Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

På job: Personlig sygeplejerske

Helhed. Kristine Nordbergs patienter er ikke i tvivl om, hvem deres sygeplejerske er. Hun tager sig af al pleje, fra de kommer ind, til de går hjem.

Sygeplejersken 2007 nr. 4, s. 18-19

Af:

Kirsten Bjørnsson, journalist

SY-2007-04-18a
Lizzie Hansen har læst på lektien - dvs. pjecen om coloskopi, som hun fik sendt hjem før indlæggelsen. Så hun er helt med, når Kristine Nordberg fortæller, hvad der skal ske.  Foto: Heine Pedersen

"Patienterne bliver ikke bare et nummer. De bliver en person. Og det går begge veje, de lærer også mig at kende," siger sygeplejerske Kristine Nordberg om kontaktsygeplejen, som den praktiseres på hendes arbejdsplads, Mave-tarm-kirurgisk afdeling K på Bispebjerg Hospital.

Kristine har dagvagt tre uger i træk og aftenvagt tre uger i træk. Det samme mønster gælder for fem af hendes kolleger, resten af de 14 sygeplejersker i K1 har dagvagt tre-fire uger, efterfulgt af to kortere perioder i nattevagt.

Når en patient bliver indlagt til et længere forløb, får han tildelt en kontaktsygeplejerske, der stadig har en længere række dagvagter foran sig. På den måde bliver kontinuiteten kun brudt, når indlæggelsen strækker sig hen over weekender og andre fridage.

Den dag, Sygeplejersken kommer på besøg, er Kristine Nordberg midt i sin anden uge i dagvagt. Hun har tre patienter. Den patient, hun modtog i mandags, fik et stykke af tarmen fjernet laparaskopisk i går. Når han går hjem torsdag eller fredag, har han ikke truffet andre sygeplejersker i sengeafdelingen end Kristine, to aftenvagter og en nattevagt.

Sengeafdeling K1 har en ren sygeplejerskebemanding, så sygeplejerskerne tager sig ikke bare af observationer, medicin, katetre, dræn m.m., de hjælper også med personlig hygiejne, mad og drikke.

K1 er specialiseret i patienter til nedre mave-tarm-kirurgi, og afdelingen indførte accelererede forløb for flere år siden. Det kræver megen sygepleje, ikke mindst megen information, og så er det en stor fordel, at det er den samme sygeplejerske, der følger patienten.

"Vi har en indlæggelsessamtale på en time, så jeg kan tilpasse informationen til, hvad jeg får at vide om patientens baggrund og arbejde," siger Kristine Nordberg.

"Jeg ved, hvad jeg fortalte i forgårs, og jeg kan give patienterne et medansvar ved at sige: Jeg kan hjælpe dig med smertedækning, og til gengæld er det dit ansvar at komme ud af sengen og få nok at spise og drikke."

Er der også ulemper ved kontaktsygepleje?
"Det kan være hårdt, fordi man bliver personlig involveret. Og der er dage, hvor man har super, super travlt. Hvis man f.eks. har tre patienter, man både skal sengebade, give mad, medicin osv."

Hvad skal man specielt kunne i en afdeling med kontaktsygepleje?

"Arbejde meget selvstændigt. Men vi bruger hinanden og vores kliniske sygeplejerske til at sparre med, og vi har en kort timeout hver dag, hvor vi snakker om eventuelle problemer.

Man skal også kunne sige fra, hvis et forløb bliver for belastende, og man skal kunne sige fra over for patienterne. Mange spørger, om man er gift osv. Men selv om man er kontaktsygeplejerske, skal man ikke give mere af sig selv, end man er parat til at få i hovedet igen."

Hvad er din bedste oplevelse med en patient i den sidste uge?

"Det var en patient, der kom ind, blev informeret, kom til operation. Alt gik efter planen, og da han gik hjem, glad og tilfreds, fik jeg en lille pose chokolade og et: Tak for god behandling, Kristine."