Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2007 nr. 4, s. 52-59

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

Godt bearbejdet værk om sundhed på nettet

Vibeke Horsten

Veje til Sundhed - på internet

København: FADL's Forlag 2006
330 sider, 400 kr.

SY-2007-04-52aBogen, der er en kraftig udbygning af forfatterens ikke opdaterede hjemmeside, giver en grundig introduktion til sundhedssektoren på internet for alle med interesse for sundhedsinformation og et grundlæggende kendskab til internet. Den er sprogligt enkel og overskuelig med illustrationer af vigtige websteder. Udstrakt brug af grafiske rammer øger anvendelse som opslagsværk. Bogen er omfattende og beskriver ca. 1.000 sundhedsfaglige hjemmesider, heraf mere end 100 sites udførligt. 

For den bruger, der anvender Google og Yahoo som søgeværktøj, er bogen en guldgrube til andre startpunkter for søgning af sundhedsinformation, f.eks. sundhedsfaglige videncentre, netguides, sundheds-portaler, biblioteker, udvalgte kilder til litteratursøgning og billeddatabaser. 

De beskrevne sites er overvejende gratis sundhedsfaglige websteder, der primært knytter an til sundhed og medicin, mens websteder om f.eks. sygepleje, farmakologi, odontologi, psykiatri, og alternativ medicin kun er medtaget i ringe omfang. Områderne kan med fordel udbygges i næste udgave. F.eks. fremstilles Dansk Sygeplejeråds hjemmeside udelukkende som en organisatorisk hjemmeside og ikke som den fagportal, den også er, med sine mere end 1.400 links. Geografisk er Danmark i centrum, suppleret med websteder fra især Norge, Sverige, England, Tyskland og USA.

Bogens 10 kapitler indledes alle med mere teoretiske afsnit, der f.eks. definerer og beskriver den udvalgte type ressource.  

Et par kapitler skal fremhæves som særligt anvendelige i et sygeplejefagligt perspektiv. Bogen indleder med en vejledning i, hvordan man kommer i gang med søgning og overskuer emner, klassifikationssystemer og litteraturtyper. Også websøgeværktøjer, diskussionsgrupper og webterminologi berøres. Der er meget at hente, også for den rutinerede bruger.

Kapitel 5 udgør en nyttig oversigt over den informationssøgningsservice, biblioteker kan yde fagfolk. Dog kan mange af de gratis hjælpemidler, der findes på internet, ikke leve op til den standard, som de kommercielle søsterudgaver i trykt eller internetudgave kan præstere. Bogen erstatter derfor ikke bibliotekernes materialesamlinger, hvor der også abonneres på de kommercielle internetudgaver. 

Kapitlerne 6-8 beskriver et udvalg af søgbare kendte trykte og nye elektroniske bøger, tidsskrifter, billeddatabaser og kilder til litteratursøgning. Særligt kapitel 8 om sundhedsfaglige fagbibliografier, søgeværktøjer og tidskriftpakker er pligtlæsning for alle sygeplejestuderende og sygeplejersker, der giver sig i kast med faglig informationssøgning på nettet.

Kapitel 9 indleder med at give læseren råd om, hvordan man kan vurdere webstedernes faglige kvalitet, og det er et godt afsnit, men afsnittet om evidensbaseret medicin og medicinsk teknologivurdering forekommer malplaceret.

Et afsnit om offline digitale søgeværktøjer og brug af referencestyrings-programmer til ordning af al den information, man finder, vil have været et bedre valg.

Kapitel 10 præsenterer gratis udenlandske bøger og tidsskrifter om sundhed og medicin på internet. Bogen slutter med nogle små tip om, hvordan man kan holde sig ajour med nye websteder. 

Det er et paradoks, at en bog om sundhed på nettet ikke er at finde på nettet, har en cd vedlagt eller i det mindste understøttes af en opdateret hjemmeside, idet denne type bøger forældes straks fra udgivelsestidspunktet. Forlaget angiver, at bogen har et generelt professionsfagligt sigte, så hvis man kan se bort fra slet skjulte FADL-reklamer og unødigt lægecentrerede tekstfremhævninger, står man med et særdeles godt bearbejdet og brugbart værk om sundhedsinformation på internettet.

Men bogen kunne have gavn af en mere grundig korrekturlæsning. Anmeldereksemplaret indeholdt et rettelsesblad, men det dækker kun en mindre del af fejltastede webadresser samt andre fejl fundet ved gennemlæsningen. Selv om redaktionen af bogen er afsluttet 31.12. 2005, forekommer der flere forældede beskrivelser af websteder. 

Bogen kan, trods prisen på 400 kr., anbefales til brug i klinikken og i sundhedsuddannelserne. Dele af bogen kan med fordel anvendes som lærebog i informatik, og den bør stå på biblioteket.

Af Raymond Kolbæk, sygeplejelærer, cand.cur., ph.d.-studerende. Ansat på Sygeplejerskeuddannelsen, Viborg/Thisted CVU vita.

Kvalificer uenigheden

Else Hammerich, Kirsten Frydensberg

Konflikt og kontakt om at forstå og håndtere konflikter

Højbjerg: Hovedland 2006
168 sider, 239 kr.

SY-2007-04-52bForfatternes bud på en fredeligere verden er konflikthåndtering. Bogen er en praktisk håndbog med sigte på at udvikle kompetencer hertil. Praktikere fra Center for Konfliktløsning delagtiggør os i deres unikke viden, erfaring og analyseredskaber udviklet på en tradition af ikkevold. Konstruktiv konflikthåndtering benytter bl.a. viden om konfliktmønstre, konflikters dimensioner, konflikttrappen, hvad der blokerer og åbner kontakt samt ikkevoldelig strategi. Kompetence til at håndtere konflikter er at lytte efter og identificere krænkelser af de basale menneskelige behov sikkerhed, identitet og anerkendelse for i fællesskab at gøre sig uenighederne klar.

Den spænding, der er konflikters følgesvend, kan ofte reduceres gennem italesættelse, hvilket åbner for, at parterne kan vælge andre holdninger og handlinger.

Frivillighed gør konfliktløsninger bæredygtige. Det er en færdighed at vælge strategi til konfliktens indhold, og beslutninger om dialog og åben kommunikation eller argumentation kan forebygge, at en konflikt bliver skadelig.

Menneskers værdier er ikke et forhandlingsobjekt. Det er dialog, der kan skabe mulighed for aftaler om, hvordan man bedst kan leve med forskelligheder. At kunne føre en dialog, i en tryg atmosfære fri for trusler om sanktioner, er afgørende for udfaldet af en mægling. Asymmetriske relationer i form af forskellige magtpositioner stiller således krav til magthaveres etiske formåen bl.a. i valg af konflikthåndteringsstrategi.

Det analyseres frem, at der i håndtering af Muhammedkrisen skete en sløring af sagen på grund af forkert valg af strategi med en eskalering af krisen til følge. For sygeplejersker er bogens analyseværktøjer et løft i mødet med den konsensusskabende plejekultur og sundhedsvæsenets hierarkiske organisationsstruktur, der ignorerer uenigheder i stedet for at kvalificere dem. Spændinger er i miljøet, men ikke som konflikter, der kan løses.

Forfatterne formidler indbydende og tilgængeligt med eksempler fra hverdagen og brug af bokse og små inspirerende citater.

For dem, der ønsker at møde konflikter som et udviklingspotentiale, er denne bog et solidt sted at hente afprøvede analyseværktøjer og kreere alternativer til at slås og at flygte.

Af Grethe Mygind, sygeplejelærer på Sygepleje- og radiografskolen i Københavns Amt. 

Bliv herre i egen krop

Torkil Berge, Arne Repål

Trange rum og åbne pladser

Vejen ud af angst, panik og fobier

Oversat fra norsk af Søren Søgaard
København: Dansk Psykologisk Forlag 2006

SY-2007-04-52cGennem generationer har frygten sikret menneskeracens eksistens, fordi vi kunne flygte for at beskytte os mod farer. I det moderne samfund, hvor de vilde dyr ikke lurer lige om hjørnet, fungerer vores alarmberedskab stadig. Hos nogle mennesker så voldsomt, at de hæmmes i deres livsudfoldelse, og det er dem, bogen er skrevet til. Den har en kognitiv indfaldsvinkel til angstproblematikken, det betyder, at panik, fobier og generaliseret angst bliver forstået som indlærte tænkemåder og adfærd i forhold til kropslige angstreaktioner.

Mennesker med angstproblemer er meget følsomme og opmærksomme på selv de svageste kropslige reaktioner og tolker disse som angst. For at håndtere angsten udvikler de strategier til at undgå det angstprovokerende. Kroppens muskler spændes, vejrtrækningen påvirkes, og der opstår undvigemanøvrer for ikke at komme i kontakt med det, der provokerer angsten frem. Det kan betyde, at de socialt og menneskeligt får et meget begrænset liv og i værste fald bliver isoleret.

Forfatterne beskriver, hvilke muligheder det angste menneske har for at bruge redskaber fra den kognitive terapi og igen blive herre i egen krop. Metoden går ud på langsomt at nærme sig det, man er bange for ved at søge viden, være opmærksom på egne kropslige reaktioner og den tankegang, man har, når angsten kommer. Når dette er kortlagt, skal træningen i gang. Langsomt og med meget små skridt nærmer den angste sig det angstprovokerende. Hvis hun er bange for at køre i tog, træner hun i at gå hen til stationen og hjem igen nogle gange, inden hun går ind i toget og kører én station.

En proces, som, for den ikke angste, kan lyde lidt skør, men som for den angste er meget provokerende. Det kan være så svært, at forfatterne anbefaler, at personen har en hjælper med, som kan støtte og fastholde det positive i processen, og som den angste kan stole på. I bogen er der et fint afsnit til den eventuelle hjælper, hvor der gøres rede for, hvilken opgave der ligger i at hjælpe en angst. Det vigtigste er at være pålidelig, anerkendende og ikke presse den angste, da dette kan give bagslag og fremprovokere angsten. Opgaven er stor og svær. Forfatterne anbefaler, at man siger nej, hvis man ikke er klar.

Mennesker med tvangslidelser er også plaget af angst. Tvangshandlingerne letter kortvarigt angsten, men i sidste ende hæmmer ritualerne helt deres livsudfoldelse. Træningsprogrammet til denne gruppe er, på samme måde som til mennesker med angstlidelser, en systematisk erkendelse og kortlægning af symptomerne og et langsomt og målrettet arbejde med at ændre strategi og tankegang.

Forfatterne henvender sig direkte til målgruppen i bogen. Sproget er enkelt og lettilgængeligt. Mange forskellige aspekter og teorier omkring angst beskrives kort og klart. De forskellige begreber inden for angsttilstande, som kan være svære at holde ude fra hinanden, forklares præcist. Det er en helt igennem sober bog med gode informationer. Om det lykkes for den angste at få et bedre liv efter træning, kan jeg ikke svare på, men der er absolut mulighed for, at han eller hun er blevet klogere af at have læst bogen.

Af Berit Fekkes, psykoterapeut, MPF og sygeplejerske. 

Nye emner fra den offentlige debat

Finn Jørgensen

Ret og regler i sundhedslovgivningen - en håndbog for sundhedspersonale

Revideret udgave
København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2006
152 sider, 149 kr.

SY-2007-04-52dVil man gerne vide noget om biobanker, alternativ medicin eller patientsikkerhed, så har Finn Jørgensen taget disse emner op i sin nye udgave af "Ret og regler i sundhedslovgivningen - håndbog for sundhedspersonale."

Den nye udgave afspejler udviklingen i sundhedsvæsenet og de spørgsmål, der i den forbindelse er stillet til embedslægen. Da Finn Jørgensen nu arbejder på Retsmedicinsk Institut ved Syddansk Universitet, er der også medtaget retsmedicinske emner i relation til patientbehandling. Nyt er også emner som omskæring og kosmetisk behandling, der også dukker op som emner i den offentlige debat. Her gør embedslægen kort og forståeligt rede for reglerne i det danske sundhedssystem.

I den tidligere udgave behandlede Finn Jørgensen emnet "Den besværlige patient," og her er fortsat gode råd at hente. Og mangler man reglerne vedrørende kørekort, hvis patienten har diabetes, finder man dem også her. Der er et godt og dækkende afsnit om medicinadministration, som omfatter både primær og sekundær sundhedstjeneste. Nyt her er dosisdispensering.

Sygeplejefaglige optegnelser har fået sit eget afsnit, der også omfatter transmission af oplysninger. Den elektroniske patientjournal har endnu ikke givet anledning til spørgsmål. Den er ikke nævnt i bogen.

Alle emner, både nye og gamle, er aktuelle for sundhedspersonale, herunder også sygeplejersker i primær og sekundær sektor.Der er henvisninger til relevante love, bekendtgørelser, vejledninger og anden litteratur. Jeg synes, at indholdsfortegnelsen i den første udgave var lettere at orientere sig i, da den var inddelt i afsnit under de enkelte punkter.

Heldigvis er registeret omfattende, så alt i alt er det let at orientere sig i bogens indhold. Der er ingen eksempler i bogen. Det kan jeg stadig savne. På den anden side er denne bog en håndbog. Så hvis man vil have eksempler, må man søge i anden og mere omfattende juridisk litteratur.

Håndbogen vil være god til opslag på hospitalsafdelinger, i hjemmeplejen og i undervisningen af elever og studerende.

Af Lene Gredal, specialeansvarlig sygeplejerske, cand.jur., ansat på Medicinsk afdeling P7, Horsens Sygehus.  

Sunde løsninger på konflikter

Anne M. Lystad

Håndbok i konflikthåndtering

Oslo: Akribe 2006
268 sider, 379 kr.

SY-2007-04-52eAnne Lystad øser af sine mange års erfaringer med at navigere på det konfliktfyldte arbejdsmarked i sundhedsvæsenet med de redskaber, hun finder brugbare. Hun har været psykiatrisygeplejerske, sygeplejelærer, sygeplejeleder, vejleder, tillidsvalgt værneombud, meddommer i arbejdsretten og er nu rådgiver i norsk sygeplejeforbunds forhandlingsafdeling.

Til forskel fra førsteudgaven inddrager hun Norges nye sundhedsfremmende arbejdsmiljølov. Forfatteren ønsker at give en enkel og konkret indføring og vejledning i konflikthåndtering for både organisationer og enkeltpersoner.

I bogen forstås konflikt som en kollision eller et modsætningsforhold, der kan udvikle sig destruktivt, hvis ikke forholdet tages op i tide. På arbejdspladser kan det vise sig i antallet af sygedage.

Der skelnes mellem værdi-, interesse-, vurderings-, rolle- og magtkonflikter, hvortil forskellige typer konflikthåndtering anbefales. En undersøgelse fra Arbejdsforskningsinstituttet viser, at det er klonede, angstfyldte og "det nytter ikke alligevel"-organisationer, der skaber konflikter, fordi loyalitet defineres som enighed og lydighed.

Da lederpersonligheder er en særlig kategori til at skabe konflikter gennem f.eks. magtmisbrug, er det konstruktiv konfliktbearbejdning at identificere og reagere adækvat på anvendelse af hersketeknikker for at modarbejde udstødelse.

Metodeafsnittet beskriver procesforløb og overvejelser om håndteringen på det praktiske og strategiske niveau. Læseren får indblik i forfatterens specifikke viden og erfaring på området.

Konflikten må bestemmes og forstås af parterne i fællesskab, hvis der er valgt konflikthåndtering. forhandlingen knytter sig nøje til, hvilket fælles udgangspunkt der kan skabes. Lystad har holdninger, etik og menneskesyn som omdrejningspunkt, når hun argumenterer elementerne frem i en konflikt.

Der kan hentes megen specifik viden med henblik på at holde fokus og undgå oplagte fælder i hverdagens konflikter. Bogen giver stof til eftertanke i forhold til egne konkrete arbejdsforhold, og den hænger sammen med sine intentioner. Sproget er lettilgængeligt, og forfatterens sundhedsfaglige position er især anvendt til at tolke det nye sundhedsfremmende perspektiv ind i konflikthåndteringen.

Af Grete Mygind, cand.comm. i kommunikation og psykologi, sygeplejelærer på Sygepleje- og radiografskolen, Københavns Amt.

Jeg er imponeret

Peter Fahmy, Troels Bygum Knudsen

Blodprøver

København: Munksgaard
Danmark 2006
192 sider, 228 kr.

SY-2007-04-52fDet er lykkedes at skrive en god opslagsbog om blodprøver. En bog, der er nem at slå op i, som man hurtigt kan vænne sig til at bruge, og som kortfattet uddyber spørgsmål vedrørende den del af den kliniske biokemi, der i daglig tale kaldes blodprøver. Bogen er yderst relevant, da der af forskellige årsager tages ca. 10 millioner blodprøver om året, og adskillige sygdomme og tilstande kan diagnosticeres ved hjælp af blodprøver. Ud over at det er en god og velskrevet opslagsbog, der indeholder de hyppigt anvendte blodprøver, indeholder bogen også en mere generel introduktion til praktisk blodprøvetagning og et uddybende "organafsnit," hvor blodprøver, der ofte tages samtidig, for eksempel "levertal," beskrives.

Når man i sin daglige praksis stiller sig spørgsmål som: "Hvorfor skal patienten have taget basisk fosfatase?, hvad er det nu lige, eosinofilocytter er? og hvordan skal jeg reagere på en lav hæmoglobin?", giver bogen et hurtigt og konkret svar. Kortfattet og på en meget overskuelig måde gennemgås, hvad blodprøven kan bruges til, baggrunden for at tage den, og hvordan resultaterne eventuelt kan tolkes. Jeg er imponeret over, hvor meget lærestof der er medtaget og komprimeret, uden at teksten virker kedelig og opremsende. Som forfatterne selv gør opmærksom på, kan bogen ikke anvendes som en decideret lærebog, men den kan med fordel bruges i klinikken som et supplement til den kliniske praksis og læring.

Man kan altid diskutere, hvilke kriterier der skal ligge til grund for udvælgelse og afgrænsning af et så stort emne. Bogens forfattere har valgt at tage udgangspunkt i Rigshospitalets blodprøveskema, der i stor udstrækning indeholder de blodprøver, der hyppigst anvendes i klinikken. Kun enkelte blodprøver har jeg ledt forgæves efter, f.eks. blodprøvemåling af tumormarkøren CA-125, til gengæld mener jeg godt, forfatterne kunne have undladt enkelte mere specielle blodprøver, f.eks. væksthormon.

Denne bog kan jeg varmt anbefale til alle, der, som jeg, har savnet en opslagsbog i blodprøver.

Af Anna-Grethe Engelbrecht Andreasen, afdelingssygeplejerske, Onkologisk afdeling R, Odense Universitetshospital.

Mellem to stole

John Aasted Halse

Dilemmaer i den moderne familie - om at være "Stifindere" i en ny tid

København: Hans Reitzels Forlag 2006
173 sider, 225 kr.

SY-2007-04-52gAt opdrage børn har altid været forbundet med vanskeligheder og bekymringer for forældrene. Op gennem det 20. århundrede er der sket mange samfundsmæssige forandringer, som naturligvis også har påvirket familien. Dette har ikke gjort forældrenes opgave lettere, nogle vil mene tværtimod. John Halse har i bogen samlet aktuel viden om familien og familiens vilkår. Ud fra en kort historisk gennemgang af familiens udvikling de seneste hundrede år opridses de dilemmaer, der findes i de mange familier. Dilemmaer, som gør det vanskeligt at opfylde ønsket om at være gode forældre med en god familie. Et af børnefamiliernes største dilemmaer synes at være den evige mangel på tid.

Et problem som især fremkommer, fordi børn og familier tilbringer megen tid adskilt i hver deres verden. Denne adskillelse er forbundet med både positive og negative aspekter. Overraskende er det, at børn i dagens Danmark i gennemsnit tilbringer mindre tid i daginstitutionen, end de gjorde i 70'erne. Måske er det derfor, forældrene oplever et øget tidspres?

Helt naturligt kommer forfatteren ind på det samarbejde, som skal fungere, hvis der skal være sammenhæng mellem børnenes liv hjemme og i daginstitutionen. Kapitlet fokuserer især på det samspil mellem pædagoger og forældre, som kan besværliggøres af, at nogle forældre ser med meget kritiske øjne på det pædagogiske arbejde.

Bogen kommer vidt omkring og berører mange emner i relation til børn og familier. Således indeholder den også et kapitel om familien, der bliver skilt, og om risikofamilien. Denne bredde betyder, at mange emner kommer til at fremstå meget overfladisk.

Forfatteren ønsker med et vidensbaseret udgangspunkt at kaste lys over den danske børnefamilie. Dette udgangspunkt overskygges dog af forfatterens personlige holdninger til børnefamiliernes vilkår, hvorved bogen rammer mellem to stole og hverken bliver den fagbog eller den forældrehåndbog, som forfatteren ønsker, den skal være.

Af Anne Marie Detlefsen, sundhedsplejerske, cand.pæd. i pædagogisk sociologi, ansat i Aabenraa Kommune. 

Stresslandet på japansk

Lene Bjerring Bagger, Lisbeth Elmgaard Jensen, Lisbeth Lenchler-Hübertz

Når børn får stress

København: Aschehoug 2006

SY-2007-04-52hMin søn har en svaghed for japanske tegneserier. De adskiller sig fra danske på et særligt punkt, de læses bagfra. Jeg fristes til at sige: Gør det samme med denne bog. De sidste tredive sider er nemlig de bedste. Her er et kapitel om, hvilke symptomer og tegn børn udviser, når de ikke trives, et kapitel om skilsmisse og et om sorg. Problemstillingerne er illustreret vha. cases. De er bygget op, så de både viser barnets perspektiv og giver handlemuligheder til de voksne. Her på de sidste sider er den struktur og overskuelighed, som jeg ville ønske, resten af bogen havde.

Målgruppen er forældre. Margrethe Brun Hansen skriver i forordet, at denne bogs styrke er, at forfatterne evner at se livet fra barnets perspektiv og samtidig forstå forældrenes synsvinkel. De mange cases bogen igennem viser verden fra børnehøjde og gør stoffet levende og letlæseligt.

Bogen beskæftiger sig med både store og små børn. Fælles for store og små er, at modstandskraften over for belastninger og reaktioner på dem er forskellige, afhængigt af hvem vi er, og i hvilken livssituation vi befinder os.

Der er mange guldkorn at samle op på turen igennem stresslandet. Det er bare synd, at bortset fra de føromtalte sidste sider har indholdet været for længe i cocktailshakeren.

Forældre, som tager denne bog ned fra hylden, gør det ikke for hyggens skyld. De har efter al sandsynlighed et barn, som ikke trives. De har derfor brug for en detaljeret indholdsfortegnelse, så de nemt kan finde rundt i bogen efter de afsnit, som er aktuelle for dem.

Vuggestuebørn og teenagere reagerer forskelligt på mistrivsel og skal også hjælpes forskelligt. Det er derfor vigtigt at kunne finde frem til de afsnit, som er relevante for læseren. Det vil dog kræve et større detektivarbejde, indholdet er rodet disponeret og mangler overskuelighed.

Målgruppen er forældre og sundhedsplejersker. Andre, som beskæftiger sig med børn, kan godt læse med, især på japansk.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske i Farum.  

Tal i øjenhøjde

Jørgen Bloch-Poulsen

Dialog - En udfordring

Mellem involvering og demokratur i organisationsudvikling

Aalborg Universitetsforlag 2006
146 sider, 199 kr.

SY-2007-04-52iBogen handler primært om dialoger på arbejdspladser og giver anledning til refleksion og læring i en tid fyldt med forandringer.Til tider lidt kedelig og med mange gentagelser. Indimellem har den karakter af selvbiografi.

"En dialog er en fælles undersøgende samtale om et emne, hvor der ikke er noget på forhånd givet svar; hvor man deler viden og erfaringer: Hvor man er villig til at stille spørgsmål ved egne og andres antagelser; hvor man ved at tale i øjenhøjde bidrager til, at alle trives, så man også tør komme derud, hvor isen er tynd: Hvor man kan træffe en beslutning i fællesskab."

En noget kringlet definition, som jeg måtte læse nogle gange. Når det er sagt, er der mange rigtig gode budskaber om dialogers betydning på arbejdspladser til sikring af forståelse og samarbejde i en personalegruppe.

Bogen er fyldt med cases, og indholdet er genkendeligt. Forfatteren, som arbejder som konsulent, beskriver træningssituationer og nye processer i organisationer på baggrund af disse cases. Det er spændende læsning, og man kan se, at det rykker at være i dialog på en ny måde. Det er feedback, vi lærer af. Bløde værdier som nærvær, involvering og menneskelighed er i fokus i den gode dialog og fylder mere end samtaleteknikker.

Det er vigtigt at opbygge en relation. Tydelighed i kommunikationen er en forudsætning for et godt samarbejde. Det nytter ikke at tro, man kan læse og tolke den andens tanker. Man er nødt til at spørge og dermed tjekke virkeligheden, så man bliver klogere på den anden. Ofte går vi galt af hinanden i formodningen om, at vi kan læse hinandens tanker.

Man skal dog være opmærksom på den andens grænser, når man spørger ind. Der er gode eksempler på dialog med jeg-budskaber kontra dialog med du-budskaber, som ofte ender ud i diskussion og konflikt, fordi du-budskaber bliver opfattet som bebrejdende, dømmende og skyldplacerende udtalelser. Med jeg-budskaber udtaler man sig om egne synspunkter og oplevelser. Man tager ansvar.

Bogen vil for mange være en nyttig repetition udi samtalens og dialogens svære kunst og på den måde være en opfordring til selvindsigt. Det gælder både på medarbejder- og på ledersiden i organisationer.

Af Inger Jerichau, uddannelsesleder i Roskilde Amts Sygehusvæsen, Uddannelses- og udviklingsafdelingen, Amtssygehuset, Roskilde. 

Lov om den gode forsker

Torben Bech Jørgensen

Forskning med følelse

København: Nyt Nordisk Forlag 2006
203 sider, 249 kr.

SY-2007-04-52j"Forskning med følelse" er en bog om forskeren i højere grad end om forskningen. Man skal nok have kendskab til forskningsprocessen for at sætte tilstrækkelig pris på de genvordigheder, forskere udsættes for. Alle mulige forhindringer skal overvindes på forskerens vej mod det gode projekt. Den unge forsker udfordres, fordi der er så mange nye koder, der skal læres. En forskeruddannelse kan anskues som en slags manddomsprøve, hvor kun vedholdenhed fører forskeren i mål.

Bogen er skrevet af en erfaren forsker, som ser tilbage på forskellige forskningssituationer og slutter af med Lov om den gode forsker. De 10 bud omfatter fantasi, detalje og enkelhed, form og indhold, sprog, håndværket, stædighed og selvkritik, projektarkitektur, forholdet til andre, balancer og et liv som forsker. Bogen beskriver forskningens mange facetterede natur, som stiller vidensmæssige, håndværksmæssige og følelsesmæssige krav til udøveren. Det er ikke uinteressant at fordybe sig i disse sider af arbejdet, som normalt ikke italesættes, men som påvirker resultatet.

Bogen er interessant, men passer ikke helt på det sygeplejefaglige forskningsmiljø, da der ikke eksisterer mange unge forskere i sygeplejen, tværtimod. Inden for andre fagområder svarer ph.d.-graden til den forskningsmæssige svendeprøve som fundament til en livslang forskningskarriere, mens ældre sygeplejersker undertiden gennemfører forskeruddannelsen som kronen på værket efter et langt arbejdsliv.

Bogen kan anbefales til ph.d.-studerende, der vil genkende mange af temaerne, og som først og fremmest vil opleve, at de ikke er alene. Bogen er også relevant til ph.d.-vejledere, idet den kan være med til at befordre en mere menneskelig forståelse af den uerfarne forskers arbejdsproces.

Af Ingrid Egerod, seniorforsker, sygeplejerske, ph.d., ansat på Universitetshospitalernes Center for Sygepleje- og omsorgsforskning. 

Autentisk og meget nuanceret

Trine Shandorff, Susanne Hein, Kirsten Heldbjerg
Bogen om brystkræft
København: Jepsen & Co 2006
304 sider + cd, 299 kr.  

SY-2007-04-52k"Bogen om brystkræft" er en særdeles nærværende og velskrevet bog, der systematisk gennemgår forløbet for en typisk brystkræftpatient. Bogen henvender sig primært til kvinder med brystkræft og deres pårørende og er skrevet i et letforståeligt sprog. Når der anvendes fagsprog, er dette godt forklaret, dels i teksten og dels i ordforklaringen bagest i bogen. "Bogen om brystkræft" kan bestemt også anbefales til sygeplejersker, læger, fysioterapeuter og andre fagpersoner, da den giver et fint overblik over de mange aspekter af sygdommen og dens psykologiske og sociale følger for patienten og dennes familie.

"Bogen om brystkræft" indeholder en række relevante, faktuelle oplysninger, men det, der især gør bogen interessant, er de mange citater fra brystopererede kvinder. Her fortælles om svære følelsesmæssige reaktioner, sorger og glæder, og ikke mindst gives der gode råd til andre kvinder. Forfatterne har lavet en grundig research blandt kvinder med brystkræft, hvilket får bogen til at fremstå både autentisk og meget nuanceret.

Bogen er tænkt som en opslagsbog, men kan sagtens læses fra ende til anden. Den er bygget op omkring det typiske forløb for en kvinde med brystkræft. De første sider handler om diagnosetidspunktet. Herefter følger afsnit om kirurgisk behandling, strålebehandling og kemoterapi. Bogens sidste kapitler beskriver alt det, der sker, hvis sygdommen vender tilbage, og endelig, hvis den er uhelbredelig og dødelig.

Undervejs beskrives psykosociale aspekter, støttemuligheder, rehabilitering, typiske reaktioner og vanskeligheder, men disse emner har desuden deres egne afsnit. Teksten i bogen suppleres med en række glade og humoristiske fotografier, der viser brystopererede kvinder i alle tænkelige situationer.

Bagest i bogen er indsat en cd-rom, der indeholder et omfattende undervisningsprogram for kvinder med brystkræft og deres pårørende. Ligesom resten af bogen kan denne anbefales både til patienter og professionelle.

Min eneste egentlige anke mod bogen er billedet på forsiden, der måske kan komme til at virke unødigt afskrækkende på kvinder, der netop har fået en brystkræftdiagnose. Man skal langt ind i bogen for at få oplyst, at kvinden på fotografiet har fået foretaget en brystrekonstruktion og bevidst har valgt ikke at få lavet en brystvorte.

Ellers kan jeg varmt anbefale, at bogen tages i brug alle de steder, hvor man plejer og behandler kvinder med brystkræft.

Af Birgitte Goldschmidt Mertz, kvalitetskoordinator, ansat på Finsencentret, Rigshospitalet. 

Magt over stemmerne

Ron Coleman, Mike Smith

Stemmehøring

Fra offer til sejrherre

Oversat fra engelsk af Karin Dyhr
Søborg: PsykoVision 2006
101 sider, 149 kr.
Kan rekvireres på mail@psykovision.dk

SY-2007-04-52lRon Coleman, der selv er stemmehører, og Mike Smith, der er psykiatrisk sygeplejerske, har skabt denne arbejdsbog til stemmehørere. Hensigten er at hjælpe stemmehøreren til at få magt og indflydelse over stemmerne og selv komme til at bestemme i eget liv. Processen er langsommelig, og tilbagefald kan forventes. På trods af besværligheder opfordrer forfatterne stemmehørerne til at prøve. Arbejdsbogen skal bruges til at skabe kontinuitet og struktur i processen.

Arbejdsbogen har masser af gode spørgsmål, og der er rigelig plads til at skrive sin egen historie om, hvordan stemmerne er kommet ind i ens liv. Kortlægge, hvem de er, og hvad de vil. Forfatterne er overbevist om, at psykoser og stemmehøring kommer efter store psykiske traumer og begivenheder. Ved at besvare spørgsmålene får stemmehøreren mulighed for at forholde sig til stemmerne og forstå sin egen historie, som indirekte fortælles af stemmerne. Når stemmehøreren forstår egen historie, har han mulighed for at få organiseret sine oplevelser på en mere systematisk og brugbar måde.

Da jeg læste arbejdsbogen, blev jeg opmærksom på, hvor stort et sanseindtryk stemmerne er for den psykotiske. Når vi som plejepersonale ikke forholder os til det psykotiske menneskes hørehallucinationer, ignorerer vi en stor del af dennes virkelighed. Bogens mange gode spørgsmål kan hjælpe plejepersonalet til at komme i dialog med stemmehøreren og forstå dennes smerte, historie og drømme.

Et fint og inspirerende arbejdshæfte med mange konstruktive spørgsmål, der kan bidrage til at støtte en bedre kontakt til mennesker med hørehallucinationer.

Af Berit Fekkes, psykoterapeut, MPF og sygeplejerske.

To gode og mange selvgode

Redigeret af Kirsten Frederiksen, Jette Møller-Madsen, Karin Perregaard, Ulli Zeitler, Githa Ølsgaard

Perspektiver på faglighed

Århus: Udviklingsinitiativet for Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Amt 2006
316 sider, 149 kr.

SY-2007-04-52mTo artikler i denne antologi skiller sig ud og rykker ved den traditionelle opfattelse af faglighed i sygeplejen. I "Sygepleje - som selvstændigt fag?" af Karin Anna Petersen er udgangspunktet et videnskabshistorisk tilbageblik, som forklarer baggrunden for opbygningen af den nuværende universitetsstruktur og herigennem implicit sygeplejens problemer med at finde sit ståsted i den akademiske verden.

Petersen henviser til en videnskabsteoretisk diskussion af faget audiologopædi, der som et nyt fag har opnået status som selvstændigt fag ved humanistisk fakultet, og hun drager paralleller til sygeplejen. Audiologopædi løser konkret definerede opgaver i samfundet vedrørende menneskers funktionelle høretab, og faget sidestilles med de traditionelle praktiske embedsmandsfag teologi, medicin og jura.

Der argumenteres for paralleller mellem diskussionen om forskelle mellem audiologopædi og specialpædagogik til diskussionen inden for sygeplejen om forskellen mellem klinisk sygepleje/specialsygepleje og grundlæggende sygepleje. Diskussionen handler bl.a. om, hvilke opgaver som er bestemt ud fra et samfundsmæssigt behov, og dermed hvilke specifikke kompetencer og opgaver der hører sammen.

Med andre ord en diskussion om, på hvilket mandat konkrete opgaver i sundhedsvæsnet kan eller skal løses af medarbejdere med en bestemt uddannelsesmæssig baggrund.

Artiklen stiller dermed spørgsmål ved, om sygeplejen som fag gør sig selv en bjørnetjeneste ved at holde fast i en traditionel forståelse af sygeplejen som erkendelsesfag. Det er en meget velskrevet tekst med gode forklaringer og modeller.

I artiklen "Det muliges kunst" af Birte Glinsvad er omdrejningspunktet en forståelse af sygeplejens position i det sociale rum. Udgangspunktet for artiklen er et forsøg på at forstå Dansk Sygeplejeråds afvisning af en uddannelsesbetænkning fra 1975, hvor der forelå et forslag til en ny grunduddannelse tilrettelagt som et studium. Forfatteren argumenterer med Pierre Bourdieus teoretiske begrebsapparat for, at Dansk Sygeplejeråd ikke opfattede akademisering af uddannelsen som en måde at opnå en social position på, men snarere som et middel til at øge den økonomiske kapital gennem lønforhandling, og at denne historiske holdning hos sygeplejerskernes faglige organisation er en medvirkende forklaring på den sociale position, sygeplejen har i dag.

Glinsvad konkluderer, at den samlede mængde økonomiske og uddannelsesmæssige kapital, med reference til Bourdieu, ikke er øget med udviklingen af sygeplejerskeuddannelsen til en professionsbacheloruddannelse. Det ses konkret ved, at professionsbachelorer i det universitære system ikke respekteres fuldt ud som andre bachelorer, idet adgangen til et kandidatstudium for professionsbachelorer i sygepleje er begrænset til sygeplejerskernes eget kandidatstudium. Også en god, overskuelig tekst med et tydeligt fokus.

Antologien har uddannelsen af sygeplejersker som fokus, men disse to artikler kan pga. indholdet også appellere til sygeplejersker, som arbejder i andre områder af faget, tror jeg.

Artiklerne er også interessante, hvis man leder efter en forklaring på, at en kandidatgrad eller en mastergrad i sygepleje ikke nyder samme respekt som en egentlig universitetsgrad.

De øvrige elleve artikler når ikke de nævnte til sokkeholderne i nytænkning og originalitet. Valget af interessante bidragydere fra sygeplejen og fra traditionelle støttefag er der ikke noget i vejen med. Men teksterne er generelt lidt kedelige og selvgode uden at have et kritisk blik på egen praksis eller vidensproduktion.

Redaktionsgruppen skulle overveje signalværdien af indpakningen på antologien. Den matsorte forside med bleggrønt vandfald nærmer sig indtrykket af en bibel. Sygeplejen kommer på den måde til at tage sig meget højtidelig ud, og det flytter ikke tanker, når vi taler perspektiver på faglighed.

Af Lisbeth Bøggild, sygeplejerske, SD, konsulent.