Sygeplejersken
De studerende: "Vi er bekymrede for, om vi bliver dygtige nok"
Sygeplejersken 2020 nr. 3, s. 31
Af:
andreas Rasmussen, journalist
”Det vigtigste element er en god introduktion i deres første ansættelse. En struktureret introduktion til afdelingen, specialet og dét at være på arbejdsmarkedet og en del af en afdeling og et kollegaskab. Her bør nyuddannede ikke indgå i normeringen de første tre-seks måneder, og derfor heller ikke være alene på vagt som f.eks. ansvarshavende. Det vil sikre nyuddannedes faglige selvtillid gennem faglig støtte og sparring, når de gradvist tilegner sig viden og kompetencer. I dette forløb bør der være en mentor knyttet til de nyuddannede, gerne igennem et helt år.”
Hvorfor er der stor forskel på, hvor meget oplæring de nyuddannede får?
”Det ved jeg ærlig talt ikke. Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor arbejdsgiver ikke ser det som en sikker investering i både nyuddannede og afdelingen. Desværre er der ofte sygeplejestuderende, som får tilbudt job på 6. semester, hvor de er i den sidste lange praktik. Det sker som regel med argumentet “at de jo kender afdelingen og specialet”. Men det er bare ikke godt nok. Der er stor forskel på at være studerende på en afdeling, hvor fokus er læring og dygtiggørelse - og ikke umiddelbart at bidrage til opgaveløsningen på afdelingen - som man jo gør, når man er ansat og kollega.”
Er uddannelsesstederne gode nok til at klæde sygeplejerskerne på til at starte i job efter endt uddannelse?
”Efter så mange år med nedskæringer, hvor undervisningstimer, vejledning, studiesamtaler og feedback på opgaver er reduceret, har det selvklart konsekvenser for muligheden for at blive en dygtig sygeplejerske. Det betyder også, at vi er mange som er bekymrede for, om vi netop bliver dygtige nok. Der mangler sammenhæng mellem teori og praktik, og denne er særligt skåret ud med reduktionen af undervisningen i færdighedslaboratorier.”
Hvad skal laves om?
”Noget af det, der tidligere er barberet af uddannelsen, kommer nu tilbage. De 44 millioner, der nu geninvesteres i sygeplejerskeuddannelsen, skal gå til at skabe sammenhæng mellem praktik og teori, og det er der brug for. Der er brug for dygtige undervisere, som kan løfte opgaven med at koble tung teori med sygeplejen i praksis.”
Hvad kan de nyuddannede gøre for at forberede sig bedst muligt, så de får en god start i deres første job?
”Nyuddannede bør stille krav ved ansættelsessamtalen om god introduktion, ret til at arbejde på fuld tid og desuden krav til deres løn.”