Ømhed, langsom sanselighed og kærtegn har høj værdi hos ældre

Ditte Trolle

Sex efter 50

- Kærlighed, krop og kultur i en moden alder

Forlaget Elven 2012
ISBN 978-87-995480-0-3

SY-2013-06%20anm1Bogen beskriver det modne menneskes sexliv og den forandring i seksualiteten, der kommer med alderen, og den giver gode råd om, hvordan man bevarer et godt og aktivt sexliv, selv om man er oppe i årene. Den svenskfødte gynækolog, Ditte Trolle fra universitetshospitalet i Århus, kommer godt rundt om emnet på en letlæst, underholdende og oplysende måde. Der er historisk tilbageblik på især kvinders lyst eller mangel på samme. Der er tankevækkende interview med såvel danske som udenlandske ældre om deres aktuelle sexliv og beskrivelse af den tabuisering, som ældres sexliv stadig er omgærdet af mange steder i verden - trods seksuel revolution for mange år siden. Forfatteren kommer med gode eksempler på hvordan kultur, tro og moral påvirker sexlysten. Hvem vidste f.eks.,  at japanske kvinder er nogle af dem, der nyder sexlivet mindst, mens svenske og danske ældre nyder det mest?

Ditte Trolle gennemgår forskellige hormoner og signalstoffer, der påvirker sexlysten og beskriver endvidere en række sygdomme og deres indvirkning på sexlivet. Hun prøver også at indkredse, hvad der er i spil, når samfundet lukker øjnene for ældre menneskers seksuelle behov. Her er der en lille opsang til læger om, at de må smide noget af blufærdigheden og tale med deres ældre patienter om sexlivet såvel som aldersskavankernes og medicins påvirkning af selvsamme. Det er specielt her, at bogen fagligt er interessant for sygeplejersker. Inddrager vi denne del af livet hos modne og ældre patienter i tilstrækkelig grad? Ditte Trolle har et befriende naturligt og samtidig nuanceret syn på seksualitet.  Ømhed, langsom sanselighed og kærtegn kan have højere værdi end penetration for ældre i deres sexliv.

Af Vibeke Hejgaard, sundhedsplejerske og sygeplejevejleder Obstetrisk Klinik Rigshospitalet

En rodet omgang ny, samlet viden om senfølger

Christoffer Johansen

Kræft -senfølger og rehabilitering

Hans Reitzels Forlag 2013

558 sider – 450 kr.

ISBN 9788741255958

SY-2013-06%20anm2Rehabilitering og kræft blev for første gang nævnt i Kræftplan I, der udkom i 2000. Siden er der kommet yderligere to Kræftplaner, og endelig udkommer den første bog på dansk, som præsenterer viden om kræft, rehabilitering og senfølger. Bogen er redigeret af nyudnævnt professor i senfølger hos kræftpatienter, Christoffer Johansen. Som advarsel skriver han i forordet:

”Det er ikke en homogen, letlæselig, lige ud ad landevejen-bog. Den er kantet, har ikke samme start på kapitler, indeholder ikke sammenlignelige informationer og har slet ikke en lærebogs velpolerede og afstemte forløb. Det er med vilje, den ser sådan ud.”
Årsagen er, at viden på området kræft, senfølger og rehabilitering er forskellig. Jeg må tilslutte mig forordet, det er en rodet omgang, men del II af bogen om senfølger er absolut værd at læse, uanset om man er ny eller erfaren indenfor rehabilitering og håndtering af senfølger hos kræftpatienter.

Bogen udgøres af tre dele. Første del beskriver kræftsygdomme og behandling. Her burde redaktøren, uanset forordets helgardering, have strammet op både på anvendelse af referencer og krav til, at forfatteren berører rehabilitering og senfølger, hvilket ikke er tilfældet i kapitlet om f.eks. prostatakræft. Andre kapitler f.eks. om bryst-, hovedhals- og blodkræft giver et opdateret overblik over behandling, senfølger og rehabilitering, så man forstår, at funktionsevne, fysiske, psykosociale og eksistentielle begrænsninger og senfølger afhænger af, hvilken kræftsygdom og behandling den enkelte har modtaget.

Har man basal indsigt i kræftsygdom og behandling så gå direkte til bogens anden del, som er den mest interessante og bibringer ny, samlet viden om senfølger, f.eks. om unge og kræft, intimitet og smerter. De fleste forfattere formår her at beskrive og kombinere viden og samtidig koble denne til de problemstillinger, som kræftpatienter oplever, og give forslag til løsninger, som både professionelle, patienter og pårørende kan gøre brug af.  Det kan dog undre, at emnet træthed (fatigue), ikke har et selvstændigt kapitel, og at der ikke er flere sygeplejersker som forfattere, idet flere har udarbejdet ph.d.-projekter om de senfølger, som kræft medfører for hverdagslivet.

Bogens sidste del omfatter øjebliksbilleder med rehabilitering af kræftpatienter fra hhv. praksissektor, rehabiliteringscenter Dallund samt to kommuner. Som ansat i hospitalsregi undrer det mig, at rehabilitering her ikke er med, når forløbsprogram for rehabilitering og palliation begynder ved diagnosetidspunktet ved bl.a. behovsvurdering, hvilket flere specialer aktuelt arbejder med.

Bogen henvender sig til professionelle, men det angives, at den også kan læses af patienter og pårørende. Dette gælder dog ikke alle kapitler, f.eks. kapitlet om stråletarm, som diskuterer den manglende viden og mulige årsagssammenhænge helt ned på celle- og enzymniveau. Målgruppen taget i betragtning ville det være hensigtsmæssigt, at emnet medinddragelse og patienternes eget perspektiv på senfølger og rehabilitering indgik i bogen.

Af Lise Bjerrum Thisted, Kræftrehabiliteringssygeplejerske, MKS, Rigshospitalet

En god facilitator, hvad er det?

Lars Borgmann & Michael Stig Ørbech

Velfungerende grupper og team

- grundbog om facilitering i organisation og ledelse

Hans Reitzels Forlag 2013

336 sider - 325 kr.

ISBN: 9788741255767

SY-2013-06%20anm3Som sygeplejerske har jeg gennem de senere år oplevet et samfund og sundhedsvæsen i forandring. Der stilles store krav om fleksibilitet, effektivitet, om besparelser samt omstrukturering. Mange nye tiltag søsættes bl.a. i forhold til kliniske retningslinjer, standarder i henhold til DDKM og krav om dokumentation.

Alt sammen med stigende intensitet når audit og akkreditering truer forude for efterfølgende at gå i glemmebogen igen.
Hvad kan vi gøre for at fastholde og udvikle de tiltag, der iværksættes, for at engagere medarbejdere og arbejde på en gang effektivt og resultatorienteret og samtidig bevare motivation og engagement?
De spørgsmål er jeg optaget af at blive klogere på.

I bogen ”Velfungerende grupper og team” oplever jeg, at der gives en god indsigt i, hvad der skal til for at få et team til at arbejde og fungere på bedste vis, implementere nye tiltag samt takle de mange udfordringer, som vi møder i vores kliniske praksis. Det handler et langt stykke af vejen om at skabe ejerskab, medarbejderinddragelse og om at være en god facilitator.

Bogen henvender sig i høj grad til personer med ledelsesansvar, men er også brugbar for projektledere, proceskonsulenter og HR ansvarlige. Der gives, udover en grundig gennemgang af hvad rollen som facilitator består i, også en række meget konkrete, jordnære og brugbare værktøjer om alt, fra hvordan man afholder et konstruktivt og engageret personalemøde til planlægning og afholdelse af temadage, håndtering af modstand ved forandringsprocesser og konflikthåndtering.

Det er tydeligt, at bogens to forfattere har et solidt kendskab til organisationsudvikling, procesarbejde og teamfacilitering ikke bare på det teoretiske plan, men også i praksis, og de formår at formidle det på en letforståelig og meget motiverende facon.

Af Sygeplejerske Sara Bodekær Clausen, Klinik for Liaisonpsykiatri, Afdeling for Specialfunktioner, Psykiatrien i Region Sjælland

Find guldkorn her, hvis du arbejder med udsatte børn

Edith Montgomery, Sidsel Linnet

Børn og unge med flygtningebaggrund - anbefalinger til professionelle

Hans Reitzels Forlag 2012

140 sider – 200 kr.

ISBN 9788741257044

SY-2013-06%20anm4Edith Montgomery har i mange år beskæftiget sig med traumatiserede børn og unge med flygtningebaggrund. Sammen med cand. psych. Sidsel Linnet har hun samlet resultaterne af sin mangeårige forskning i en lille kompakt bog.

”Hensigten med denne bog er at omsætte forskningsresultater til praktisk brug til gavn for de mennesker, forskningen handler om”, skriver forfatterne i forordet. Traumatiske oplevelser af krig, vold og forfølgelse påvirker børn, men ikke nødvendigvis på en entydig måde. Undersøgelserne, som bogens anbefalinger er baseret på, udfordrer den traume-diskurs, som anskuer en implicit sammenhæng mellem en traumatisk oplevelse og en efterfølgende psykisk reaktion.

De oplevelser, som børn og unge har før og under flugt, kan give alvorlige psykiske problemer, men også de sociale og menneskelige forhold, som familierne lever under efter ankomsten til Danmark, har betydning for børnenes trivsel og udvikling. Børnene lever ofte, ikke kun med de oplevelser, de selv har med i bagagen, men også med familiens. Mange har forældre, som har været udsat for tortur, og som har fysiske og psykiske men, der præger familiens og børnenes dagligdag og trivsel. STROF- modellen er en model, der kan bruges i en socialpædagogisk indsats til at mindske følgevirkninger og bedre livsomstændigheder hos børn og unge, som har været udsat for traumatiske oplevelser, som præger deres hverdag.

S står for struktur, T for tale og tid, R for ritualer, O for organiseret leg og F for forældrestøtte. Bogen er skrevet i et lettilgængeligt sprog. De mange cases letter læsehastigheden og bruges til at illustrere baggrundsteksten. Efter hvert kapitel er oplistet en række anbefalinger til målgruppen, som er de professionelle, der arbejder med børn og unge med flygtningebaggrund. Bogen har dog ikke kun appel til denne snævre gruppe. Alle, som arbejder med udsatte børn, unge og deres familier, vil kunne finde guldkorn. Der er et fint lille kapitel om bogens teoretiske forankring, hvor der kort redegøres for socialkonstruktionisme, agens og resiliens. Et lidt længere kapitel beskæftiger sig med den professionelle hjælper i arbejdet med mennesker i en svær situation. Her er gode argumenter for vigtigheden af supervision. Nyttige at have på lager i en tid med spareiver.

Af Hanne Lindhardt, MSA, sundhedsplejerske i Furesø Kommune