Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Samspil mellem fag

Artiklen henvender sig til sygeplejersker og andre sundhedsfaglige personer, som arbejder med tværfaglig, klinisk undervisning. Den er baseret på et konkret projekt på en geriatrisk afdeling, og hovedbudskabet er, at projektets metoder kan overføres til andre afdelinger.

Sygeplejersken 2008 nr. 6, s. 43

Monofaglighed styrkes gennem tværfaglighed. Det er erfaringen efter tre års arbejde med tværfaglig klinisk undervisning for sygepleje-, ergo- og fysioterapistuderende i Geriatrisk Afdeling på Århus Universitetshospital, Århus Sygehus.

De studerende oplever, at deres fagområder fremstår tydeligere, når de modtager tværfaglig, klinisk undervisning, hvor de sammen varetager et patientforløb.

De studerende fortæller:

  • "Jeg har fået et bedre billede af, hvad det er, der ligger i de andre faggruppers arbejdsområde, og har lært vigtigheden af samarbejde, for det giver både os og patienten kontinuitet og sammenhæng."
  • "Når man skal hjælpe de andre faggrupper med at sætte ord på, hvad deres områder kan være, får man et bedre grundlag for at definere ens eget område."

Begrebet tværfaglighed blev for alvor sat på dagsordenen i bekendtgørelser fra 2001 om de mellemlange videregående sundhedsuddannelser (1). Den uddannelsesmæssige udfordring blev at finde en model for, hvordan studerende i den kliniske undervisning kunne opnå kompetencer til at indgå i tværfaglige samarbejdsrelationer til gavn for den studerendes professionsidentitet og for patienten.

Resultatet er blevet et struktureret, tværfagligt, klinisk undervisningsforløb (2), hvor studerende (en ergoterapi-, en fysioterapi- og en sygeplejestuderende) på samme afdeling selvstændigt varetager pleje og genoptræning af en patient i to uger. Forløbet er lagt ind i de studerendes kliniske undervisning.

Den tværfaglige, kliniske undervisning er struktureret i forhold til rollefordeling, tilrettelæggelse og ansvar for patientforløb. De studerende indtager skiftevis rollen som aktør eller observatør i pleje- og træningssituationen. De studerende argumenterer sig frem til, hvordan rollerne skal fordeles forud for seancen med patienten med udgangspunkt i patientens behov for pleje og træning. Dvs. at aktør og observatør deltager i pleje- eller træningssituationen samtidig.

De studerende er ansvarlige for at koordinere, afvikle og samarbejde om patientforløbet. Et samarbejde de oplever som forpligtende, og som stiller krav til dem om at kunne forklare, begrunde og argumentere for handlinger og synspunkter ud fra egen faglighed. Den studerende oplever herved, at monofagligheden styrkes, og de opnår øget indsigt i, hvordan de som faggrupper kan bruge hinanden.

"Jeg har fået indblik i, hvordan de andre faggrupper bruger min viden og mine erfaringer hos patienten, og hvordan jeg kan bruge deres. Vi har fået samspillet mellem vores forskellige fag ind under huden," fortæller en studerende.

De kliniske undervisere og vejledere har hovedansvaret for patientforløbet og for tilrettelæggelse af den tværfaglige, kliniske undervisning samt daglige teamkonferencer med de studerende. Formålet med den kliniske vejleder/undervisers deltagelse er at sikre kvaliteten i patientforløbet og at fremme den studerendes refleksion og argumentation for egen faglighed.

Det er muligt for andre at integrere konceptet for den tværfaglige, kliniske undervisning, da det bygger på den virkelighed og den arbejdsform, der grundlæggende eksisterer i afdelingen.

Der er ikke tilført ekstra økonomiske midler til konceptet, som efter tre år har vist sig at understøtte de studerendes tværfaglige kompetenceudvikling i klinisk undervisning. Den tværfaglige, kliniske undervisning er kommet for at blive i geriatrisk afdeling på Århus Universitetshospital, Århus Sygehus.

Jytte Troldborg er uddannelsesansvarlig sygeplejerske.
Birgit Clemmensen er klinisk underviser i fysioterapi, og Hannah Klüver er klinisk underviser i ergoterapi, alle på geriatrisk afdeling, Århus Universitetshospital, Århus Sygehus

Litteratur

  1. BKT nr. 232 af 30/03/2001 (sygeplejerskeuddannelsen)
    BKT nr. 236 af 30/03/2001 (fysioterapeutuddannelsen)
    BKT nr. 237 af 30/03/2001 (ergoterapeutuddannelsen).
  2. Projektbeskrivelse for tværfaglig, klinisk undervisning i Geriatrisk Afdeling 2004. Kan fås hos forfatterne.