Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

På job: Mobilapp giver ekstra tryghed efter fødslen

Barselsafdeling D2 i Svendborg har udviklet en mobilapp, som giver familierne let adgang til råd og informationer om de første syv dage efter fødslen.

Sygeplejersken 2015 nr. 2, s. 50-51

Af:

Kirsten Bjørnsson, journalist

(Foto øverst) Sygeplejerske Karin Kofod Christensen demonstrerer barselsafdelingens mobilapp for Hanna Wang, der venter sit tredje barn. Foto: Nils Lund Pedersen.

Hannah Wang regner med at skulle føde hjemme på Ærø, men hun er indlagt på OUH’s barselsafdeling D2 i Svendborg til en rutineundersøgelse. Derfor benytter sygeplejerske Karin Kofod Christensen lejligheden til at vise hende den mobilapp, som afdelingen har udviklet til forældre med et nyfødt barn.

Paajob_2
Karin Christensen og de fleste andre sygeplejersker i afdeling D2 har en internationalt anerkendt uddannelse som ammevejleder.
Foto Nils Lund Pedersen.
Appen indeholder de informationer, som afdelingen har erfaring for, at nye forældre spørger efter, og dækker emner som amning, barnets gråd og signaler, morens krop efter fødslen, genoptagelse af sexlivet m.m. Mange af teksterne indeholder link til videoklip, f.eks. teksten om hud- og navlepleje, hvor videoklippet viser, hvordan man skal holde barnet, når man bader det.

”Forældrene er glade for at have informationen samlet på ét sted og i et medie, de er vant til at bruge,” siger Karin Christensen. Appen er foreløbig kun til iPhone eller iPad, men familier, der ikke selv har en af delene, kan låne en iPad med hjem i syv dage.
I de første fire døgn modtager forældrene hver 12. time en besked om, hvad de kan forvente af deres barn. Andet døgn efter fødslen får de f.eks. at vide, at nu skal deres dreng eller pige normalt die mindst seks-otte gange i døgnet, tisse to-tre gange og have afføring mindst en eller to gange.

Endelig giver appen forældrene mulighed for at sende en chat-besked til afdelingen med spørgsmål og tvivl, og de kan vedhæfte billeder, f.eks. af et udslæt eller en navle, der bløder. I dag er det Karin Christensen, der går med chat-telefonen, som skal tjekkes hver fjerde time.

Paajob_3
Ella spiser lige knap nok, så hun får ekstra mælk, som hendes mor har malket ud.
Foto Nils Lund Pedersen.
Færre opkald
Generelt oplever sygeplejerskerne, at færre forældre ringer med spørgsmål, efter at appen er taget i brug.

”Til gengæld har vi skullet lære at rådgive skriftligt,” siger Karin Christensen.

”Men hvis problemet ser ud til at være komplekst, beder vi forældrene om at ringe.”

For sygeplejerskerne i barselsafdelingen udgør information og vejledning en stor del af arbejdet. Der er meget, der skal informeres om i løbet af den korte tid, familien er i afdelingen, normalt op til 24 timer, når fødslen har været ukompliceret.
”Og samtidig er vi udfordret af, at de både kan være trætte efter fødslen og er nået til et helt nyt sted i deres liv,” siger Karin Christensen.

”Vi gør meget ud af at guide og rådgive i de konkrete situationer, der opstår, for det får familierne mere ud af end generel information. Men der kan stadig være ting, man glemmer, eller bare ikke har hørt. Med appen er familierne bedre rustet, når de går hjem, for jo flere måder man får tingene ind på, jo bedre.”

Din bedste oplevelse med en familie for nylig?

”En meget ung familie havde haft en lidt hård fødsel. Barnet var taget med sugekop og virkede umiddelbart ikke interesseret, da det blev lagt til brystet. Moren sagde så, at hun egentlig ikke vidste, om amning var noget for hende. Men vi fortalte, at uanset hvad, så var det godt med hud-mod-hud-kontakt. Og at det var godt at massere brysterne for at stimulere mælkeproduktionen. Det ville hun alligevel gerne prøve, og lidt efter lidt vågnede barnet op. Da den mor gik hjem, var hun fuldt ammende.”