Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Nyt introduktionsforløb hjælper nyuddannede

Undgår flugt. Det er spild af dyrebare ressourcer, når nyuddannede sygeplejersker forlader et job, fordi introduktionen har været for dårlig. Det har man taget effektivt hånd om på Bispebjerg Hospital i København.

Sygeplejersken 2007 nr. 22, s. 32-32

Af:

Søren Palsbo, journalist

"Vi har gjort, hvad vi burde have gjort for mange år siden, da sygeplejerskeuddannelsen blev et studium."

Sådan siger klinisk oversygeplejerske Anne Juutilainen på Bispebjerg Hospitals ortopædkirurgisk afdeling M. Hun er en af initiativtagerne til uddannelsesstillinger i afdelingen, hvor man i særlig grad tager sig af nyuddannede sygeplejerskers introduktion til hverdagens mange udfordringer på en ortopædkirurgisk afdeling.

Baggrunden for dette initiativ var velkendte erfaringer, hvor nyuddannede sygeplejersker blev skræmt væk ved mødet med dagligdagen, fordi introduktionen var utilstrækkelig. I dag har afdelingen etableret et 12-ugers praksisorienteret introduktionsforløb, der efterfølges af en uddannelsesperiode integreret i et sengeafsnit. Det samlede uddannelses- og introduktionsforløb er på 14 måneder.

De første fem sygeplejersker i de nye uddannelsesstillinger er ved at være færdige med den indledende introduktion. Der kan derfor ikke på nuværende tidspunkt gøres endelig status over, om investeringen i de nye uddannelsesstillinger har været en succes. Men allerede nu er det besluttet at oprette mindst ét tilsvarende uddannelsesforløb, når nye hold af nyuddannede sygeplejersker er færdige til februar. Det overvejes også at etablere uddannelsesforløb for mere erfarne sygeplejersker, der kommer fra andre arbejdsområder, eller som måske har været væk fra aktiv sygepleje i nogle år.

Oversygeplejerske Anne Juutilainen fortæller, at de nye uddannelsesstillinger i ortopædkirurgisk afdeling M tilgodeser behov for læring i klinisk praksis. Undervisningen er derfor meget handlingsorienteret. De nye sygeplejersker bliver i uddannelsesforløbet plejeansvarlige for "faste" patienter.

De første fem sygeplejersker i uddannelsesstillingerne følges af en klinisk sygeplejespecialist, som er deres vejleder og ressourceperson. Men vejlederen udfordrer samtidig de unge sygeplejersker på deres faglige viden ved at få dem til at tænke over de konkrete sygeplejeopgaver og begrunde de beslutninger, de træffer. Der fokuseres ikke alene på, om opgaverne er udført, men desuden på, hvad der læres, hvordan det læres, og hvad det lærte kan bruges til.

Mere attraktivt forløb

Uddannelsesstillingerne er kendetegnet ved, at fem sygeplejersker følges ad i uddannelsesforløbet i den særlige uddannelsesunit uden for normeringen. Der tilstræbes et særligt arbejdsmiljø, hvor der er fokus på læring i arbejdsfællesskabet. Uddannelsesperioden er inddelt i temaer med emner inden for den ortopædkirurgiske sygepleje. Der anvendes forskellige pædagogiske metoder, der er løbende kursusdage, faglig supervision og individuelle uddannelsessamtaler.

Tidsforbruget til henholdsvis klinisk arbejde og uddannelse er fordelt med 32 og fem timer i gennemsnit pr. uge. Efter de første 12 uger opløses den særlige uddannelsesunit, og sygeplejerskerne i uddannelsesstillingerne indgår i den samlede personalegruppe. Under hele forløbet afholdes ugentlige kursusdage. Kursisterne deltager desuden i gruppesupervision to timer hver 14. dag i hele uddannelsesforløbet.

"Vi har også tidligere haft en grundig introduktion af nye medarbejdere, men det har ikke altid været nok. Derfor måtte vi prøve at designe noget andet, som kunne gøre arbejdet mere attraktivt for nyuddannede sygeplejersker," siger Anne Juutilainen og fortsætter:

"Jeg plejer at sige, at sygeplejerskerne skal lidt op på tæerne under deres introduktion. Ikke så meget, at de mister balancen, men de skal heller ikke komme ned på hælene som et udtryk for, at de keder sig. Jeg tror, det er lykkedes meget godt."

Hun forestiller sig, at det også vil være nyttigt for arbejdspladsen jævnligt at interessere sig for, om de ansatte ønsker forandring på kort eller længere sigt: "Vi har fem sengeafsnit og et ambulatorium, så vi har rigeligt med nye udfordringer at tilbyde sygeplejerskerne, hvis de senere ønsker at prøve noget nyt," fastslår den kliniske oversygeplejerske.

At det er meget vigtigt at fastholde nyansatte sygeplejersker, illustreres af, at der i øjeblikket er 19 ledige sygeplejerskestillinger på afdeling M på Bispebjerg Hospital.