Sygeplejersken 2009 nr. 22, s. 67-69

Til glæde for nyslåede forældre

En god start - en dvd-guide til jeres nye liv med barn
Bata​viaforlag
for 199 kr.

SY-2009-22-66aFor et par år siden udgav samme forlag "Barn på vej" henvendt til vordende forældre. Denne dvd er næste kapitel i føljetonen, omend vægten stadig hælder mod den vordende eller meget nybagte familie. Etablering af amning, rytme, hyppighed, ammestillinger og sutteteknik er behandlet grundigt. Det fremgår tydeligt, at amning er et håndværk, der skal læres. Der er rynker i panden på den nybagte mor, som på filmen har sit barn ved brystet første gang, og hun giver sig lidt.

Der er gode råd om flaskegivning henvendt til de mødre, som ikke kan/ønsker at amme. Der vises teknik, og hvordan det er muligt at give sit barn en god kontakt under flaskegivningen.

De almindelige spørgsmål, som forældre har inden og i starten af forældreskabet, er behandlet, gråd, uro, trøst, søvn, kontakt og stimulation. En ung far fortæller, hvordan han oplevede sin kone som gravid, hvordan det var at stå ved siden af, da hun havde veer og skulle føde, og hvordan han oplevede at se sit barn komme til verden. En mandeforsker giver sit syn på, hvordan farrollen har ændret sig igennem de sidste år. En ung mor til to små børn fortæller, hvordan hun forvalter både forældreskabet og det at være kone/kæreste.

"Jeg vil gerne leve med min kæreste til døden os skiller, men det kræver hårdt arbejde, og det går ikke af sig selv," siger hun og giver eksempler på, hvordan hun og børnenes far holder gang i kærestelivet.

Margrethe Brun Hansen fortæller om barnets psykologiske udvikling og omsorgen og respekten for barnet.

"Børn får i dag meget af den synlige omsorg, men i en travl hverdag kan det knibe med den usynlige. Den usynlige omsorg er nærværet, og at barnet bliver set og læst, som det barn det er."

Mange kommende og nyslåede førstegangsforældre vil have glæde af denne dvd, der som medie har den fordel, at den kan deles og ses sammen og i bidder alt efter aktualitet. Indholdet er i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens vejledninger, og kompetente fagpersoner står for formidlingen. Den er behageligt fri for at være belærende eller glansbilledglitrende, men er meget realistisk i sin fremstilling og tilgang. Der er vist billeder af usikre forældre, som prøver at trøste deres urolige barn og en koncentreret mor, som lægger sit barn til brystet første gang. Forældreskab er noget, som skal læres.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske i Furesø Kommune.

Uhøjtidelig teori til mellemlederen

Anders Stahlschmidt

Førstehjælp til feedback - giv andre noget at vokse af

Gyldendal Business 2009
178 sider - 225 kr.

SY-2009-22-67aFeedback er ikke noget, man giver en sjælden gang under særlige omstændigheder. Feedback er lige så vigtigt for menneskets mentale liv, som tandbørstning er for tændernes sundhed, derfor skal det gives dagligt. Denne bog er skrevet som en hjælp til alle, der godt vil kende forskel på god og dårlig feedback.

At give feedback læres ved at øve sig og få sine egne erfaringer. Generel feedback, hvor ordene "du er aldrig," eller "du er altid" indgår, er nytteløs feedback, der virker lige så effektivt som at sparke til en bil, der er gået i stå, for at få den til at køre igen. Forfatterens metode til god feedback er ikke ny, det er den assertive metode, hvor feedback-giveren først fortæller om de faktuelle oplevelser, der ligger til grund for feedbacken, derefter fortæller han om de følelser eller tanker, oplevelsen vækker i ham, og til sidst om de ønsker, han har i forhold til ændring af den andens adfærd.

Bogen rummer mange gode eksempler på situationer fra arbejdslivet, hvor feedback har været med til at gøre en forskel. Eksemplerne er overvejende beskrevet ud fra, hvordan lederen giver feedback. Forfatteren ser feedback som et nødvendigt redskab for lederen til at fremme personalets potentiale og skabe ansvarlige medarbejdere. Han foreslår, at lederen skal føre logbog over den feedback, han giver, for senere at evaluere effekten og derved blive mere præcis i sin feedback. Forfatteren redegør for relationens og den gensidige tillids betydning for, at en feedback modtages og forstås i den ånd, den bliver givet. Hvis der ikke er tillid og gensidig respekt imellem de mennesker, der giver feedback til hinanden, vil budskabet sjældent blive forstået.

Bogen er skrevet i et fortællende og lettilgængeligt sprog og rummer mange fine eksempler og historier, der underbygger budskabet. Forfatteren fortæller engageret og inddrager flere forskellige teorier, som forklarer roller, relationer, mennesketyper og forsvar i forhold til feedback. Bogen kan være en god hjælp til mellemlederen, som godt vil udvikle sine evner til at give feedback og vil have teorien på plads på en sjov og uhøjtidelig måde.

Af Berit Fekkes, psykoterapeut, MPF og sygeplejerske.

Salamifiskebuddingrumpe - et liv med Tourettes

Pelle Sandstrak

Mr. Tourette og mig

Det Schønbergske Forlag
2009
452 sider - 269 kr.

SY-2009-22-68aDen sidder endnu i kroppen på mig, selvom det er nogen tid siden, jeg læste bogen. Beskrivelsen af uroen, der kribler som nyudklækkede vårfluer. Ordene, bevægelserne og ritualerne, der presser på og vokser i intensitet og form. Og ikke mindst den altdominerende impulsivitet, der fører forfatteren ud i tragikomiske situationer.

Pelle Sandstrak beskriver i dagbogsform, hvordan det meste af hans liv har været præget af Tourettes syndrom. I de tidlige skoleår i form af uro og ritualer, der nærmest er leg, men langsomt udvikler sig til handlinger, der ikke lader sig styre. Pelle står barfodet i sneen med blikket fikseret skråt op på den Boeing 747, der er på vej ind over den lille nordnorske by, hvor han bor. Støvlerne har han stillet, så de ligner flyskroget, mens snørebåndene er arrangeret som vingerne på den Boeing, hvis brummen for ham altid varsler en potentiel risiko for tanker om flystyrt og ulykke for hans familie og byen.

Senere kommer ordene, der popper ud af munden på ham: Stormmåge, salamifiskebuddingrumpe.

Hurtigt ændrer hans åbne tilgang til omverdenen sig til en tiltagende bevidsthed om, at der er noget, der er anderledes, noget der ikke umiddelbart kan standses med viljens kraft. Opfattelsen af at være klovn og forkert tager over.

Tourettes syndrom er ikke en tilstand, man kender til sidst i halvfjerdserne i Norge. Pelles forældre forsøger at forstå og støtte deres søn. De søger konstant efter en forklaring. De støder på en artikel om Tourettes af neurologen Oliver Sacks og konsulterer en førende psykiater, der uden evne til at lytte hurtigt forklarer symptomerne som paranoid personlighedsforstyrrelse. Reaktionen på artiklen, faderen har medbragt, er: "Tourettes" Nej, det har vi ikke her!"

Det skærer i hjertet at læse om ekspertens afvisning og den betydning, det får for Pelles liv som ung og voksen. Samtidig er det en vigtig påmindelse til alle os, der repræsenterer systemet og sidder med definitionsmagten, om altid at være lyttende og åbne for nye tanker og forståelser.

Anden del af bogen beskriver Pelles ungdom, hvor han i håb om bedring flytter til Oslo. Symptomerne forværres i grotesk grad, og hans forsøg på at skjule dem mislykkes. Han må stoppe sin uddannelse og isoleres socialt. Tvangstrækkene når uanede højder og fordriver ham fra hans værelse for i en periode at leve i en gammel udtjent bil.

Hans store ønske om samvær og evnen til at bevare drømme for fremtiden hjælper ham igennem, og bogen er en beskrivelse af et usædvanligt menneskes umådelige vilje og styrke til at klare sig. Lykkeligvis møder Pelle som voksen fagfolk, der kender til Tourettes og kan hjælpe ham til behandling.

Den meget ærlige og personlige beretning gør bogen til et vigtigt supplement til den faglitteratur, der allerede findes om emnet, men kan også læses som en beretning om, hvordan håb og udholdenhed kan påvirke omgivelserne og være med til at udvikle selvværd og en helt usædvanlig styrke.

Af Lone Monsen, sygeplejerske i børne- og ungdomspsykiatrisk speciallægepraksis i Rødovre.

Målgruppe og omsorg savnes

Kirsten Gotfredsen
Forebyggelse af aggressiv -adfærd - hos ældre i plejebolig
Munksgaard Danmark 2009
152 sider - 148 kr.

SY-2009-22-68bBogen har fokus på, hvordan plejepersonale kan og skal medvirke til at forebygge aggressiv adfærd - hos ældre i plejebolig. Det empiriske materiale, som bogen bygger på, er spinkelt, så måske kan bogen inspirere til yderligere forskning.

Bogen er vellykket derhen, at den indeholder en række konkrete forslag til, hvordan plejepersonale kan forebygge aggressiv adfærd, bl.a. gennem viden om diagnostiske årsager til adfærden i form af demens, delir eller depression. Hvordan disse dia­gnoser har betydning for adfærden, illustreres gennem praksisbeskrivelser. På den ene side vurderes praksisbeskrivelserne at være en af bogens styrker, da de eksemplificerer forfatterens forståelse af problematikken. På den anden side kan de problematiseres, fordi de altid vil være baseret på subjektive fortolkninger.

I et sygeplejefagligt perspektiv kunne man ønske sig, at forfatteren havde beskæftiget sig med to forhold. For det første at være mere præcis ift. målgruppen, da plejepersonale kan forstås bredt. Sygeplejerskers viden om demens, depression og mentalt svækkede ældre er en del af uddannelsen til sygeplejerske, og derfor er der måske ikke så meget ny viden at hente for sygeplejersker. Undervisende sygeplejersker inden for det gerontologiske felt kan dog med fordel inddrage bogens bilag, som er handlingsrettede redskaber.

Plejepersonalet kan anvende disse skemaer til at undersøge og registrere, om der er tale om aggressiv adfærd i plejesituationer for derved at belyse, hvad man som plejepersonale skal være opmærksom på, i fald den ældre har en adfærd, der stiller særlige krav.

For det andet kunne forfatteren med fordel have inddraget omsorgsbegrebet, f.eks. som det er udlagt af Kari Martinsen, som et led i det at arbejde forebyggende med aggressiv adfærd, så den mentalt svækkede ældre trods sin adfærd oplever sig imødekommet.

Af Helen Frost, cand.cur., uddannelseskonsulent, ansat ved University College Sjælland, Center For Videreuddannelse.