Nu bygger hun IT-løsninger

Dorthe Rasmussen bruger dagligt sin uddannelse som sygeplejerske, når hun bygger digitale kommunikationsløsninger til bl.a. sygehuse og plejehjem rundt om i verden for it-virksomheden Imatis.
En stor del af Dorthe Rasmussens arbejde består i at sidde ved computeren og bygge it-løsninger, der kan opfylde de behov, de enkelte kunder har.
Foto: Nikolaj Linares
Dorthe Rasmussen, 50 år
  • Bor i Næstved med sin mand
  • De har to voksne børn og et barnebarn
  • Uddannet fra sygeplejeskolen i Næstved i 1992
  • Har tidligere arbejdet mange år inden for ortopædkirurgien
  • Har flere uddannelser – bl.a. diplomuddannelse i pædagogisk og klinisk vejledning samt en master i humanistisk sundhedsvidenskab
  • I dag ansat som klinisk applikationsspecialist ved Imatis

Har du tænkt over, hvordan de kliniske overblikstavler på sygehusene er blevet udviklet? Eller selvindtjekningssystemer i ambulatorier? Hvem der har sikret, at de er tilpasset behovene for netop det sundhedspersonale og de patienter, der er der?

Hos den norske it-virksomhed Imatis, der laver forskellige typer af sådanne it-løsninger, er det bl.a. sygeplejersker. Og en af dem er danske Dorthe Rasmussen fra Næstved. Hun er klinisk applikationsspecialist og tager ud til kunder og finder ud af, hvad det præcis er, de har brug for, når først salgsfolkene har lavet en kontrakt.

”Jeg læser kontrakten igennem. Ser på, hvad det er for et projekt, hvad målet er, og hvem jeg skal tale med,” fortæller Dorthe Rasmussen.

Og så tager hun ud til kunden.

”Det er noget af det bedste ved jobbet. At være ude hos kunderne. Og reflektere sammen med dem om deres problemstillinger. Hele processen med at vi er hér nu, og vi vil gerne derhen, og hvordan vi kommer det? Det kan jeg godt lide,” smiler Dorthe Rasmussen.

Kender klinisk praksis

Det er også her, hun bruger sin sygeplejefaglige baggrund.

”Jeg forstår jo deres kliniske praksis, fordi jeg selv har været en del af det. Så når de siger, at de har den her problemstilling, så har jeg en idé om, hvordan man kan løse det med vores systemer,” siger Dorthe Rasmussen.

”Jo flere kunder jeg har igennem, jo mere erfaring får jeg med at finde de rigtige løsninger. Det er nogle af de samme problemstillinger, jeg ser, og jeg kan spille ind med ting, de måske ikke har været opmærksomme på.”

Til en it-løsning i hjemmeplejen kunne hun f.eks. spørge:

”Hvis I gør det her, har det så betydning for jeres ruteplanlægning? Eller kan den her proces med at få hentet medicin på apoteket influere på andre ting? F.eks. lægen, der skal udskrive medicinen. Eller hvis recepten er udløbet?”

”Jeg kender deres verden og kan stille nogle spørgsmål, som kan få dem til at reflektere over deres behov,” forklarer Dorthe Rasmussen.

Fagligt opdateret

Hun sørger for hele tiden at holde sig opdateret om, hvad der sker på sundhedsområdet. F.eks. nyt fra Sundhedsstyrelsen eller politiske tiltag. Og er der nye faglige områder, som hun ikke selv har prøvet at arbejde med klinisk, undersøger hun alt om det.

”Ellers kan jeg ikke bygge en løsning til det. Og jeg er nødt til at sikre mig, at det, jeg laver, er korrekt, så vi ikke får utilsigtede hændelser,” siger Dorthe Rasmussen.

Når hun har fundet ud af, hvad kunden har brug for, tager hun hjem og bygger en it-løsning op med de redskaber, hun har i sin Imatis-it-værktøjskasse. Først i papirformat, hvor hun beskriver, hvad systemet kan, og præsenterer det for kunden. Derefter bliver det tilpasset og opbygget rigtigt. Så tilpasses det igen og testes, og til sidst underviser Dorthe Rasmussen kunderne i at bruge systemet.

”Som udgangspunkt arbejder jeg med det, vi har i værktøjskassen. Men hvis en kunde spørger efter en løsning, jeg ikke har, men som jeg kan se vil give mening i fremtidige løsninger, går jeg videre til vores udviklingsteam i Norge eller Vietnam og hører, om de vil se på det. Nogle gange får jeg svar allerede dagen efter med spørgsmål, om jeg vil teste det. Det er ret fascinerende,” smiler Dorthe Rasmussen.

Kunder i hele verden

Dorthe Rasmussens kunder findes over hele verden. Hun har lavet it-løsninger til bl.a. sygehuse, lægehuse og plejehjem i Canada, Australien, Schweiz og Norge. Og i Danmark, hvor eventyret startede for seks år siden.

Dengang havde Dorthe Rasmussen en stilling som udviklingssygeplejerske på Nykøbing F. Sygehus, hvor hun bl.a. skulle implementere kliniske overblikstavler fra Imatis. Det lagde kimen til det nye job. I 2013 blev hun headhuntet til at starte et nyt kontor op i Danmark og drive det for Imatis.

”Det var med blandede følelser, jeg sagde farvel til mit gamle job, hvor jeg havde det rigtig godt. Men jeg syntes, det var vildt spændende at være med til at udvikle de her it-løsninger, som jeg som udviklingssygeplejerske havde set løste mange af de udfordringer, vi havde ift. at gøre tingene mere effektivt,” siger hun.

Det blev et farvel til det offentlige sundhedsvæsen og goddag til en privat norsk virksomhed med en arbejdstid på 40 timer om ugen, fem ugers ferie og en minimal pension. Til gengæld var lønnen rigtig god.

”Jeg var på sluttrin i det offentlige. Så jeg ville ikke have kunnet stige meget mere. Og jeg fik forhandlet min pension op ved ansættelsen hos Imatis. Så selvom jeg timemæssigt arbejder en måned mere om året, så er timelønnen stadig langt bedre,” siger Dorthe Rasmussen, der peger på en anden fordel ved at være privat ansat.

”Jeg har mulighed for at forhandle min løn hvert år. Det er jeg god til. Og der er ikke noget loft. Så min løn er steget 2-3 procent hvert år, siden jeg startede.”

 

 

Emneord: 
Arbejdsmarked