Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Gladsaxe tager hånd om fremtiden

Implementeringen af ny teknologi har i Gladsaxes hjemmepleje været en succes, fordi der er sat tid og penge af til implementering samt samtaler om brugen af teknologi.

Sygeplejersken 2017 nr. 6, s. 28-29

Af:

Emma Tram, journalist

2017-6-tema4

Hjemmesygeplejersken Louise Lybecker Bang fortæller entusiastisk, hvordan de forskellige farvekoder og symboler på triageskærmen hjælper personalet til at finde ud af, hvilke borgere der har mest brug for hjælp. 
I Gladsaxe Kommunes hjemmepleje har man hilst fremtidens teknologi velkommen både i form af triageskærmen, men også iPads, telemedicin og en række andre teknologier. Den er langtfra den eneste kommune, som gør brug af disse løsninger, men en af dem, der gør mest.

Hvis man f.eks. kigger på antallet af projekter, er det tydeligt, at Gladsaxe er visionær, når det kommer til velfærdsteknologi; der er lige nu 22 projekter i gang, og man har tidligere testet 29 – heriblandt en robot, som kører tøjet til vaskeri, sensorer på bleer og elektroniske pilledåser. 

”Politikerne i kommunen har sat penge af til teknologiske projekter og har forståelse for, at det tager tid – ofte længere, end man tror – at implementere,” siger Anne Skjoldan, som er souschef for Træning og Pleje samt Enhed for velfærdsteknologi. 

Stine Dedetas, som arbejder med telemedicinsk sårpleje, har også denne opfattelse og fortæller: ”Vi fik tiden til at arbejde med implementeringen, og det var positivt, at det ikke var noget, der blev presset ind,” siger hun.  

Tal om teknologien

3 gode råd til brug af teknologi
  • Det er vigtigt med vidensdeling. 
  • Man skal overveje, hvornår man bruger de teknologiske løsninger og hvorfor.
  • Ny teknologi skal være et forslag til borgerne, som skal præsenteres, så de forstår det. 

Hjemmesygeplejerskerne i Gladsaxe Kommune har alle en iPad, som de bruger meget. Faktisk så meget, at de slet ikke kan klare sig uden, fortæller Louise Lybecker Bang: 

”Uden iPad’en ved jeg ikke, hvem jeg skal ud til, jeg kan ikke komme ind hos borgerne og kan ikke dosere medicin, for det hele ligger på apps,” siger hun.  

Louise Lybecker Bang har talt med kollegaer om, hvornår det ikke er passende at bruge iPad’en, f.eks. når man er hos døende og deres pårørende. Borgere og pårørende kan dog ofte godt se det smarte i at bruge iPad’en, bl.a. til at administrere medicin, siger Louise Lybecker Bang. Hun vælger den derimod ofte fra, når hun besøger psykisk syge: 

”Jeg skal være til stede på en anden måde,” fortæller hun. 

Samtalerne om brugen af iPads har Louise Lybecker Bang taget i forbindelse med et projekt kaldet ”Technucation”. Projektet gik ud på at indsamle viden om teknologiforståelse hos bl.a. sygeplejersker. 

Ifølge både Susanne Dyremose, leder af hjemmesygeplejen, og Anne Skjoldan er en af erfaringerne fra projektet, at implementering af ny teknologi tager tid. Det handler ikke kun om oplæring i brug, men også om at diskutere, hvordan man bruger teknologi på en god måde: 

”Det handler om aktive til- og fravalg. Det kan være fornuftigt ikke at bruge teknologien, men man skal være klar over hvorfor,” siger Susanne Dyremose. 

Teknologien giver både tryghed og utryghed

Til trods for nogle af sygeplejerskernes bekymringer har borgerne i Gladsaxe hurtigt vænnet sig til brugen af iPads. De ved, at der med det samme kan tjekkes, om der f.eks. er bestilt ny medicin, og se, hvad der står i deres journal, hvilket giver tryghed, fortæller Louise Lybecker Bang: 

”Vi kan registrere og har overblik over deres medicin, og vi er orienteret, så de ikke behøver at forklare sig igen, hver gang en ny sygeplejerske kommer,” siger hun. 

3 gode råd til implementering af ny teknologi
  • Der skal sættes tid af til implementering. 
  • Det er vigtigt, at de sygeplejersker, der sidder med området til daglig, er en del af udviklingen og implementeringen. 
  • Implementeringen fungerer bedre, hvis der er en person, eventuelt med et særligt specialområde, som er tovholderfor projektet. 

IPad’en er ikke det eneste, borgerne skal vænne sig til, for også robotstøvsugere, trykaflastende senge, plastre med døgnrytmesensorer og meget andet er på vej til at blive hverdag i Gladsaxe. Det er dog ikke alle de teknologiske løsninger, borgerne føler sig lige trygge ved. 

Blandt de allerede implementerede projekter er elektroniske låse. De gør det muligt for hjemmeplejen at komme ind til borgerne via en app, hvilket nogle borgere fandt utrygt i forhold til at bruge nøgler. For kommunen var det smart, da alle låse ikke skulle skiftes, hver gang en nøgle blev væk. For at lette utrygheden hos borgerne har Louise Lybecker Bang gjort meget ud af at vise borgerne, hvordan låse-appen virker, og hvor mange forskellige koder det kræver at komme ind.

På tværs af sektorer

Positiviteten omkring teknologi er ikke svær at få øje på hos hjemmeplejen i Gladsaxe, men al den nye teknologi bringer også udfordringer med sig. En af dem er, at det er svært for vikarer og nyansatte at sætte sig ind i en masse forskellige systemer og teknologier. En anden udfordring er, at det system, som bruges til telemedicinsk sårpleje, ikke kan integreres med regionens patientjournaler. Der er tale om et selvstændigt it-system, som kan bruges af kommunens sygeplejersker og sårambulatorierne.

”Det er omstændeligt og giver dobbelt arbejde, fordi der er tale om dobbelt dokumentation,” siger Anne Skjoldan. Hun fortæller, at man i Gladsaxe vil indføre et nyt ”omsorgssystem”, som bl.a. skulle forbedre dette, og ifølge Stine Dedetas vil det gøre en stor forskel: 

”Mit drømmescenarie er, at systemet bliver mere udbredt, så de praktiserende læger, kirurger osv. også kan se med, og så det virker på tværs af sektorerne. Det ville også være smart, hvis sosu-assistenterne kunne tage billeder, når de alligevel er hjemme hos borgeren, siger hun. 

2017-6-tema1

TEMA: ROBOTTERNE PLEJER MED

Nye teknologiske løsninger oversvømmer det danske sundhedsvæsen i øjeblikket. Iltrobotter, døgnrytmelys, telemedicin, sensorer og tusindvis af sundhedsapps er bare nogle eksempler på, hvordan teknologi skaber nye måder at arbejde på inden for eksempelvis forebyggelse, pleje og behandling. Politikere, forskere og sygeplejersker hilser udviklingen velkommen. Men det er fagligheden, der skal styre teknologien. Ikke omvendt, lyder det fra sundhedseksperter og Dansk Sygeplejeråd.