Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Studieenhed giver gode rollemodeller

Indlægget henvender sig til sygeplejersker med interesse for læring i klinikken. Hovedbudskabet er, at etablering af studieenheder giver mere effektiv læring. Indlægget er baseret på en rapport og en evaluering af studieenhed på Geriatrisk afdeling på Odense Universitetshospital.

Sygeplejersken 2007 nr. 4, s. 37-37

Af:

Birthe Stolberg-Rohr Hansen, klinisk sygeplejelærer, master i læreprocesser

Personalets kompetencer blev langt mere tilgængelige for de uddannelsessøgende efter indførelse af en studieenhed, viser projekt fra Geriatrisk afdeling på Odense Universitetshospital.

Tidligere blev de uddannelsessøgende ligeligt fordelt i hele sengeafsnittet og tilknyttet rollemodeller (kontaktsygeplejersker) her. At vejlede rollemodellerne og at skulle opnå et dybtgående kendskab til afsnittets 30 geriatriske patienter var en tilbagevendende frustration for den kliniske vejleder. Koordineringen af de uddannelsessøgendes læring var svær, og den kliniske vejleders og rollemodellernes ressourcer og kompetencer kunne ikke anvendes optimalt.

Inspireret af et studiebesøg på Medicinsk afsnit 230 på Centralsygehuset i Nykøbing Falster i 2002, hvor man havde erfaring med, at en studieenhed gav daglig tæt kontakt til de studerende, indførtes en studieenhed i Geriatrisk sengeafsnit G1. Studieenheden er et afgrænset læringsrum, der omfatter 10-12 patienter og altid har 5-8 uddannelsessøgende i dagvagt.

Studieenheden fungerer alle hverdage fra 7-15 hele året og udgør et af de tre team, der er i afsnittet. Enheden fungerer på lige fod med de to øvrige team. Der tages derfor ingen specielle hensyn i forhold til patientklientel, akutte indlæggelser etc. Det faste personale i studieenheden udgøres af en klinisk vejleder, tre sygeplejersker og 2-3 social- og sundhedsassistenter.

Evaluering af studieenheden

Et kvalitativt design blev anvendt, og en metode- og kildetriangulering blev valgt for at validere evalueringen og for at nuancere resultaterne. Data blev indsamlet via transskriberede tekster fra interview med uddannelsessøgende lavet før studieenhedens indførelse, fra skriftlige evalueringer fra de uddannelsessøgende efter studieenhedens indførelse og fra data fra et fokusgruppeinterview med klinisk vejleder og rollemodellerne, som alle havde været i afsnittet både før og efter indførelsen af studieenheden.

Lettere at videreføre kompetencerne

Efter studieenhedens indførelse blev de uddannelsessøgende omgivet af langt flere rollemodeller, og de havde en tættere relation til disse. Herved fik de mulighed for at lære af forskellige læremestre. Det blev lettere for rollemodellerne at videreføre deres kompetencer til de uddannelsessøgende. Samtidig blev det nemmere for de uddannelsessøgende at se, hvordan sygeplejen skulle udføres, og gradvis lære at udføre den selv. Da det ikke længere var muligt at flytte de uddannelsessøgende til andre grupper, når der opstod konflikter, blev det vigtigt, at den kliniske vejleder og rollemodellerne kunne håndtere konflikter på en konstruktiv måde.

For rollemodellerne var det psykisk hårdere at være i studieenheden pga. en større koncentration om det faglige samt en større bevidsthed om deres funktion som rollemodel. Det gav dem meget i bagagen.

Til gengæld var det fysisk lettere, fordi der var flere personer om den geriatriske patient. Evalueringsprojektet bragte også andre relevante og spændende læringsmæssige overvejelser frem, som fremgår af rapporten. Denne kan rekvireres ved henvendelse til forfatteren.

Birthe Stolberg-Rohr Hansen er ansat i Medicinsk Center, Odense Universitetshospital, med tilknytning til Geriatrisk afdeling G.