Det kræver både takt og pædagogisk indsigt at bruge fortællemetoden i undervisningen, men i Molde i Norge har man gode erfaringer. Her prioriterer man at styrke undervisningen i praksis i modsætning til mange andre sygeplejeskoler i Norge. En af måderne er at bruge fortællinger til fælles refleksion i klassen, siger Kari Westad Hauge, der er aktuel i Videnskab & Sygepleje.
Sygeplejersker bruger for meget tid på at flytte rundt på senge, køre patienttelefonen frem og tilbage i afdelingen og vente på læger, der har andre gøremål midt i stuegangen. Det er nogle af de observationer, Arbejdstilsynet har gjort i løbet af sine besøg på i alt 169 sygehusafdelinger.
Pia Andersen har som en af de første sygeplejersker fået anerkendt, at hendes psykiske lidelse er en arbejdsskade. Hun fortæller åbent om forløbet og om, hvordan man kan undgå, at det går så galt.
Selv om jeg har valgt at kvitte smøgerne, er jeg tvunget til at inhalere flere cigaretter hver dag samt komme hjem og lugte af tobaksrøg. Det er folks privatsag, om de vil ryge, men det skal ikke tvinge os andre til at gøre det.
I dag dør folk ikke, fordi de er syge, men fordi en vrangvillig befolkning ikke vil
af med deres organer. Det må der gøres noget ved, bl.a. med en manipulerende pjece fra Sundhedsstyrelsen.
Det at skrive kan være en opdagelsesrejse - ind i dig selv og for dem, du henvender dig til. Når sygeplejestuderende skriver fortællinger fra praksis, lærer de noget om sig selv som mennesker og som sygeplejersker. Et studie af en række fortællinger viser, at disse rummer et stort læringspotentiale.
Writing a narrative from lived experience can lead to a fantastic voyage into one's inner self for the narrator as well as for the intended audience. When nursing students write stories based on clinical practice, they learn about themselves as persons and more specifically as nurses. A study of several such stories indicates that storytelling has tremendous educational potential.
For første gang i Danmark er gennemført en grundig undersøgelse af sygeplejerskeuddannelsen i praksis. Samtidig er der udviklet en evalueringsmetode, der giver sygeplejersker og studerende gode redskaber til at gøre praktikforløbet for studerende bedre.