Hørt! Opgør med skønmaleri af overbelægning
Da Fyens Stiftstidende beskrev overbelægning på OUH, skønmalede ledelsen situationen, mener fællestillidsrepræsentant Kirsten Nikolajsen. Så gik hun i pressen.
Da Fyens Stiftstidende beskrev overbelægning på OUH, skønmalede ledelsen situationen, mener fællestillidsrepræsentant Kirsten Nikolajsen. Så gik hun i pressen.
Der er behov for en sikring af den faglige kvalitet og dermed en national blåstempling af akutsygeplejerskers kompetence, der tilgodeser patienters krav om sikkerhed og gode forløb, mener Daena
Kommentar til kommentar i Sygeplejersken nr. 1/2016 ”Ingen har hævdet, det var forskning”
Kommentar til kommentaren ”Ulovlig magtanvendelse” i Sygeplejersken nr. 2/2016
Kommentar til artikelserien i Sygeplejersken nr. 2/2016: ”Har du råd til at blive gammel?”
Sygeplejerskens stafetdebat tager aktuelle emner under behandling, denne gang: Det nære sundhedsvæsen. Debattørerne giver på skift stafetten videre til en person, som de forventer, har en anden holdning end dem selv. Første debattør er sygeplejefaglig direktør, MPH, Vibeke Krøll, Aarhus Universitetshospital.
Begrebet »det nære sundhedsvæsen« er på alles læber, når sundhedsvæsenet er til debat, men hvor stammer udtrykket egentlig fra? Og hvem er de nære – og dermed også: hvem er de fjerne?
Sonja Langer har været en del af sygeplejen, siden dengang elastikbind blev genbrugt.
Praktikken i hjemmeplejen har ry for at være kedelig og ligegyldig. Men Caroline Alsted Flinck erfarer, at praktikperioden kvalificerer hende til at træffe beslutninger og handle uden tøven, da hun møder en uventet situation i et hjem.
PATIENTKLAGER. Tre sygeplejersker kom i gabestokken på sundhed.dk for en fejl, de ikke havde begået. De er enige med eksperter, der advarer mod at udstille enkelte medarbejdere. Man risikerer, at ingen lærer af fejlene. Heller ikke det system, som faktisk er skyld i de fleste fejl.
Patienter kan reelt ikke fravælge offentligt ansat sundhedspersonale, som begår fejl. Derfor kan de heller ikke bruge ordningen, der udstiller personalet med navn, mener kritikere. Det bliver en gabestok. Men sundhedsministeren fastholder, at den er vigtig.
Mange af klagerne til Disciplinærnævnet og Patientombuddet, løses bedre gennem dialog. Det er erfaringen fra Region Nordjylland, som har så stor succes med dialogsamtaler, at ordningen nu gælder alle patientklager.
Dobbelt så mange sygeplejersker giver i 2015 deres nærmeste ledere bundkarakterer i en stor arbejdsmiljøundersøgelse, som da undersøgelsen blev foretaget tre år tidligere. Forandringer og besparelser får skylden, og de nærmeste ledere er lige så frustrerede.
Helsingør Rehabilitering og Træningscenter måtte genindlægge komplekse patienter, fordi informationen fra hospitalet ikke var tilstrækkelig. Det gik ud over arbejdsmiljøet blandt sygeplejerskerne, og deres leder blev også frustreret. Adskillige forsøg på at råbe den øverste ledelse op gav til sidst forbedring.
Fornyelse. Vi giver det sygeplejefaglige stof et markant løft med det nye kvartalstidsskrift Fag&Forskning. Og Sygeplejersken fornyer sig selv fra top til tå med bl.a. karrierestof og ny debat.
Akut, kronisk eller faglig sparring til kommunernes sygeplejersker og assistenter. Jeanette Breiling arbejder på tværs af tre kommuner som en del af et specialiseret hjemmesygeplejeteam.
Siden december har sygeplejerske Bjarne Stenger Elholm ledet den nye nationale telefonrådgivning Alkolinjen. Patienter med alkoholproblemer har drevet hans karriere.
Det bliver vanskeligt at overskue tilstanden på 150, men hvad kan jeg gøre? Ikke andet end mit bedste. Jeg havde omkring 100 nødtæpper i mit bagagerum. Det måtte gå.
https://dsr.dk/fag-og-udvikling/sygeplejersken/fagbladet-sygeplejersken/sygeplejersken-argang-2016-nr-3