Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Ph.d.-afhandling: Mennesker er ikke trivial maskiner

Et professionelt sundhedsarbejde udfoldes i et kompleks af begreber og udfordringer. Hverken de sundhedsprofessionelle eller de borgere, sundhedsarbejdet implicerer, er "trivialmaskiner," der kan kontrolleres af ydre forhold. De er i stand til at adskille sig fra deres omverden og orientere sig ud fra sig selv ved at træffe beslutninger, ved at vælge. Beslutninger og valg relateret til sundhed træffes på grundlag af egen gradvist opbyggede bevidsthed, som består af værdier, indsigt, viden og erfaringer med tidligere valg.

Sygeplejersken 2007 nr. 24, s. 50-51

Af:

Karen Wistoft, post.doc., cand.pæd.

SY-2007-24-fagligin%20(1)Karen Wistoft, post.doc., cand.pæd., forsvarer onsdag den 12. december 2007 kl. 13.00 afhandlingen "Kvalificering til sundhedspædagogisk værdiafklaring" i lokale D169 på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Tuborgvej 164, 2400 København N. Privatfoto

Ph.d.-projektet beskæftiger sig med sundhedsprofessionelles kommunikation og iagttagelser af værdier gennem pædagogisk udviklingsarbejde. Det overordnede tema er værdier og sundhedspædagogik i sundhedsvæsenet. Projektet afdækker de sundhedspædagogiske kompetencer, som er en del af forudsætningen for at kunne arbejde værdireflekteret.

To forskningsbaserede pædagogiske udviklingsprojekter, "Sundhedsplejen ved en skillevej" og "Værdier i sundhedsarbejdet i Grønland" danner empirisk baggrund. Aktørerne er dels sundhedsplejersker, der beskæftiger sig med skolesundhedsarbejde i Københavns Kommune, dels hjemmesygeplejersker og andre, der beskæftiger sig med sundhedsundervisning eller forebyggelse og sundhedsfremme i Grønland.

Karen Wistoft er ansat på Institut for Pædagogisk Filosofi, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Tuborgvej 164, 2400 København N.
Opponenter/bedømmelsesudvalg: Lektor Tine Rask Eriksen, Københavns Universitet. Lektor Gorm Harste, Aarhus Universitet. Professor Karsten Schnack, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Vejleder: Lektor Jeppe Læssøe, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.