Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Studerende i praksis: Håndspålæggelse lindrer smerter

På 6. semester oplever en sygeplejestuderende en patient med behov for alternativ behandling. Patienten beder den sygeplejestuderende om at lindre sine smerter gennem healing.

Sygeplejersken 2014 nr. 2, s. 12

Af:

Bitten Bjarhof, sygeplejestuderende

Low_healing-hand_sy2014-02-12
Foto: Søren Svendsen
Dagen starter med en kort rapport, hvor vi får information om en patient, som har pådraget sig et brud. Vi fordeler opgaverne imellem os og planlægger dagen.

Da jeg kommer til patienten indlagt med brud, observerer jeg, at patienten er smerteforpint. Patientens smerter er kraftige, og efter VAS-score konstaterer jeg, at jeg må spørge vejleder om udlevering af smertestillende medicin til patienten.
Patienten ønsker ikke medicin, men beder mig om at lægge mine hænder på bruddet. Jeg forklarer, at jeg ikke er sikker på, at det vil afhjælpe smerteproblematikken, hvortil patienten svarer ”det er jeg sikker på.”

Jeg prøver nok en gang at forklare, jeg gerne vil hente noget smertestillende. Patienten afviser igen og spørger, om jeg ikke vil lægge mine hænder på bruddet. Herefter oplyser patienten, at ”det er, fordi dine hænder kan heale, og det vil føre til smertelindring.” Jeg går i panik; healing, det er der vist ikke videnskabeligt bevis på!

Samtidig er der kollegaer på stuen. Hvad vil de tænke, når jeg skal forklare, at jeg healer? Mine tanker er mange, hvad skal jeg stille op? Er det fagligt korrekt? Må jeg det? Hvad tænker kollegaerne, og kan jeg forklare, at jeg lindrer smerter på en alternativ måde? Jeg beslutter mig for at efterkomme patientens valg, og efterfølgende argumentere for min beslutning.

Efterfølgende må jeg forklare kollegaerne, hvad der hændte. Her står jeg med mindst erfaring og beretter, at patienten finder, at jeg kan heale og har lindret smerterne med mine hænder. Der bliver stille, flere kollegaer måber med et skævt smil på læberne. Jeg er glad for, at jeg gennem uddannelsen har lært, at jeg skal argumentere fagligt. Jeg argumenterede med bekendtgørelsen til professionsbachelor i sygepleje, som bl.a. anfører, at sygeplejersken skal lindre og behandle, samt at sygeplejersken via Sygeplejeetiske Retningslinjer er forpligtet til at respektere patientens ret til valg og fravalg.

Jeg blev respekteret, og den atypiske og lærerige situation blev herefter ikke omtalt. 

Er du sygeplejestuderende, og har du oplevet en situation, hvor du lærte noget af en patient, en pårørende eller en fagperson i sundhedssektoren, så skriv til os. Send din historie til jb@dsr.dk  Den må højst fylde 2.000 tegn uden mellemrum. Du får 500 kr., når din historie bliver bragt i Sygeplejersken.