken arbejdsplads, man arbejder på. Det handler i første række om, at man varetager den totale pleje omkring patienterne. Måske er det rimeligt, at man tager en opvask efter fire mennesker, men er det rimeligt, at sygeplejersken skal fjerne indtørret afføring fra væggene?"

De tre initiativtagere til undersøgelsen konstaterer, at problemet med de flydende, uløste arbejdsopgaver fylder meget på sygeplejerskernes arbejdspladser.

Leif Nielsen: "Når jeg har snakket med sygeplejersker, har jeg tit hørt, at når der skæres ned på andre faggrupper, så havner opgaverne meget ofte hos sygeplejerskerne."

Yvonne Dilling: "Man skærer ned i bemandingen, men dermed forsvinder opgaverne jo ikke. Sygeplejerskerne vil gerne bruges, men ikke udnyttes. Fleksibiliteten er blevet overdrevet."

Det politiske ansvar

Om det videre arbejde med arbejdsressourcerne i Dansk Sygeplejeråds lokale kreds siger amtskredsformand Vibeke Westh:

"Vi har rejst problemstillingen med brugen af sygeplejerskernes arbejdsressourcer for at sikre fastholdelse og rekruttering til sygeplejefaget. Vi mener, at der skal et fagligt perspektiv på opgaveløsningen, og at det er et politisk ansvar at sikre, at der er den fornødne økonomi til stede. Sygeplejerskerne skal ikke være den sidste faggruppe, som mener, at vi bare kan klare det hele.

Vi risikerer, at sygeplejersker mister lysten til faget, og at vi dermed skaber mange dårlige rollemodeller. Vi risikerer også, at sygeplejens kerneområde bliver presset, og at der sker flere fejl. Det skal vi reagere på, og det forventer vi også, at ledelsen reagerer på." 

MERE TID TIL SYGEPLEJE

"En central nøgle til at fastholde sygeplejersker i faget og tiltrække nye - ud over bl.a. at uddanne flere, give en højere løn og sikre et bedre arbejdsmiljø - er, at sygeplejersker anvender tiden på at løse de arbejdsopgaver, de er uddannet til ("kerneopgaver").

Sygeplejersker oplever deres arbejdsplads som attraktiv, når de daglige udfordringer, herunder arbejdsopgaver, står mål med de erhvervede kompetencer. Og at der er tid til at koncentrere indsatsen om de sygeplejefaglige opgaver. Patientkontakten og omsorgen for patienterne er således omdrejningspunktet i sygeplejerskernes faglige identitet."

Citat fra holdningspapiret om sygeplejerskers arbejdsopgaver fra Hovedstadens amtskreds.

HVEM TØRRER STØV AF

En rundspørge til tillidsrepræsentantkollegierne på tre hospitaler i hovedstadsområdet i første halvår af 2007 gav følgende liste over opgaver, som udføres af sygeplejersker, men som opleves at være sygeplejefagligt irrelevante: 
 
Serviceopgaver

  • Bestilling og opfyldning af varer.
  • Tømning af tøjsække.
  • Servering af mad til "raske patienter" i spisestuen.
  • Servering af kaffe.
  • Lægge uniformer på plads.
  • Opfyldning af sterile varer.
  • Tjekke sterile varer for udløbsdatoer.
  • Tjekke og påfylde salt/afspændingsmiddel på opvaskemaskiner.
  • Flytte apparatur, før der kan blive gjort rent.
  • Tjekke holdbarhedsdatoer på madvarer.
  • Tjekke batterier.
  • Folde kasser, før portører tager dem med.
  • Bringe blodprøver fra egen afdeling til klinisk kemisk afdeling.
  • Sengekørsel og transport af patienter.
  • Gå med journaler.

Rengøringsopgaver

  • Tørre hylder af.
  • Oprydning af køkken, personalekøkken.
  • Tørre afføring, urin og blod op, før rengøringspersonalet gør rent på stedet.
  • Rengøring af udstyr, skabe og personalekøleskabe.
  • Rengøring af rulleborde, tekniske apparater (bl.a. telemetri), tastatur, BT-apparat, vægpanel, tørre støv af, vaske sengeborde i aften- og nattevagter ved stort patientflow.
  • Tømme ting og sager i stuen forud for hovedrengøring og derefter sætte tingene på plads igen.
  • Oprydning og opfyldning mellem og efter operationer.

Tovholderopgaver

  • Bestille medicin, undersøgelser, transport og blodprøver.

Patientadministrationsopgaver

  • Bookingopgaver.
  • Lave indkaldelsesjournaler (natsygeplejersker).

Dokumentationsopgaver

  • Lægerne har anæstesiologisk database. Sygeplejersken bruger 10 minutter på at indtaste data. Det kunne sagtens udføres af en sekretær eller være en skånestilling.
  • Registrere i Grønt System og samle papirer.

Andre administrationsopgaver

  • Telefonpasning i vagterne.´
  • Skrive diktatnotat til journal. En opgave, sekretærer normalt laver.
  • Rydde op i journaler.