Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Inddragelse gav succes

Sundhedsplatformen er nået til Psykiatrien i Region Hovedstaden, og på Psykiatrisk Center i Ballerup har inddragelse af personalet i forberedelsen gjort implementeringen til et fælles projekt. Det har givet fælles succes.

Sygeplejersken 2017 nr. 8, s. 30-31

Af:

Britt Lindemann, journalist

2017-8-tema-neonatal5

Psykiatrien i Region Hovedstaden implementerer Sundhedsplatformen. Det er første gang, det bevæger sig udenfor somatikken. Sygeplejerske og superbruger Line Cramer havde forventet at have travlt fra morgenstunden på andendagen af implementeringen, men bortset fra hendes lillaklædte kollegaer, der summer rundt, så ligner det en helt almindelig tirsdag på Psykoterapeutisk Ambulatorium.

”Selvfølgelig har der været travlt i går, da alle skulle på systemet første gang, men alle har været virkelig positivt indstillet overfor processen,” fortæller Line Cramer og forklarer:

”Ledelsen har været gode til at tage ansvaret for de fælles beslutninger, men stadig sørget for, at alle blev inddraget. Det betyder, at det hurtigt er blevet et fælles projekt, hvor ingen sidder alene med sine frustrationer.”

Netop det fælles projekt er noget, Line Cramer vender tilbage til igen og igen, og man fornemmer tydeligt, at personalet på Psykoterapeutisk Ambulatorium har givet hinanden den støtte og opbakning, der nu giver implementeringen medvind.

”Selv i går, hvor der var begyndervanskeligheder i forhold til login og adgange, så var alle meget tålmodige og positivt indstillede, og de fleste af os var helt høje, da vi gik hjem. Vi var simpelt-
hen så lettede over, hvor nemt det gik,” griner Line Cramer. Hun lyder, som om hun stadig er lidt høj.

3 gode råd
  1. Gør det til et fælles projekt
  2. Ledelsen skal tage ansvar for fælles beslutninger
  3. Hold ud, imens det er kaotisk – det skal nok blive bedre 

Frygten inden

Sundhedsplatformen har hidtil kun været rullet ud på somatiske afdelinger, og den amerikanske version har krævet en del tilretninger for at kunne anvendes i den danske psykiatri. Det arbejde har sygeplejersker og læger siddet med de seneste tre år, så den version af Sundhedsplatformen, der er gået i luften 20. maj, er bedst muligt tilpasset ift. det daglige arbejde.

Vicedirektør i Region Hovedstadens Psykiatri, Peter Treufeldt, peger på, at et samlet system under alle omstændigheder vil fungere meget bedre end de 30 forskellige systemer, Sundhedsplatformen erstatter.

”Dels giver Sundhedsplatformen et bedre overblik, og dels giver det virkelig gode muligheder for at involvere patienterne mere i deres eget forløb, når de selv er til stede, imens der indtastes oplysninger om dem i systemet” siger han.

Et nyt samlet system er også med til at give udviklingsmuligheder, der ikke var tidligere, da nogle af systemerne simpelthen var blevet så gamle, at de ikke længere kunne opdateres. 

”Nu er det basisudgaven, vi kører med, men allerede til november vil de første opdateringer og forbedringer komme. Og det her er netop et system, der hele tiden vil skulle og kunne udvikles af det sundhedspersonale, der arbejder med det. Det tror jeg bliver rigtig spændende,” siger Peter Treufeldt.

Forberedelse er altafgørende

Fordi Sundhedsplatformen er så patientfokuseret, så er der mange funktioner, der først er mulige at tilgå, når patienten er tjekket ind. Overalt på de lange gange hænger der påmindelser netop om, at patienter skal huske at tjekke ind i receptionen. Selvom den officielle start på sundhedsplatformen for Psykoterapeutisk Ambulatorium var mandag den 22. maj, så havde de allerede tyvstartet lidt og forberedt en arbejdsgang, der sørger for, at patienterne ikke får mindre tid til terapi. 

Men det gælder i det hele taget, at personalet er gået til det nye system med en indstilling om, at det kunne og skulle blive godt. 

”Det overordnede billede er positivt. Alle har arbejdet målrettet og seriøst, både i forberedelsen, og nu hvor vi er gået i luften. Der er nogle, der er skeptiske og vi ser frem til at systemet bliver videreudviklet, men vi får det til at fungere og går positivt til opgaven,” fortæller tillidsrepræsentant Helle Thorhus.

I de sidste dage op til at Sundhedsplatformen fastlagde ledelsen to dage, hvor alt personalet var fritaget for ambulante patienter blev trukket ud, så personalet sammen kunne forberede sig på det nye system. Det har også været med til at skabe en positiv stemning i fællesskabet.

Title
  • Hvad var udfordringen?
    ”Det har været udfordrende at jonglere med det kliniske arbejde, imens jeg også passede uddannelse til superbruger. Der har jeg måttet tage jahatten på og gøre det, der skulle gøres, for at få det til at løbe rundt.”
  • Hvad var det sværeste?
    ”At patienter har skullet vente længere, fordi jeg er taget ud til kurser og superbrugerfunktioner.”
  • Hvad er du stolt af?
    ”Når der sidder 25 topfrustrerede sygeplejersker i et undervisningslokale, og jeg har kunnet hjælpe dem til at forstå, hvordan systemet virker.”

”I små grupper lavede vi guides til de situationer, vi kunne se, vi ville komme i, og så gik vi helt ned i detaljer, ”først skal du trykke der, så markere dér”. På den måde vidste alle, at de kunne håndtere de udfordringer, der måtte komme, hver gang de stod overfor en første gang,” fastslår Line Cramer og fortsætter:

”Så selvom jeg er superbruger, så blev problemløsning også et fælles projekt.”

Forandring er ikke farligt

Et stort, rødt udråbstegn dukker op på en it-skærm på psykoterapeutisk ambulatorium. Sundhedsplatformen er meget tydelig, så når f.eks. den vigtige samtykkeerklæring mangler, eller hvis man klikker på noget, som man ikke har adgang til, så bliver skærmen hurtigt fyldt af et rødt udråbstegn. Selvom superbruger Line Cramer ikke føler sig som ekspert i Sundhedsplatformen, så ved hun dog nok til at berolige sine kollegaer.

”Det er et it-system, vi kan ikke slå patienterne ihjel ved at trykke på noget forkert!” griner hun.

For Line Cramer er forandringer hverken forbundet med noget farligt eller truende, men ikke alle er så fortrolige med it, at overgangen til et nyt system går uden bekymringer. Og hvad nu med patienterne, imens et nyt it-system skal køres ind, og alting tager længere tid?

”Det har været meget frustrerende for en del kollegaer at miste så meget kontrol. De gik hjem herfra og var habile i de systemer, vi havde, og så kom de tilbage mandag morgen og var novicer. Alligevel gik alle hjem efter første dag og var lettede,” fortæller Line Cramer. 

2017-8-tema-neonatal

TEMA: PROBLEMATISKE PLATFORME

En belastning for arbejdsmiljøet’. Sådan beskriver sygeplejerske og arbejdsmiljørepræsentant Søren Eckhardt processen med at implementere IT-systemet Sundhedsplatformen på Neonatal klinikken på Rigshospitalet. Nu kan sygeplejerskerne i Region Hovedstaden gøre status over en turbulent IT-tid; Inddragelse og tid til oplæring, er afgørende for at undgå stress, fejl og frustrationer.