Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Når studerende ikke kan regne den ud

Problemer med medicinregning kan afhjælpes, hvis undervisningsstedet aktivt screener de sygeplejestuderende og tilbyder undervisning i matematik, viser et projekt fra VIA University College, Sygeplejerskeuddannelsen i Randers.

Sygeplejersken 2014 nr. 4, s. 62-63

Af:

Conny Madsen, sygeplejerske, cand.scient.san., SD, lektor

Sygeplejestuderende har gennemgående besvær med medicinregning, og det udgør en risiko for patienternes sikkerhed (1). Mangelfulde matematikfærdigheder kombineret med at skulle levere korrekte besvarelser påvirker i høj grad de studerendes præstationer i medicinregning.  Den eksisterende litteratur om emnet viser, at flere sygeplejestuderende ikke har de matematikkompetencer, som er forudsætningen for at kunne beherske medicinregning.

På verdensplan vurderes det, at 1-6 pct. af befolkningen lider af dyskalkuli (2). Der bør skelnes mellem talblindhed forstået som mangel på medfødte evner til at håndtere tal/mængder og matematikvanskeligheder forstået som besvær med at leve op til de forventede matematikfærdigheder med baggrund i neurologiske/psykologiske/sociologiske/didaktiske faktorer (2).

Forekomsten af studerende med funktionsnedsættelser (dysleksi, dyskalkuli og dyspraksi) skønnes til 10 pct. på de videregående uddannelser (3).

På VIA University College, Sygeplejerskeuddannelsen i Randers, gennemførte vi et projekt mhp. at afdække antallet af studerende med matematikvanskeligheder gennem en matematiktest samt at udvikle tiltag, der kunne medvirke til at gennemførelsesprocenten i den planlagte studieaktivitet i medicinregning på modul 10 blev øget, så ≥ 50 pct. af de studerende gennemførte i første forsøg.

Der blev identificeret 11 studerende med matematikvanskeligheder ud af de 205 testede; dette svarer til en forekomst af studerende med matematikvanskeligheder på 5 pct. Der er således god overensstemmelse mellem forekomsten af dyskalkuli på verdensplan og det, vi gennem den anvendte matematiktest har fundet på Sygeplejerskeuddannelsen Randers. Studerende, der identificeredes med matematikvanskeligheder, blev tilbudt faglig vejledningssamtale og i denne sammenhæng gjort bekendt med tilbud om screening via Specialpædagogisk støtte.

Andelen af studerende, der gennemførte studieaktiviteten i første forsøg på modul 10, blev øget fra 28 pct. til 63 pct.
 Der er ikke oplevet modstand eller frafald begrundet i, at man skal beherske medicinregning; tværtimod udtrykkes stor tilfredshed med tiltagene, se boks 1. Indsatser, der medvirker til at fremme studerendes kompetencer indenfor medicinregning, vil derfor på sigt kunne medvirke til at øge patientsikkerheden i klinisk praksis.

Udtalelser fra sygeplejestuderende, som blev undervist i matematik

En studerende sagde: ”Jeg følte virkelig, der blev taget hånd om mig, og jeg fik den støtte, jeg havde brug for, så jeg kunne bryde ud af den mur, jeg havde bygget op omkring regning.”
En studerende udtrykker det på følgende måde ”at få selvtilliden tilbage i forhold til matematik. At føle, at jeg kan finde ud af det for første gang i mange, mange år.”

En studerende udtalte: ”Jeg ville ønske, at jeg havde fået brudt den barriere, jeg havde overfor tal tidligere i min uddannelse. Det har været hårdt nærmest at skulle tage det hele fra en ende af så langt henne i ens uddannelse. Jeg synes, at det er rigtig godt, at sygeplejestuderende nu får tilbudt hjælp til medicinregning så tidligt i uddannelsen.”

En studerende udtrykte det således: ”I fik arrangeret et møde med en matematikkonsulent, som screenede mine færdigheder indenfor regning samt skrev en rapport til mig, og I fik mig på et undervisningshold i matematik – jeg følte virkelig, der blev taget hånd om mig, og jeg fik den støtte, jeg havde brug for.”

Conny Madsen er lektor på VIA, University College,Sygeplejerskeuddannelsen Campus Randers. E-mail: cmad@viauc.dk

Litteratur

  1. Patientombuddet, Sekretariatet for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Sammenfatning af nævnets praksis vedrørende Medicinhåndtering i sygeplejen 2009-2012. København: Sundhedsvæsenets Patientklagenævn; 2012.
  2. SFI; Talblindhed. Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. København 2013.
  3. Wray J, Aspland J, Taghzouit J, Pace K. Making the nursing curriculum more inclusive for students with specific learning difficulties (SpLD): Embedding specialist study skills into a core module. Nurse Educ Today 2012;33(6):602-7.