Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Røde tal stresser

ARBEJDSMILJØ. Indenfor 3 minutter. Det er målet for, hvor hurtigt borgerne skal kunne komme igennem, når de ringer til den sygeplejerskebetjente akuttelefon 1813 i Region Hovedstaden.

Sygeplejersken 2014 nr. 4, s. 20-21

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

1813-logo
Attribution 
Foto: Per Gudmann
Sygeplejersken har besøgt akuttelefonen for at beskrive, hvordan sygeplejersker kan rådgive og visitere de borgere, som ringer ind med spørgsmål om sundhed.

Akuttelefonens popularitet fra dag 1 betyder, at sygeplejerskerne har travlt og må tage ekstra vagter.

De gule og røde svartider, når de ikke kan følge med, opleves som et pres. Det ambitiøse 3-minuttersmål risikerer at blokere for, at sygeplejerskerne kan få løst deres arbejdsmiljøproblemer.

Læs i dette tema om sygeplejerskers faglige arbejde på 1813 og om deres haltende arbejdsmiljø.