Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Ph.d.-afhandling: Kommunikationskursus til læger og sygeplejersker

Resultaterne af denne ph.d. viser, at læger og sygeplejersker, der havde deltaget i et kommunikationskursus, styrkede deres self-efficacy i forhold til specifikke kommunikationsopgaver med op til 37 pct.

Sygeplejersken 2007 nr. 24, s. 50-51

Af:

Jette Ammentorp, lektor, ph.d., cand.scient.san., sygeplejerske

SY-2007-24-fagligin%20(2)Jette Ammentorp, forskningsleder, sygeplejerske, cand.scient.san. forsvarer mandag den 17. december 2007 kl. 15.00 afhandlingen "Effekten af kommunikationskursus til læger og sygeplejersker" i Ortopædkirurgisk Ambulatorium på Kolding Sygehus, Skovvangen 2-6, 6000 Kolding. Privatfoto

Formålet med studiet har været at undersøge effekten af kommunikationstræning målt på følgende parametre:

  • Lægers og sygeplejerskers kommunikationsfærdigheder
  • Lægers og sygeplejerskers oplevelse af self-efficacy
  • Forældres og børn/unges oplevelse af kommunikationen.

Kvaliteten af patientbehandlingen målt på følgende parametre:

  • Forældres og børn/unges tilfredshed med kommunikationen
  • Forbedret helbredsmæssigt udbytte i form af reduktion af symptomer på astma.

Studiet blev gennemført på børneafdelingen, Kolding Sygehus, som et klinisk kontrolleret randomiseret studie. Samtlige læger og sygeplejersker fra børneafdelingens ambulatorium blev inkluderet i undersøgelsen.

Interventionsgruppen deltog i et femdages kommunikationskursus, og kontrolgruppen var ikke udsat for nogen intervention. Effekten blev undersøgt ved at sammenligne sundhedspersonalets oplevelse af self-efficacy før og efter interventionen i henholdsvis interventionsgruppen og kontrolgruppen. Effekten af kommunikationskurset blev desuden undersøgt ved at sammenligne udbyttet hos de forældre og børn/unge, der havde konsulteret sundhedspersonale fra interventionsgruppen, med udbyttet hos dem, der havde konsulteret sundhedspersonale fra kontrolgruppen. Udbyttet blev evalueret ved hjælp af besøgsrelaterede spørgeskemaer til forældre og børn/unge.

Resultaterne viste, at læger og sygeplejersker, der havde deltaget i kommunikationskurset, styrkede deres self-effi-cacy i forhold til specifikke kommunikationsopgaver med op til 37 pct. Ændringerne forblev stabile et halvt år efter interventionen. Læger og sygeplejersker i kontrolgruppen forbedrede ikke deres self-efficacy.

En større andel af både forældre og unge, der havde konsulteret sundhedspersonale fra interventionsgruppen, havde en positiv oplevelse af næsten alle spørgsmål omhandlende kommunikation med den unge i forhold til dem, der havde konsulteret sundhedspersonale fra kontrolgruppen, dog var ingen af forskellene signifikante.

Studiet er gennemført ved Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse, Afdelingen for Epidemiologi, Institut for Folkesundhed under Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, i tæt samarbejde med børneafdelingen, Kolding Sygehus.

Jette Ammentorp er leder af Forskningsinitiativet for Sundhedstjenesteforskning, Kolding Sygehus/IRS Syddansk Universitet.

Opponenter/bedømmelsesudvalg: Docent, dr.odont. Flemming Scheutz (formand), Aarhus Universitet. Professor, ph.d. Arnstein Finset, Oslo Universitet. Overlæge, ph.d. Birgitte Dehlholm-Lambertsen, Odense Universitets Hospital.

Vejledere: Professor Jan Mainz, Aarhus Universitet. Professor Svend Sabroe, Aarhus Universitet. Overlæge Poul-Erik Kofoed, Kolding Sygehus.