Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken - 2001 - 17

placeholder - magasinforsiden

Tema og præhospital indsats

Forskning i præhospital indsats: Sparer liv og penge

I tæt samarbejde mellem sygehus og ambulancetjeneste er der i Göteborg opstået et levende forskningsmiljø, hvor ambulancesygeplejersker markerer sig med afhandlinger, undersøgelser og rapporter, der til stadighed forbedrer kvaliteten af den præhospitale akutindsats.

Brandmænd i kø for at blive sygeplejersker

Fra år 2005 skal der være sygeplejersker på alle ambulancer i Sverige. Efter en hård fagstrid ser ambulancefolkene i Göteborg ikke længere situationen som en trussel, men som en chance.

Baggrund

Kunsten at kunne nøjes med så lidt som muligt

Uddannelsesreformen og CVU-loven kræver nytænkning - både når det drejer sig om indhold i uddannelsen, læringskompetence og alliancer med omverdenen. Sygeplejeskolen i Vejle har taget hul på fremtiden med en stor tværregional konference.

Vi skal ud af isolationen

Fremtiden handler om at tænke i større sammenhænge end tidligere, hvor mange sygeplejeskoler har levet deres eget lidt isolerede liv. Og så handler det om at gøre op med gammel vanetænkning, siger vicerektor i Vejle, Lone Hougaard.

I HVERT NUMMER

Faglig kommentar: Varm og ægte

Sygeplejersker er skolet til nærvær og sand tilstedeværelse, når patienten er i nød. Der er kun et problem. Patienter og pårørende opfatter måske situationen anderledes, og nogle ønsker faktisk at blive fri for sympati og følelsmæssig befamling.

Fag

Viden, vilje og et lille skub

Information, som indeholder mål for mobilisering og ernæring i det postoperative forløb, gavner patienterne bedst efter operation. De er mere aktive og oplever forløbet mere overskueligt end patienter, der baserer deres postoperative forløb på erfaringer fra tidligere indlæggelser. Det viser en undersøgelse af to grupper nyopererede patienter på Århus Amtssygehus.

Narrativers rolle i sygeplejen

I sygeplejen arbejdes der i dag teoretisk med sygeplejefortællinger, og de bliver brugt i undervisningen af studerende. Spørgsmålet er, hvad fortællingerne skal betragtes som, og hvilke krav der kan stilles til arbejdet med dem.