Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Livredder på løbehjul

Tryghed. På Hvidovre Hospital er en intensivsygeplejerske klar til at rykke ud døgnet rundt, hvis personalet på en afdeling er bekymret for, om en patients tilstand er ved at udvikle sig kritisk.

Sygeplejersken 2007 nr. 7, s. 18-19

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

SY-2007-0716a
Hvidovre Hospitals Mobil Akut Team rykker i første omgang kun ud til afdelinger i Gastroenheden. Ordningen gik i gang den 1. marts 2007, og teamet blev i de første 20 dage kaldt ud 10
gange.Foto: Heine Pedersen

Hvis plejepersonalet på Hvidovre Hospitals gastroenhed føler sig utrygge ved en patients tilstand, kan de døgnet rundt ringe til en særlig udrykningssygeplejerske fra intensivafdelingen, det såkaldte Mobil Akut Team. Intensivsygeplejersken rykker ud på løbehjul med en stor taske i cykelkurven, som indeholder de basale hjælpemidler til at foretage målinger af vitale parametre og udstyr som f.eks. sug, tungeholder, nasal airways, venflon, CPAP mv. Derudover medbringer hun sin viden og mangeårige erfaring for, hvordan patienter ser ud, når de har cirkulatoriske og vejrtrækningsmæssige problemer. Idéen bag det mobile akutteam er andet og mere end et bemandet løbehjul, forklarer Gitte Bunkenborg, der er ansvarlig for indførelsen af den nye ordning sammen med afdelingslæge Asger Petersen på Intensiv Afdeling.

"Det vigtigste formål er at redde liv og forhindre, at patienter bliver unødigt dårlige. Men når man indfører en ordning som Mobil Akut Team, skubber man samtidig til en kultur, og det skal man holde sig for øje og arbejde aktivt med," siger Gitte Bunkenborg.

"Traditionelt bliver intensivlægen først tilkaldt sent i en lang kæde. En yngre sygeplejerske spørger en ældre kollega til råds, som så spørger en læge, der igen spørger en ældre læge, som til sidst spørger en intensivlæge. Det mobile akutteam kan kaldes af både assistenter, sygeplejersker og læger, og det betyder kortere tid, inden rette behandling når frem," siger Gitte Bunkenborg.

Kalder hjælp

Når en læge, sygeplejerske eller assistent kalder hjælp fra intensivafdelingens Mobil Akut Team, tilkalder de samtidig deres egen afdelingslæge. Intensivsygeplejerske, afdelingslæge og den sygeplejerske, der har kaldt, samarbejder om plejen og behandlingen til patienten. Det er en væsentlig forskel i forhold til et hjertestopteam, som overtager behandlingen.

"Vi har kun oplevet, at plejepersonalet og lægerne har været glade for at kunne kalde os. Mange af lægerne er unge og nyuddannede, og for dem er det en tryghed at kunne sparre med en erfaren intensivsygeplejerske. Men det er selvfølgelig ikke en kontakt, der skal erstatte det læge til læge-samarbejde, der er i dag," siger Gitte Bunkenborg.

Kædens svage led

Akutteamets succes afhænger af, om sundhedspersonalet husker at kalde efter assistance, når det er nødvendigt.

"Kædens første og samtidig svage led er, om en sundhedsperson fanger faresignalet. Det er et uhyre vigtigt led, og vi prøver at oplære personalet i tilkaldekriterierne, så vi bliver kaldt, inden det er for sent," siger Gitte Bunkenborg.

Tilkaldekriteriet er bekymring for patientens tilstand, som kan være begrundet i målinger, der f.eks. viser akut ændring i:

  • blodtryk
  • puls
  • respirationsfrekvens

og/eller ændring i

  • urinproduktion
  • bevidsthedsniveau.

Det mobile akutteam er lig med et af de fem tiltag, som Dansk Selskab for Patientsikkerhed søsætter med Operation Life-kampagnen, der over 18 måneder skal redde 3.000 danske patienters liv.

Idéen til Hvidovre Hospitals Mobil Akut Team er dog opstået uafhængigt af kampagnen. Inspirationen er hentet fra udlandet, hvor man allerede for 15 år siden begyndte at anvende det, der kaldes Rapid Respons Team i Australien. Siden bredte idéen sig til USA, England og Sverige.

Den måde, Hvidovre Hospitals mobile akutteam fungerer på, er ikke nødvendigvis den måde, de kommer til at fungere andre steder i landet. Hvidovre Hospital gik i gang den 1. marts 2007 og kan i første omgang kun kaldes til afdelinger i Gastroenheden. Planen er, at teamet i løbet af 2007 skal kunne kaldes af alle afdelinger på hospitalet. 
 

KOMPETENTE SYGEPLEJERSKER BETYDER FÆRRE FEJL

Seks enkle tiltag kan redde mange tusind liv og samtidig lette dagligdagen for mange sygeplejersker.

Det er en af erfaringerne fra den amerikanske Operation Life. Ligesom i Danmark er sygeplejerskemangel et stort problem i USA. Men flere af de hospitaler, der har været involveret i den amerikanske kampagne, har i dag meget lettere ved at rekruttere sygeplejersker end tidligere.

Sygeplejerske Kathy Duncan fra det amerikanske kvalitetssikringsinstitut, Institute for Healthcare Improvement, har været involveret i den sygeplejefaglige del af Operation Life. Hun peger på, at de relativt ukomplicerede retningslinjer i Operation Life har været en stor hjælp for mange sygeplejersker. Hun henviser til den såkaldte AMI-pakke, der har som mål at nedsætte antallet af dødsfald forårsaget af blodpropper i hjertet.

"Ofte er problemet, at sygeplejersker skal huske 55 ting på en gang. Men i AMI-pakken har vi nogle få og meget præcise standarder. Det betyder, at sygeplejersker selv kan træffe selvstændige beslutninger og ikke skal spørge højere oppe i systemet. Selvstændige sygeplejersker, der arbejder efter gode standarder for behandlingen, mindsker risikoen for fejl," fortæller Kathy Duncan. Hun henviser til andre amerikanske undersøgelser, der viser, at et godt og ligeværdigt samarbejde mellem læge og sygeplejerske også er afgørende for patientsikkerheden.