Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken - 2014 - 4

Download
Sygeplejersken_2014_04 - magasinforsiden

I HVERT NUMMER

Historisk: Fra slagtehus til topmoderne operationsstue

I begyndelsen af 1900-tallet skulle sygeplejersker både yde sygepleje ved operationer, assistere lægen og stå for rengøring og oprulning af gazebind. I februar 2014 indviede Kolding Sygehus en ny højteknologisk operationsstue, hvor hygiejne, arbejdsmiljø og patientsikkerhed er tænkt ind til mindste detalje.

5 faglige minutter: Et CV skal have næring

Nogle af ansøgningerne skulle igennem en strygerulle først, fordi de var foldet tre-fire gange og puttet i en alt for lille kuvert. På CV’et var der ingen tegn på eller beviser for, at kurser, temadage, workshops eller andet havde optaget sindene.

Tema om arbejdsmiljøet på akuttelefon 1813

Pionerånd holder sygeplejerskerne på 1813 oppe

Sygeplejerskerne på Region Hovedstadens akutberedskab 1813 har siden 1. januar 2014 været med til at skrive Danmarks-historie. Sygeplejersken har fulgt én af sygeplejerskerne, som fortæller om presset fra borgere med høje forventninger, kritik i medierne og krav om korte svartider.

Nødkald fra 1813

Sygeplejerskerne på Region Hovedstadens akuttelefon 1813 oplever, at ledelse og politikeres store fokus på ventetider blokerer for, at de kan få løst deres arbejdsmiljøproblemer.

Hvorfor 3 minutter?

Sygeplejersken har spurgt lederen af Den Præhospitale Virksomhed i Region Hovedstaden, Freddy Lippert, og regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), hvordan de ser på sygeplejerskernes arbejdsmiljøproblemer.

Dansk Sygeplejeråd på sagen

Kredsformand Vibeke Westh fortæller her om, hvad Dansk Sygeplejeråds Kreds Hovedstaden har gjort for at hjælpe sygeplejerskerne på akuttelefonen 1813 i den hårde opstartsfase

Røde tal stresser

ARBEJDSMILJØ. Indenfor 3 minutter. Det er målet for, hvor hurtigt borgerne skal kunne komme igennem, når de ringer til den sygeplejerskebetjente akuttelefon 1813 i Region Hovedstaden.

Faglig information

Når studerende ikke kan regne den ud

Problemer med medicinregning kan afhjælpes, hvis undervisningsstedet aktivt screener de sygeplejestuderende og tilbyder undervisning i matematik, viser et projekt fra VIA University College, Sygeplejerskeuddannelsen i Randers.

Patientklager er en skjult gave

​Et dialogmøde imellem en klageindehaver og personalet på medicinsk afdeling er et nyt redskab, der skal bedre kontakten mellem parterne og tilføre nye kompetencer til det sundhedsfaglige personale. Der er fokus på historie, meningsskabelse og kommunikation under dialogmødet.

Fag

Kræftpatienter med lav social status bliver tabt på gulvet

Patienter med lav social status udvikler hyppigere kræft og har dårligere chance for at overleve. Det skal sygeplejersker være bevidste om og indrette deres samarbejde med patienterne efter, når det gælder information, hjælp og støtte i konkrete behandlings- og rehabiliteringsforløb.

Gruppeforløb gavner patienter med Alzheimer

Mennesker med en kronisk sygdom kan have glæde af at mødes med ligestillede. På den baggrund etablerede to specialistsygeplejersker et gruppeforløb for yngre patienter med Alzheimers sygdom. Gruppeforløbet blev justeret undervejs og er afviklet to gange med succes. Hensigten er at gøre det nemmere for patienterne at sige ja tak til andre tilbud fra primær sektor fremover.

Oversættelse af et smertescoringsredskab til nyfødte

Smerter hos børn på en neonatalafdeling bør vurderes ved hjælp af standardiserede redskaber med evidens for validitet og reproducerbarhed. På den baggrund satte en gruppe sygeplejersker sig for at oversætte et valideret redskab fra engelsk til dansk. Artiklen beskriver den systematiske fremgangsmåde, gruppen fulgte.

Baggrund

Fremtidens operationsstue er fnugfri og støjsvag

På operationsgangen på organkirurgisk afdeling, Kolding Sygehus, blev personalet i 2012 opmærksomme på dårligt arbejdsmiljø, der bl.a. skyldtes afdelingens ældre operationsstuer. I dag står en helt ny stue klar, hvor der fra gulv til loft og i alle detaljer er tænkt arbejdsmiljø og patientsikkerhed. Fremtidens operationsstue er både fnugfri, støjsvag og skridsikker.

Teori og praksis

Dokumentation kan udvikle praksis

En undersøgelse af dokumentationspraksis på Sygehus Nord afslørede store individuelle forskelle på kvaliteten af dokumentationen og holdningen til at dokumentere. På baggrund af undersøgelsen indeholder artiklen anbefalinger for en fremtidig introduktion og oplæring i dokumentation og for faglig brug af dokumentation som et redskab til uvikling af sygeplejen.