Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Marte Meo som metode til kompetenceudvikling

Indlægget henvender sig til ledere, som ønsker at udvikle medarbejdernes kompetencer. Det beskriver et konkret projekt og anbefaler brug af Marte Meo til at styrke medarbejdernes kompetencer.

Sygeplejersken 2009 nr. 12, s. 44-45

Af:

Connie Sixhøj Crone, sygeplejerske

Erfaringerne fra et udviklingsprojekt i Hillerød Kommune peger på Marte Meo som en konkret metode til medarbejderudvikling med udgangspunkt i hverdagen.

Det var fra projektets start tanken at tage udgangspunkt i det konfliktfyldte samspil og den svære kommunikation med beboere med kognitive svækkelser. Undervejs blev det tydeligt, at metoden ikke blot forbedrede samspillet mellem medarbejderen og den demente, men også styrkede såvel medarbejderes som elevers kommunikation og samspil, hvad enten det er nogle, de skal hjælpe, undervise eller samarbejde med.

I løbet af projektet blev der i alt lavet 10 cases, hvoraf de syv blev gennemført på Birgittehjemmet.

  • En Social- og sundhedshjælperelev peger på Marte Meo som et vigtigt læringsredskab i forhold til at gennemføre uddannelsen.
  • En medarbejdergruppe har lært bedre at se borgerens initiativer. De anvender ofte det, de har lært i forhold til andre borgere.
  • En social- og sundhedshjælper lærte at se en beboer på en helt ny måde. Metoden har generelt øget hendes refleksionsevne.
  • En medarbejdergruppe har arbejdet med deres kommunikation. De ved nu, hvad der virker godt i deres indbyrdes kommunikation.
  • En social- og sundhedshjælper har fået styrket sin faglige selvtillid og sin relation til en afatisk borger.
  • En praktikvejleder er blevet bedre til at lytte og mere sikker i sin rolle som underviser.
  • Daglige, voldsomme episoder omkring en udadreagerende borger med hjerneskade er ophørt. Personalet peger på Marte Meo som midlet, der fik dem til at se, hvad de skulle gøre.

Evaluering via spørgeskema

Der er blevet udleveret spørgeskemaer til medarbejderne. Efter 1½ års projektperiode kan 25 ud af 26 anbefale, at man bruger Marte Meo i ældreplejen. 25 ud af 26 ser en mulighed i at anvende Marte Meo ved kommunikationsproblemer mellem dem og beboerne eller mellem dem og andet personale.

20 ud af 26 oplever i høj eller i nogen grad, at Marte Meo har styrket deres kommunikation med kollegaer.

21 ud af 26 oplever i høj eller i nogen grad, at Marte Meo kan øge deres arbejdsglæde.

Marte Meo betyder "ved egen kraft," hvilket skal forstås sådan, at alle mennesker indeholder potentialer for udvikling. Metoden har en anerkendende tilgang. Bag metoden ligger et udviklingssyn, som bl.a. beskrives i Daniel Sterns udviklingsteorier.

I projektet er det især blevet tydeligt, hvilket anvendeligt læringsredskab Marte Meo er i en hverdag i ældreplejen. Det, der giver udvikling og læring på kommunikations- og samspilsområdet, kan bl.a. forstås i lyset af Knud Illeris' læringsteorier:

  • Indhold: At medarbejderne selv definerer, hvilket problem eller hvilken situation de ønsker hjælp til at forbedre. Der er fokus på dét, medarbejderen selv gør, som virker forbedrende på samarbejdet. Relevant teori knyttes specifikt til videoklippene.
  • Drivkraft: At medarbejderen af sig selv ved at se sig selv på videoklip kan gøre mere af det, der får hans/hendes samspil og kommunikation til at udvikle sig.
  • Samspil og integration: At læringen i videosupervisionen omhandler medarbejderens virkelighed og det samspil, der er på hans/hendes arbejdsplads, i den aktuelle vagt sammen med de mennesker, som er en del af den konkrete situation.

Anbefaling

Marte Meo er en konkret og anerkendende metode til udvikling af medarbejdernes personlige ressourcer i forhold til samarbejde og kommunikationsfærdigheder. Det er en metode og en tænkning, der kan passe ind i den helt almindelige hverdag på et plejecenter.

Connie Sixhøj Crone er uddannelseskonsulent i uddannelsessektionen, Hillerød Kommune.
Hanne Jensen er udviklingssygeplejerske på Birgittehjemmet, Hillerød