Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Sygeplejersken 2009 nr. 10, s. 62-64

Sundhedsplejersker skal være sikre i motorikken

Helle Østergaard

Motorisk usikre børn

Munksgaard Danmark 2008
312 sider - 298 kr.

SY-2009-10%20(6)I hver folkeskoleklasse sidder i gennemsnit et til to børn med motoriske vanskeligheder. De har svært ved at spise med kniv og gaffel, tegne, skrive, klippe, gribe en bold og dyrke sport. Disse vanskeligheder betyder daglige nederlag, da det er færdigheder, der tæller både i og uden for klasseværelset. Nogle af børnene kan have taleproblemer, indlæringsproblemer og adfærdsproblemer. De er ofte mindre fysisk aktive i skolegården end deres jævnaldrende kammerater, de har mindre positivt socialt samvær med deres klassekammerater, og de tilbringer mere tid alene i skolegården. De begrænsede motoriske kompetencer medfører, at børnene undgår fysisk aktivitet med deraf følgende dårlig kondition og på længere sigt risiko for livsstilssygdomme. Hjemme skal dagligdagen tilpasses efter barnets behov, og en ikke alderssvarende adfærd kan give konflikter og påvirke familiens trivsel. Helle Østergaard slår på tromme for helhedssynet: "Hvis man anlægger et tværfagligt perspektiv i undersøgelsen af barnets kompetencer, opnår man en bedre mulighed for at se barnet, og det er vigtigt, fordi denne tilgang åbner for muligt samarbejde med f.eks. pædagoger, lærere, psykologer, læger og sundhedsplejersker."

Helle Østergaard er fysioterapeut, og "Motorisk usikre børn" har primært fysioterapeuter og ergoterapeuter som målgruppe, lidt beskedent, synes jeg. Størstedelen af bogen vil være interessant for sundhedsplejersker og andre faggrupper, som arbejder med børn.

Den motoriske undersøgelse, som sundhedsplejersker med den nylige lovændring skal til at foretage ved indskolingsundersøgelsen, er beskrevet. Der er et kapitel om sanseintegration og sanseintegrationsdysfunktion, som er nyttig viden både i småbørns- og skolesundhedsplejen, ligeså er f.eks. hypermobilitet, undersøgelse og behandling af platfod og måling af benlængde.

Mange børn med opmærksomhedsforstyrrelser har motoriske og sansemotoriske vanskeligheder. Disse børn risler som en lille bæk igennem bogens sider, og Helle Østergaard formår at give mange vinkler på deres tilværelse og råd til, hvordan deres kompetencer kan styrkes og dagligdag gøres lettere.

"Motorisk usikre børn" er en grundig bog. Der er en fyldig litteraturliste efter hvert kapitel. Der er en detaljeret indholdsfortegnelse, som gør den til en god opslags- og håndbog. Den er velskrevet og krydret med cases, som gør teorierne levende.

Der er mange godbidder for sundhedsplejersker, som nu skal til at foretage indskolingsundersøgelserne og dermed være sikre i motorikken.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske, ansat i Furesø Kommune.

Et tiltrængt løft til danske bachelorprojekter

Ida Torunn Bjørk og Marit Solhaug

Fagutvikling og forskning i klinisk sykepleie

Forlaget Akribe 2008
210 sider - 350 nkr.

SY-2009-10%20(7)Der er et stigende krav om at basere klinisk praksis på forskning, om at udvikle og sikre kvaliteten af sygeplejerskers ydelser og om selvstændigt at udvikle ny viden inden for sygeplejen. Det er dette, bogen beskæftiger sig med - udvikling og forskning i sygeplejepraksis. Den er skrevet over arbejdsprocessen i projektarbejde. Som forfatterne rigtigt redegør for, findes der ikke én metode for projektarbejde, men der er alligevel en række trin, der er fælles for alle projekter.

Disse trin gennemgås. For at illustrere arbejdsprocessen anvendes de samme tre projekter i hele bogen. Det er en god ide, derved kommer man som læser i dybden med de enkelte projekter, vel at mærke projekter, der er gennemført i praksis. Desuden er der tale om tre forskellige projekttyper, hvorved forskelle i tilgange til at gennemføre et projekt bliver illustreret. Praksiseksemplerne er bogens styrke, og det er mit håb, at læserne konstruktivt overvejer, hvad der er de enkelte projekters styrke og svaghed og bruger det som inspiration, hvis de selv ønsker at gå i gang med et projekt.

Målgruppen er bachelorstuderende i sygepleje. Selv om indholdet er baseret på den norske studieordning for sygeplejerskeuddannelsen, vil danske bachelorprojekter få et tiltrængt løft, hvis studerende kan gøre rede for litteratursøgning og gennemgang af litteratur på den måde, det beskrives her. Det vil også være en stor hjælp for de studerende, der ønsker at fortsætte deres studier på et universitet, hvis de kan leve op til de krav, der beskrives her. Med dette ønsker jeg kort sagt at sige, at bogen er relevant og niveauet passende. Selv om målgruppen er bachelorstuderende, vil studerende på de sundhedsfaglige diplomstudier og suppleringsuddannelserne også kunne hente værdifuld inspiration og konkrete anvisninger på udformning af et projekt.

Der bringes rigtig mange eksempler, som klart er markeret med, hvilket projekt teksten er hentet fra. Hvor det er relevant, er der en illustration, der underbygger tekstens indhold.

Afslutningsvis bringes et fyldigt stikordsregister, og jeg er ikke i tvivl om, at projektmagere i praksis vil finde bogen let at anvende og finde rundt i.

Af Preben Ulrich Pedersen, lektor, ph.d., ansat på Center for Kliniske Retningslinjer, Afdeling for Sygeplejevidenskab, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.

"Sygeplejerske" til låns

Peter Tudvad

Sygeplejerske i Det Tredje Rige

Politikens Forlag 2009
512 sider - 350 kr.

SY-2009-10%20(8)Bogen rummer ikke sygeplejehistorie, som vi sædvanligvis forstår det. Det er en skæbnefortælling fuld af paradokser om en ung kvinde, som meget tidligt i livet træffer nogle valg, der kommer til at præge resten af hendes liv direkte eller indirekte.

I en alder af 83 år møder hun bogens forfatter, som berøres af hendes livshistorie, og det er den, han formidler til læseren, men med en historikers sans for at få dokumenteret, om erindringerne nu også dækker tingene, som de virkelig var, og filosoffens trang til at vurdere hvorfor.

På den måde konfronterer han hende også med nogle af de væsentlige fortrængninger, som hun har levet med i 60 år.

Fortællingen tager udgangspunkt i et lille provinssamfund i 1930'erne, hvor den 16-årige Ebba drømmer om at komme til England efter endt skolegang, men krigsudbruddet og det nazistiske hjem med en dominerende faderskikkelse sætter en stopper for det, og i stedet bliver det i en mindre by i Tyskland, hun møder den store verden og krigens gru som ung pige i huset.

Forfatteren tegner et bredt billede af de danske nazisters virke, hvad de stod for og om indbyrdes gnidninger i partiets forskellige grupperinger. Den rummer også ganske detaljerede omtaler af samarbejdspolitikken, som officielt rådede under krigen, og kovendingen efter krigen.

Efter et besøg hos forældrene, hvor den lille tyske dreng, hun er ansvarlig for, er med, træffer Ebba den beslutning, at hun vil tilbage og medvirke i plejen af sårede og syge. Forinden har hun under stærk påvirkning af faderen meldt sig ind i partiet, hvilket er en af de erindringer, hun fortrænger, indtil forfatteren konfronterer hende med dokumentation for det.

Lad det være sagt med det samme, hun bliver ikke på noget tidspunkt sygeplejerske, hverken i henhold til tysk eller dansk lovgivning. Under tysk Røde Kors' domæne får hun en kortvarig træning i nødhjælp, hygiejne m.m. og bliver hjælpesøster.

Krigens konsekvenser og manglen på sygeplejersker giver hende imidlertid opgaver, der rækker langt ud over det normale. Forfatteren er da også helt klar over dette, idet han tegner et ganske omfattende billede af de lazaretforhold og nødhjælpsstationer, som prægede situationen i Tyskland under krigen.

Ebba vælger at blive i Berlin, da byen, totalt smadret, falder til de sovjetiske styrker, hvilket får fatale konsekvenser for hende, men efter et relativt kort ophold som fange i Moskva kommer hun endelig til Danmark, hvor hun konfronteres med det danske retsvæsen for at have været i tysk tjeneste.

Hun bliver aldrig straffet, men får ved moderens og andre familiemedlemmers hjælp mulighed for at bygge en tilværelse op i Danmark.

Forfatteren giver selv udtryk for, at han ikke har villet sætte et minde om de danske nazister, men derimod give et troværdigt og nuanceret indblik i, hvad der drev dette menneske.

Bogen er, trods den lånte sygeplejersketitel i titlen, værd at læse for den almindeligt historisk interesserede, og den rummer et godt noteapparat.

Af Kirsten Stallknecht, sygeplejerske.

God, men vanskelig

Kristina Sprove Askjær, Niels Hjortnæs og Peter Jakobsen

Erstatning inden for sundhedsvæsenet

Thomson Reuters Professional 2008
296 sider - 745 kr.

SY-2009-10%20(9)Jeg er vild med en god bog, også en god bog om faglitteratur. "Erstatning inden for sundhedsvæsenet" er den første samlede bog om dette emne, og den er god.

Reglerne for erstatning, både behandlingsskader og lægemiddelskader, blev samlet i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet. Denne lov trådte i kraft den 1. januar 2007.

Bogen indeholder en gennemgang af kapitlerne 3-6. Ud over gennemgangen er der rigtig mange illustrative eksempler på den praksis, der har udformet sig gennem patientforsikringen.

Bogen indeholder den nye lov, de tidligere love om patientforsikring og lov om erstatning for lægemiddelskader. Der er register, der angiver sammenhæng mellem tidligere lov og nuværende lov. Der er et langt register vedrørende doms- og praksisoversigt.

Som sygeplejerske mener jeg, at man skal være mere end almindeligt interesseret i erstatning inden for faget for at få udbytte af denne bog. Er man det, er dette Bogen på området. Jeg mener, at det er en fordel at have viden om emnet, men tilgangen er vanskelig her.

Er man nysgerrig på, hvad loven dækker, og på hvilke områder patienter kan få erstatning, kan man holde sig til indholdsfortegnelsen, oversigten over kapitlerne og eksemplerne.

Bogen henvender sig til alle, der arbejder med problemstillinger på området, sagsbehandlere, advokater, patientvejledere.

Af Lene Gredal, cand. jur., specialeansvarlig sygeplejerske, ansat på Medicinsk Afdeling P7, Horsens Sygehus.

Vi kan ikke være for grundige i forebyggelsen af fejlmedicinering

Iben Lovring, Vivi Brandt  Rasmussen, Lene Ørskov Reuther, Gesche Jürgens og Hanne Rasmussen

Farmakologi, medicingivning og sygepleje

Nyt Nordisk Forlag
Arnold Busck 2009
404 sider - 399 kr.

SY-2009-10%20(1)Nyt Nordisk Forlag har sendt en længe ventet opdatering af en central bog på det sundhedsvidenskabelige område på markedet. De nye forfattere har lavet en gennemgribende revision, og også titlen er relevant ændret, så sygeplejen og professionen betones i endnu højere grad.

Dette er en styrkelse, idet bogen især henvender sig til studerende på sygeplejerskeuddannelsen. Bogens sygeplejeafsnit er disponeret efter nøgleordene i sygeplejerskens virksomhedsområde: At udføre, at formidle, at lede og at udvikle sygepleje.

Således er der afsnit relateret til at udføre medicingivning, formidlingsopgaver ved medicingivning samt ledelsesmæssige og udviklingsmæssige opgaver herved. Ved første øjekast måske lidt omstændeligt, men studerende har ofte brug for god præcisering af konkrete aspekter i opgaveløsningen. Det er et meget grundigt og nytænkt sygeplejeafsnit.

Også afsnittet om begrebet komplians fortjener min særligt positive kommentar. Alle afsnit er forsynet med referencer, hvilket styrker de studerendes bevidsthed om akademisk fundament og metode. Herudover er der prioriteret både et kort historisk perspektiv og et fint afsnit om naturmedicin.

Bogens farmakologidel er en generel gennemgang af nøgleord og begreber samt relevant lovgivning, præparatudvikling og markedsføring. Der indgår gode afsnit om farmakokinetik og farmakodynamik, interaktioner og bivirkninger. Den specielle farmakologi sætter fokus på hyppigt anvendte farmaka opdelt efter ACT-klassifikationen, som de studerende vil møde i medicinskabene. Indholdet i dette afsnit vil være en introduktion, idet opslag via internet hurtigt bliver foretrukket og er den mest anvendte metode for systematisk research.

Med henblik på forebyggelse af fejl medtager bogen et mindre afsnit om medicinregning, som betoner grundlæggende forhold: SI-systemets enheder vedrørende mængde og volumen, regnemetoder og formler. For nogle vil dette lyde overflødigt på et bachelorniveau, det viser sig dog i praksis, at rigtig mange studerende har endog meget svært ved disse naturvidenskabelige udfordringer. Bogens sidste afsnit: Et sæt konkrete regneopgaver (inkl. løsninger) relateret til forskellige praktiske situationer (dispenseringsformer) og særligt udfordrende scenarier (pædiatri, neonatal- og intensivafdelinger), vurderer jeg derfor absolut som en styrke. Vi kan ikke være for grundige i forebyggelsen af fejlmedicinering.

Bogen, som har stor stoftrængsel, er meget tæt skrevet med meget lille margen, hvilket gør det vanskeligt at tilføje personlige noter. Desuden er fremhævelser og pædagogiske faktabokse få, og kursiveringerne er svage, men der er gode anatomiske tegninger og forklarende fotos. Som opslagsbog er den overskuelig, tydelig og nem at håndtere.

Af Ole Bjørke, lektor, sygeplejerske SD, MEd. sundhedspædagogik, ansat på Sygeplejerskeuddannelsen Herlev, Professionshøjskolen Metropol.