Tale er guld. Jeanette Juncker Madsen har som en af landets første sygeplejersker taget et kursus, der kvalificerer hende til at undervise internt i patientkommunikation. Hun har bl.a. lært, at man ikke behøver at have svar på alle patienternes problemer.
Hvabehar? For mange patientklager om dårlig kommunikation og et ønske om at inddrage patienterne mere har fået Amtssygehuset i Glostrup til at øge indsatsen på området. Målet er at undervise medarbejderne i kommunikation og gøre patienterne mere tilfredse.
Dygtige formidlere. Sygeplejersker er bedre til at kommunikere end læger, og de kan sagtens undervise læger i patientkommunikation. Det mener en overlæge, som i mere end ti år har været engageret i god kommunikation med patienterne.
Kompetence. Sygeplejersker har den viden om anatomi og fysiologi, der skal til for at lære og praktisere akupunktur. Basale teknikker kan indøves på en dag, og det er ikke svært.
Abstinensbehandling. Det tager kun 11½ dag i gennemsnit at gøre en misbruger fri for abstinenser, når metoden hedder akupunktur. Metadonbehandling tager typisk seks uger. I Tyskland har man 15 års erfaring med akupunktur i abstinensbehandling og som supplement til psykoterapi i efterbehandlingen.
Klatsygedage. Kan man spørge til hinandens sygefravær, uden at det kommer til at lyde, som om man er ude på at kontrollere sin kollega? En afdeling på Sygehus Viborg har fået brudt et tabu og halveret fraværet.
Omsorg. En sygefraværspolitik kan være en god idé, hvis den er synlig i hverdagen, og hvis formålet er at finde løsninger frem for at kontrollere og straffe medarbejdere, der melder sig syge.
Tjek på procedurerne. Sygeplejersken på Aabenraa Sygehus og hjemmesygeplejersken i Aabenraa Kommune sikrer kvaliteten på samme måde. Det skyldes et fælles projekt for det sønderjyske sundhedsvæsen, som nu har kastet de første kvalitetsgodkendelser af sig. Det er første gang i verden, at sygehuse, lægepraksis og kommuner indgår i et fælles akkrediteringsprojekt.
Hverdagsgymnastik. Hjemmesygeplejerskerne i Aabenraa Kommune oplever, at akkrediteringen har givet dem gode arbejdsredskaber. Selv om de mange nye skemaer og procedurer virkede overvældende i starten. Nu er de bare rutine.