Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Anmeldelser

Sygeplejersken 2014 nr. 11, s. 46-48

Et bud på en offensiv uddannelsestænkning

Anm_innovationHanne Kathrine Kallesøe & Lars Bergholdt
Innovation i uddannelse og profession
Frydenlund 2014
208 sider – 299 kr.

Af Eva Hoffmann, lektor, UC Syddanmark, Sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg.

Det siges, at ”Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran”. Hanne Kathrine Kallesøe og Lars Bergholdt kommer i den grad foran, når de med bogen ”Innovation i uddannelse og profession” åbent deler ud af deres viden om innovation og deres erfaringer med at omdanne traditionel uddannelse til en uddannelse, der er baseret på et innovativt grundlag. 

Et bud på en offensiv uddannelsestænkning, som har sit afsæt i forfatternes erfaringer fra pædagoguddannelsen ved UCL, men som i høj grad kan overføres og bruges også i sygeplejerskeuddannelsen og i sygeplejeprofessionen i øvrigt. Kort fortalt er bogens budskab, at uddannelse baseret på kreativitet, innovation og foretagsomhed er et kvalificeret bud på den fremtidige udvikling af velfærdssamfundets professioner. Verdens foranderlighed og behovet for en generel styrkelse af Danmarks konkurrenceevne kalder på en mentalitetsændring både hos de studerende, i uddannelsessystemet og i professionerne generelt.

Trods bogens ærlige formidling af også mere udfordrende erfaringer med omdannelsen til offensiv uddannelsestænkning så er tonen i bogen særdeles optimistisk og inspirerende. Det lykkes således til fulde for bogens forfattere at nå i mål med deres ambition om at få læseren til at tænke ”Hvad nu hvis …” og dermed motivere til forandringer i egen organisation. I et velafbalanceret, velformuleret og troværdigt mix præsenteres det teoretiske fundament side om side med konkrete bud på metoder og øvelser, som kalder på at blive anvendt i læserens egen virkelighed. Bogen er i sandhed både en vigtig debatbog og i lige så høj grad en håndbog, som bør findes på ethvert lektorkontor på landets professionshøjskoler, ude i praksisfeltet samt i de studerendes bogsamlinger.

Til dem, som vil udvikle sygeplejen

Anm_omsorgsetikCharlotte Delmar, Astrid Lauberg & Birgith Pedersen (red.)
Omsorgsetik i klinisk sygepleje – den gode, kloge og rigtige sygepleje
Klim 2014
276 sider – 299 kr.

Af Rita Nielsen, klinisk sygeplejespecialist, Diakonissestiftelsens Hospice på Frederiksberg.

Ud fra bogens titel tror man, at det er en lærebog i etik, men i stedet er det en række artikler, der beskriver sygeplejeforskning i Aalborg. Det er samme fornemmelse som at få en mundfuld hvidvin, som man troede var vand. I første omgang skuffes man og spytter det ud, men i næste omgang kan vinen nydes og smage langt bedre end vand.

Omdrejningspunktet er et fælles sygeplejefagligt forskningsprojekt med omsorgsetikken som kerneværdi, der er blevet til i et samarbejde med udviklingssygeplejersker i forskellige afdelinger og Forskningsenheden for Klinisk Sygepleje ved Aalborg Universitetshospital.

Efter et kort indledende kapitel, hvor der fortælles om projektets baggrund og proces, følger gennemgangen af ikke mindre end 13 forskellige projekter, der alle har til formål at styrke den kliniske sygepleje baseret på omsorgsetiske handlinger.

Der er f.eks. omtale af et projekt, hvor man har undersøgt sygeplejerskens personlige kundskabers betydning for relationen til patienten, og et andet, hvor det drejer sig om pårørendes oplevelser ved overflytning af patienten fra intensivafdeling til sengeafsnit. I alle 13 projektbeskrivelser er der gjort rede for både formål, metode, analyse og konklusioner, og der er en fyldig referenceliste efter hvert kapitel.

Bogen er et godt eksempel på, at man kan nå langt ved at gå sammen om at forske og udvikle. Ligeledes viser hele tanken, at det lønner sig at lade klinikken arbejde sammen med forskningen. Det er et eksempel til efterfølgelse. Derfor er bogen velegnet til alle klinikere, der har lyst til at udvikle, ligesom den for studerende kan være en kilde til inspiration, idet bogen sammentænker sygeplejens filosofi, teori og metoder.

 Bogen er en bog om etik, men den går vejen omkring rigtige undersøgelser for at vise, hvordan den gode, kloge og rigtige sygepleje kan finde sted til gavn for patienter og pårørende. Vin smager bedre end vand.

 

Om at overvinde behandlingsmodstand

Anm_drik-med-maadeBjarke Larsen
Lær at drikke med måde – et effektivt alternativ til at blive afholdende
Forlaget Presto 2014
217 sider – 299 kr.

Af Lene Bjerregaard, ph.d., adjunkt, Center for Klinisk Alkoholforskning, Klinisk Institut, Syddansk Universitet.

Drikker du for meget? Eller synes dine nærmeste, at du gør? Stop i tide og lær at nyde alkohol, så den ikke ødelægger livet for dig og dine nærmeste.

Tonen er opmuntrende og anerkendende. Forfatteren, journalisten Bjarke Larsen, tager udgangspunkt i sit eget liv med storforbrug af alkohol og i de konsekvenser, det har haft for ham i forholdet til familie, arbejde og venner.

Han tager os med på sin egen vej fra erkendelse af at have et storforbrug, overvinde sin behandlingsmodstand og arbejde med mere grundlæggende problemer og strukturer i sin personlighed til et liv med kontrolleret brug af alkohol.

Målet med bogen er at dække det hul, der efter hans mening er blandt de etablerede alkoholbehandlingstilbud. Målgruppen er storforbrugere, som ikke er fysisk afhængige af alkohol, men på vej ind i et massivt, behandlingskrævende forbrug, og som kan hjælpes til at drikke mindre med relativt få midler.

I Danmark er der i gennemsnit 8.000 danskere i alkoholbehandling om året. Det er hovedsageligt personer, der er blevet fysisk afhængige af alkohol, og som har behov for ekspertbehandling. Der er ca. 140.000 danskere, der er fysisk afhængige af alkohol, så det er en meget lille del af dem, der har behov for behandling, der får det.

En periode med total afholdenhed vil for nogle være motiverende og nogle gange en forudsætning for at nedsætte sit forbrug på længere sigt. Formålet er ikke afholdenhed, men at lære at nyde alkohol ved at kontrollere sit forbrug og acceptere, at man som tidligere storforbruger har behov for at forholde sig kritisk til sit drikkemønster og forbrug resten af livet. Forfatteren er inspireret af den amerikanske organisation Moderation Management, der hjælper medlemmerne med at lære at drikke med måde. Bogens citater og cases stammer fra debatfora på organisationens hjemmeside og gengiver erfaringer fra personer, der vil lære at drikke med måde.

Det er en god idé at blande cases med fakta, men disse citater virker stereotype, måske fordi de er fra en amerikansk kontekst.

Bogen er velskrevet og informativ – den gennemgår den foreliggende viden om alkohols virkning og bivirkning samt behandlingsformer og præsenterer en række tests, som anvendes i den etablerede alkoholbehandling til vurdering af alkoholmisbrug.

Læseren bør udfylde testene og forholde sig til resultaterne. Derved får hun en pejling på, om og evt. i hvilken grad hun er afhængig af alkohol; og om hun med sandsynlighed kan lære at drikke med måde. Det handler om at tage stilling til sit eget liv, sit alkoholforbrug og gøre sig bevidst om konsekvenserne ved det ene valg fremfor det andet. Samtidig kan man lære at regne sin egen promille ud og beregne, hvor meget en genstand er. De færreste forholder sig til, at en genstand vin kun fylder 12 cl.

Bogens metoder kan hjælpe med at afdække og tackle de situationer, hvor man kan fristes til at drikke for meget, og eksemplerne kan hjælpe med at sætte grænser for eget forbrug og forebygge tilbagefald.

Bogen er i 2. udgave opdateret med et afsnit om medafhængighed, de nyeste statistikker, links og hjemmesider. Bogen er en selvhjælpsbog. Den direkte relevans for sygeplejen kan derfor diskuteres, men indirekte giver bogen et udmærket indblik i alkoholstorforbrug.

Følg opskriften og få succes

Anm_tryksaarSusan Bermark og Britta Østergaard Melby
Tryksår
Munksgaard 2014
210 sider – 295 kr.

Af Aase Fremmelevholm, tryksårssygeplejerske,Odense Universitetshospital.

 Endelig en bog om tryksår, som er skrevet af danske sygeplejersker. En bog, som er meget anvendelig i disse år, hvor der i alle regioner er meget fokus på forebyggelse af tryksår inspireret af Patientsikkert Sygehus.

Bogen henvender sig til plejepersonale med kun lidt viden om tryksår og er især nyttig, fordi vejledningerne er beskrevet i detaljer, som var de en opskrift. Hvis man følger disse, vil der helt sikkert komme et godt resultat ud af det. Vi bliver taget ved hånden og ført gennem anatomi og fysiologi og tips til praksis og med flotte billeder til illustration af det beskrevne. 

Bogen vil være brugbar i ethvert afsnit som opslagsbog, og den anvender de internationale retningslinjer fra den europæiske organisation European Pressure Ulcer Advisery Panel (EPUAP). Indholdsfortegnelsen giver tydelige anvisninger på, hvor man skal slå op, hvis der er et område, man gerne vil opdateres på. Afsnittet om aldersforandringer i huden vil for mange tilføre ny viden om, hvor vigtigt det er at have fokus på ydre faktorer, som kan påvirke huden. Her kunne det have været ønskeligt, at der var beskrevet noget om, hvad brugen af vaskeservietter kan medføre af fugtskader, hvis ikke man sørger for, at huden er helt tør, inden der gives en ble eller underbukser på. Det er veldokumenteret, at viden ikke gør det alene, så afsnittet om implementering kunne godt have indeholdt lidt mere om, hvordan man kan ændre rutiner og adfærd og som forandringsagent skaffe sig ledelsesopbakning. Inddragelse af patienten i egenomsorg er et område, som kunne have været levnet et par ord. Især når der politisk er lagt op til, at der ikke må være hospitalsforårsagede tryksår i 2014, og anvendelsen af tryksårspakken lægger op til risikovurdering af alle samt dagligt hudtjek.


Kort nyt om bøger


Mette Døssing Cooper, Jens Døssing, Bjørn Døssing
Naturskolens giftige planter. Billedbog for de yngste. Pas på dig
Naturskolens forlag 2014.
112 sider – kan rekvireres mod en forudbetaling på 250 kr. + porto 49 kr. på plant13@plant-et-trae.dk

Min søster kom som ganske lille ind med en ærtebælg og sagde, at hun havde spist sådan en. Desværre var det frugten fra en guldregn, så min mor reagerede hurtigt. Sygehus, aspiration og en søster, som ikke nåede at blive syg eller det, der er værre. 
Pegebogen fra Naturskolen viser fotografier af ca. 100 giftige planter, bl.a. guldregn, og meningen er, at et barn hurtigt kan vise sine voksne, hvad det er, hun eller han har fortæret, så de voksne kan reagere, hvis der er tale om en lidt giftig, giftig eller meget giftig plante.

Bogen er pædagogisk opbygget, har et fint indeks og bliver i denne tid sendt gratis ud til samtlige folkeskoler i landet. Men skadestuer og lægehuse bør overveje at have et eksemplar stående, så man hurtigt kan bestemme, om barnet har spist alpeviol eller azalea, som er henholdsvis giftig og lidt giftig.

William Miller, Stephen Rollnick
Den motiverende samtale. Støtte til forandring
2. udgave Hans Reitzels Forlag 2014.
556 sider – 450 kr.

De fleste sygeplejersker har hørt om den motiverende samtale. Flere forfattere har skrevet om den i bog- og artikelform, men nu er det muligt at læse det originale værk, der er på godt og vel 500 sider.  Her bliver i detaljer gjort rede for, hvordan en professionel kan hjælpe en patient eller klient til at identificere og mobilisere sine værdier og mål og dermed støtte personens motivation for forandring. Definitionen på den motiverende samtale eller MI (Motivational Interviewing) lyder med lægmands sprog: ”Den motiverende samtale er en samarbejdsbaseret samtalestil rettet mod at styrke en persons egen motivation og selvvalgte forpligtelse til forandring.”

Den første udgave af bogen udkom i 1991 og blev ikke oversat til dansk. Den ny udgave er, som de to tidligere, forskningsbaseret. Den indeholder mange eksempler på dialoger og nyttige opsummeringer af hovedpunkter, og den er let at læse.

Lis Møller
Professionelle Relationer
Akademisk Forlag 2014. 360 sider – 349 kr.

Den professionelle og patienten er ligeværdige, selv om de i den konkrete situation ikke er ligestillet. Det er et af bogens budskaber. Målgruppen er alle, som har professionel kontakt med andre mennesker, det kan f.eks. være læger, sygeplejersker eller lærere. Professionen er ikke afgørende, det er derimod samspillet og relationen med andre mennesker. Bogens 11 kapitler har f.eks. titler som ”Ligeværd, asymmetri og det ubevidste i relationen”, ”Gode relationer og mentalisering” ”Privat og professionel – det samme menneske” og ”Den professionelles forventninger”.