Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Det er ikke rosenrødt det hele

Det er nu godt et halvt år siden, Rigshospitalet over en nat skiftede omkring 30 computersystemer ud med én samlet elektronisk patientjournal, Sundhedsplatformen. Sygeplejersken har besøgt Neonatalklinikken for at høre, hvordan det er gået.

Sygeplejersken 2017 nr. 8, s. 26-28

Af:

Marianne Bom, journalist

2017-8-tema-neonatal3

Barnet er lige blevet modtaget fra operation og har smerter. Det skal have morfin hurtigst muligt. De bekymrede forældre er fulgt med over på Neonatalklinikken, og alle tre har brug for opmærksomhed fra personalet. Men Sundhedsplatformen vil ikke lade ordinationen gå igennem som forventet. 

”I sådan en situation er det rimeligt hektisk at stå med en medicinordination i et system, man ikke kan få til at fungere. Vi valgte at holde fast i, hvad der var vigtigst. Derfor blandede vi medicinen og satte det op uden at dokumentere dispensering og administration i Sundhedsplatformen, inden medicinen blev givet. Senere gik vi så tilbage til skærmen for at afklare, om det var os som brugere, der ikke kendte arbejdsgangen, eller der var fejl i systemet,” fortæller Sanne Allermann Beck, der er klinisk sygeplejespecialist, cand.cur. og superbruger af Sundhedsplatformen på Neonatalklinikken på Rigshospitalet. 

Tips og tricks

De tre superbrugere fra Neontalklinikken har disse råd til andre, der skal i gang med en ny elektronisk patientjournal:

  • Uddannelse er vigtigt – både i det generelle system og i afdelingens specifikke funktionaliteter
  • Ledelsen skal være tydelig med krav, forventninger og løsninger til dokumentation samt være parat til at ændre arbejdsgange
  • Del viden, materialer og personale med lignende afdelinger på andre hospitaler
  • Hjælp hinanden med at holde modet oppe, og anerkend, at alle ikke har nemt ved it. Vær åben om, hvordan det går, og hvad der sker – f.eks. på ugentlige tavlemøder
  • Superbrugerne kan med fordel holde møder dagligt, hvor de får overblik over dagens udfordringer og fejlmeldinger; føre logbog over fejlmeldinger og løsninger; og udarbejde en mappe med lokale, opdaterede arbejdsgange for relevante funktionaliteter, så der altid er en manual at slå op i.

Episoden udfoldede sig kort tid efter overgangen til Sundhedsplatformen. Mange fejl i systemet er siden løst, men i dag seks måneder senere er der stadig jævnligt anledning til at lade sig stresse eller måske bare stille og roligt lægge en ekstra arbejdsindsats i den nye patientjournal, når noget ikke virker. Det beretter Sanne Allermann Beck, der sammen med arbejdsmiljørepræsentant Søren Eckhardt og tillidsrepræsentant Natalia Barrios Marino fortæller om udfordringer og løsninger i forbindelse med overgangen til Sundhedsplatformen.

”Sundhedsplatformen har været en belastning rent arbejdsmiljømæssigt. Der er meget tastearbejde, og det er vanskeligere at opnå overblik end før, så jeg har kunnet se på folk, at øjnene flaksede. Men vi lærer tingene stille og roligt hen ad vej,” siger Søren Eckhardt. 

Lang vej endnu 

De tre sygeplejersker er en del af en stab på 160 ansatte på Neonatalklinikken, der har plads til 33 børn. De vil under ingen omstændigheder tilbage til de gamle systemer, hvor de brugte tid på at logge ind og ud af flere systemer for at dokumentere sygepleje og se medicin,  blodprøvesvar, røntgenfotos og læse journalnotater. Men Sundhedsplatformen har ”udviklingspotentiale”, før den fungerer rigtig godt. Det er vanskeligt at danne sig et hurtigt overblik over en patient, fordi startbilledet viser mange værdier og valgmuligheder. Der skal bruges unødigt mange klik på at gennemføre dagligdags funktioner. Særligt medicinmodulet er tidskrævende og udfordrende. Der er også problemer med overgange, når patienter flyttes fra en afdeling til en anden. Desuden dukker der stadig nye overraskelser op. 

Smarte løsninger til at sikre kvalitet

Et af formålene med Sundhedsplatformen er at kvalitetssikre ved at registrere alle oplysninger tidstro – altså på tidspunktet, hvor hændelsen foregår – og det tager sygeplejerskerne på Neonatalklinikken imod med glæde. Vi går med Søren Eckhardt ind på en stue, og her skanner han med en lille håndholdt ”Rover” først stregkoden på barnets patientID og så på medicinlabelen for at sikre det rigtige match. En lignende arbejdsgang for modermælk benytter Natalia Barrios Marino et øjeblik senere, så hun er helt sikker på at udlevere den rette mælk til det rette barn.

Der er altså masser af potentiale i det nye system, hvis man holder fast i at rette fejl hurtigt og udvikle nye løsninger i tæt samarbejde mellem medarbejdere, ledere og it-personale måneder og år ud i fremtiden.

”Men det er ikke rosenrødt det hele. Vi har stadig mange klik og udfordringer, og vi har en kæmpe proces foran os med at udføre arbejdsgangsanalyser og indrette systemet efter, hvad der er smart at gøre i konkrete situationer,” siger Sanne Allermann Beck. 

2017-8-tema-neonatal4
Det er dyrebare dråber, der står på køl i mælkekøkkenet på Neonatalklinikken. Sygeplejerske Natalia Barrios Marino sikrer med ”Roveren”, at hun matcher mælk og barn korrekt. Et eksempel på en forbedring af kvaliteten som følge af Sundhedsplatformen.
Foto: Claus Bech
Vigtigt med tydelige planer

Hidtil har det i høj grad været personalet, der har indrettet sig på den nye patientjournal og ikke omvendt. Særligt lægerne og lægesekretærerne har fået nye arbejdsgange, og lægernes arbejdsmiljø er stærkt påvirket, siger Søren Eckhardt.

”Lægerne har fået mere at lave. Det påvirker også vores arbejdsmiljø, fordi vi oplever, at vi har en større afstand til dem. Før var vi mere sammen med dem omkring patienten. Jeg oplever, at de er trykkede. De har en stor opgave med de her ting,” siger han.

Personalet hjælper så vidt muligt hinanden og finder nye veje. F.eks. har man måttet indføre en ny procedure, når klinikken modtager og indlægger et nyt barn. 

”I den situation er der mange ting at gøre. Lægen står f.eks. og anlægger navlekateter, og sygeplejersken står ved barnet for at støtte samt introducere de nye forældre. Samtidig skal der registreres en masse i systemet for at komme i gang med at behandle og dokumentere. Derfor sørger vi nu for at få en tredje kollega ind til at hjælpe med Sundhedsplatformen, så vidt det overhovedet er muligt. På den måde kan lægen og sygeplejersken koncentrere sig om barnet og forældrene,” siger Sanne Allermann Beck.

Ledelsen har været tydelig med information om, hvilke funktioner der er prioriterede, og hvordan disse funktioner udføres i praksis klik for klik. Dermed ved personalet, hvornår arbejdet er gjort godt nok, og det kan mindske frustrationerne, siger tillidsrepræsentant Natalia Barrios Marino.

”Det har været helt essentielt, at ledelsen løbende har besluttet, hvilken dokumentation der er påkrævet i sygeplejerskernes arbejde. Det har været af stor betydning, at vi har fået udleveret papirer om det. Vi har helt ned i detaljen kunnet læse, hvilke felter vi som sygeplejersker skulle udfylde,” siger Natalia Barrios Marino.

Samarbejde på tværs af hospitaler 

En stor tak sender sygeplejerskerne til personalet på Gentofte og Herlev Hospitaler, der som de første blev kastet ud i Sundhedsplatformen. 

”De tog et system i brug, der slet ikke var klar, og de har i høj grad banet vejen for os. De har rettet mange fejl, og vi havde i en periode gavn af at have deres superbrugere med os her på klinikken,” siger Sanne Allermann Beck.

Nu er det så Rigshospitalets tur til at give erfaringer og tips videre til Amager og Hvidovre Hospitaler og hospitalerne i Region Sjælland. 

2017-8-tema-neonatal

TEMA: PROBLEMATISKE PLATFORME

En belastning for arbejdsmiljøet’. Sådan beskriver sygeplejerske og arbejdsmiljørepræsentant Søren Eckhardt processen med at implementere IT-systemet Sundhedsplatformen på Neonatal klinikken på Rigshospitalet. Nu kan sygeplejerskerne i Region Hovedstaden gøre status over en turbulent IT-tid; Inddragelse og tid til oplæring, er afgørende for at undgå stress, fejl og frustrationer.