Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Nyhed

Prisvindere har skabt kæmpe værdi for unge patienter

Et initiativ, som sikrer en tryg overgang fra børne- og ungeafdelingen og ind i voksenafdelingen, har vundet "Årets Patientoplevelse 2025", som uddeles Danske Regioner. Sygeplejersker spiller en vigtig rolle i at gøre en forskel for patienterne.

Publiceret: 

11. april 2025

Senest opdateret: 

11. april 2025

Af:

Anton Kjøller Alexandersen

aka@dsr.dk
Prisvindere fra patientprisen 67109286

Foto:

Danske Regioner. Sygeplejerske Tina Beck Guldager yderst til venstre sammen med resten af prisvinderne.

“Det gjorde en kæmpe forskel.” 

“Det havde en stor betydning, at man bare ikke lige pludselig kom over i en ny afdeling med nye læger, man skal kunne stole på.” 

Sådan lyder nogle af udsagnene fra unge patienter, som har været igennem en fælleskonsultation i deres overgang fra en børne- og ungeafdeling til voksenafdeling. Nærmere bestemt afdelingen for Hormon- og Knoglesygdomme på Aarhus Universitetshospital. 

Initiativet, der hedder “Fælleskonsultationer fysisk og virtuelt for unge, som led i et transitionsforløb”, har, som eksemplerne allerede viser, gjort en forskel for unge patienter. 

Og nu er folkene bag også blevet hædret for indsatsen. Initiativet har nemlig vundet “Prisen for Årets Patientoplevelse 2025”, som Danske Regioner og de fem regioner står bag.  

“Jeg er meget stolt og beæret over, at vi har fået prisen. For os er det også vigtigt, at den ære går videre til alle vores samarbejdspartnere, fordi dette initiativ kunne ikke lade sig gøre uden det store samarbejde, vi har på tværs af børne- og ungeafdelinger i Region Midtjylland og Region Nordjylland,” fortæller Tina Beck Guldager, der er udviklingsansvarlig sygeplejerske, til Sygeplejersken

Initiativet modtog prisen på Regionernes Politiske Topmøde, som fandt sted den 10. april 2025.  

“De unge har givet udtryk for, at det har skabt en kæmpe værdi for dem."

Tina Beck Guldager, sygeplejerske

Svær overgang fra barn til voksen 

Fælleskonsultationerne er implementeret omkring 2022 og er siden hen udvidet med et virtuel tilbud, når den unge skal overgå til Hormon- og Knoglesygdomme på Aarhus Universitetshospital fra andre hospitaler.  

Til selve konsultationen deltager den unge og den unges forældre eller andre pårørende, hvor de møder det nye behandlingsteam, som består af en læge og en sygeplejerske. Det kendte personale fra børne- og ungeafdelingen deltager også i fælleskonsultationen.  

“Vi møder hinanden og bliver præsenteret for hinanden. Den unge har mulighed for at fortælle om sig selv. Både om deres sygdomsforløb, tanker om forløbet i voksenafdelingen, men også om der er nogle særlige behov og om deres liv. Det er ikke kun fokus på sygdommen, men også på deres ungdomsliv,” fortæller Tina Beck Guldager.  

 Prisen for Årets Patientoplevelse 

Prisen for Årets Patientoplevelse 2025 skal udvælges blandt initiativer, der succesfuldt har udviklet og implementeret tiltag, der har skabt bedre rammer for unge patienter i deres kontakt eller behandlingsforløb i sundhedsvæsenet, og gjort op med forhold, mangler, strukturer, processer mv. der har fungeret som barrierer for at unge med sygdom, har kunnet leve et godt ungdomsliv. 

Initiativet skal som minimum involvere en eller flere aktører i det regionale sundhedsvæsen fx et sygehus eller en hospitalsafdeling, men kan i øvrigt finde sted som samarbejdsprojekter fx tværsektorielt eller sammen med andre aktører som fx civile samfundsorganisationer, NGO´er, frivillige mv.   

Kilde: Danske Regioner 

Efter konsultationen bliver den unge kontaktet over telefonen. Det sker for at understøtte overgangen, så den opleves tryg og sammenhængende. Ifølge Tina Beck Guldager kan overgangen for de unge patienter nemlig være svær, fordi der sker meget i ungdomslivet ved siden af sygdommen.  

“De unge har givet udtryk for, at det har skabt en kæmpe værdi for dem. De giver udtryk for, at de oplever meget tryghed i forløbet, og det har en stor værdi, at de får ansigt på et nyt behandlingsteam, inden de siger farvel til det gamle,” siger hun.  

Sygeplejerske Tina Beck Guldagers rolle i initiativet har været at evaluere, udbrede og implementere den virtuelle del af konsultationerne. 

“Det startede som fysiske konsultationer på AUH for de børn og unge, som går herude. Men vi har koblet et virtuelt tilbud på til de unge, der går på andre hospitaler, som overgår til os. Der møder den unge ind i f.eks. Gødstrup eller Aalborg hos det behandlingsteam, de kender, og så er vi med på video,” forklarer hun. 

Læs også: Danske Regioner: Der skal investeres i praktikken – DSR bakker op 

Dorthe Boe med prisvinderne 67109290

Forkvinde i Dansk Sygeplejeråd, Dorthe Boe Danbjørg, sammen med prisvinderne fra AUH. Fra venstre: Tina Beck Guldager, udviklingsansvarlig sygeplejerske, Marie Juul Ørnstrup, afdelingslæge, Else Vestbo, cheflæge, Pernille Wormstrup Carlsen, sygeplejerske, og Kirstine Stochholm, overlæge.

Foto:

Privatfoto

Sygeplejersker har en kæmpestor rolle 

Patienterne kan have en bred række af sygdomme inden for det endokrinologiske område, og der behandles mange forskellige typer af unge.

I arbejdet er det hele tværfagligt forankret, men sygeplejerskerne spiller en vigtig rolle, særligt i at danne en relation til patienten, fortæller Tina Beck Guldager.

"Sygeplejerskerne har en kæmpestor rolle. Trods de (patienterne, red.) er midt i et ungdomsliv, som fylder allermest for dem, så skal sygeplejerskerne være med til at understøtte, at de også lige husker, de skal have taget nogle blodprøver, eller at der er en grund til, vi gerne vil have kontakt med dem," siger hun og uddyber:

"Det er sygeplejerskernes store opgave at have fokus på den unges viden og kompetencer, i forhold til at den unge kan drage omsorg for egen sygdom og samtidig sikre koordinering af forløbet med hensyntagen til den unges liv."

Efter “Prisen for Årets Patientoplevelse 2025” er i hus, håber Tina Beck Guldager, at man kan udbrede samarbejdet endnu mere i Region Midtjylland og Region Nordjylland.

Udover æren modtager vinderen også 10.000 kr., der skal bruges til at sprede kendskabet til initiativet.