Eksamenscafé: Tips og tricks til kommende eksaminer

To 6. semesterstuderende på sygeplejerskeuddannelsen i Hillerød deler ud af viden og egne erfaringer om forskellige semestres eksaminer. Det er til gavn for de studerende, som snart skal til eksamen. Eksamenscafé kalder de det.
Eksamenscaféen i Hillerød så dagens lys i foråret 2022. Her stod Janni Lis Dahl og Nanna Kroman-Køhler for første gang klar til at svare på spørgsmål fra de studerende på 1. og 5. semester om deres kommende eksaminer.
Foto: Bax Lindhardt

Det er et tilbud til studerende på udvalgte semestre. Her kan de komme og høre om erfaringer og stille spørgsmål til studerende på senere semestre, som allerede har været igennem den eksamen, de selv står overfor.

Sådan beskriver Janni Lis Dahl og Nanna Kroman-Køhler konceptet bag den eksamenscafé, som de afholder på Københavns Professionshøjskole i Hillerød.

”Nogle gange kan det være svært at gennemskue, hvad det er, lærerne og censorerne vil have. Vi har mange meget forskellige eksaminer, og derfor kan det være rart at kunne stille et par opklarende spørgsmål til nogen, som allerede har været igennem det, som man selv står overfor,” fortæller de to 6. semesterstuderende. De kom på idéen, fordi det var noget, de selv godt kunne have brugt i deres studietid.

”Derudover vil vi også gerne støtte op om og være med til at skabe en kultur og et fagligt fællesskab, hvor vi hjælper hinanden og løfter overliggeren sammen,” siger de. 

25-årige Nanna Kroman-Køhler præciserer, at man til eksamenscafé gennemgår eksamensformen, forberedelse, struktur, læringsmål og svarer på spørgsmål og taget emner op, som giver mening for de studerende. 

God feedback

Der har været stor opbakning fra dem, som har besøgt caféen, og responsen har været god, fortæller 23-årige Janni Lis Dahl. Hun citerer en konkret tilbagemelding fra en studerende:

”Synes, det var helt perfekt. Det var fedt at høre jeres erfaringer og gode råd. Men også bare at høre fra jeres side, hvad eksamen går ud på i praksis. Det er mere på et forståeligt niveau, end når lærerne forklarer.”

Det er da også både Janni Lis Dahl og Nanna Kroman-Køhlers opfattelse, at de studerende finder det meget brugbart og beroligende, at info om eksamen bliver formidlet af nogen, som har stået i samme situation.