Undersøgelser af arbejdsmiljø (SATH)
DSR undersøger med nogle års mellemrum, hvordan sygeplejersker oplever deres arbejdsmiljø i spørgeskemaundersøgelser med titlen "Sygeplejerskers Arbejdsmiljø Trivsel og Helbred, SATH". Se resultater af undersøgelserne på denne side.
Hvad er SATH-undersøgelser?
SATH står for 'Sygeplejerskers Arbejdsmiljø Trivsel og Helbred', som er en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse, der med års mellemrum sendes til en stor gruppe sygeplejersker. Undersøgelsen anvender forskningsmæssigt validerede spørgsmål suppleret med specifikke spørgsmål om bl.a. sygeplejerskers arbejdsområde.
Siden 2002 har DSR gennemført spørgeskemaundersøgelserne for at følge udviklingen i sygeplejerskers arbejdsmiljø, så det er fx er muligt at dokumentere, hvis der sker en vigtig udvikling, som skal sættes på dagsordenen. Undersøgelsesresultaterne er beskrevet i notater og rapporter.
I 2023 er SATH-undersøgelsen blevet gentaget. 8.000 sygeplejersker har modtaget et spørgeskema.
SATH 2023
I perioden 14. maj til 9. juni 2023 har DSR Analyse gennemført en arbejdsmiljøundersøgelse (SATH 2023) blandt 8.000 beskæftigede medlemmer af Dansk Sygeplejeråd. 42% af de inviterede deltog i undersøgelsen.
Se resultaterne fra "Sygeplejerskers Arbejdsmiljø Trivsel og Helbred (SATH)" 2023 nedenfor:
Arbejdsmiljø og vagtbelastning
Arbejdsmiljø på arbejdspladser, hvor der ikke er nok personale til arbejdsopgaverne
Diskrimination på arbejdspladsen
Fleksibilitet og forudsigelighed ift. arbejdstid og opgaver
Forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer
Gratisarbejde blandt sygeplejersker
Hvad fastholder sygeplejersker i faget?
Introduktion og overdragelse af viden
Ledernes psykiske arbejdsmiljø
Mulighed for restitution på arbejdspladsen
Sygeplejerskers forventede tilbagetrækning
Sygeplejersker med videreuddannelse
Tilfredshed med det psykiske arbejdsmiljø
Vold, mobning, chikane og krænkende handlinger
Analyser af specifikke arbejdsområder:
Den kommunale sygeplejes arbejdsmiljø
Kirurgiske afdelinger: anciennitet, arbejdspres & udbrændthed
Medicinske afdelinger: anciennitet, arbejdspres & udbrændthed
Få hjælp til bedre arbejdsmiljø
Arbejdsmiljørepræsentant (AMiR)
En arbejdsmiljørepræsentant (AMiR) er valgt af sine kollegaer og varetager arbejdsmiljøspørgsmål på arbejdspladsen. Læs mere om AMiRs ansvar...
TR: Din tillidsrepræsentant
DSR’s tillidsrepræsentant (TR) på din arbejdsplads kan hjælpe dig, når der fx er fejl på lønsedlen, eller du skal forhandle ansættelseskontr...
Arbejdspladsvurdering
En arbejdspladsvurdering (APV) er en metode til at holde styr på både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Alle arbejdspl...